Annoncørbetalt indhold

Fremstå professionel med korrekturlæsning

Annonce

Denne artikel er sponsoreret

Du har sikkert hørt ordet ”korrekturlæsning”, men hvad indebærer det lige præcis? Og hvem kan finde på at købe professionel korrektur af en virksomhed, som specialiserer i denne disciplin? Læs videre neden for, og få en introduktion til, hvad korrekturlæsning går ud på, og hvilke grunde der kunne være til, at man beslutter sig for at købe det hos en virksomhed.

Hvad er korrekturlæsning?

Korrekturlæsning er, når en person gennemlæser og retter en tekst for sproglige fejl og mangler. Det kan være, at typografien er inkonsistent, at det sproglige halter, at ord og vendinger bruges forkert og så videre. Professionel korrekturlæsning er især handy, hvis man har et vigtigt dokument, som skal afleveres, og som skal leve op til fastsatte standarder, eller hvis man skriver på et andet sprog end sit modersmål.

Hvad får man ud af korrekturlæsning?

Når man får sin tekst gennemlæst og rettet af en professionel korrekturlæser, så ender man med en tekst, som er fejlfri på alle retstavningsparametre. Din tekst vil være nemmere at læse, dine budskaber vil skære tydeligere igennem, og stavning, grammatik og tegnsætning vil være on point. Du dermed fremstå mere professionel og autoritær i din formidling.

Korrekturlæsning kan også indebære sparring på ens værk. Dermed får man input på, hvad man eksempelvis kan gøre bedre, næste gang man skriver et større projekt, så man lærer af sine fejl. Det kan både være input på retstavning og grammatik, men det kan også være input på, hvorvidt man formidler sine budskaber klart nok og med nok pondus.

Hvem får korrekturlæsning?

Det er både private og erhverv, som får korrekturlæsning. For private er der ofte tale om studerende på videregående uddannelser, som mangler hjælp til at få deres projekt til at fremstå mere koncis og sammenhængende. Man ser dog også oftere gymnasieelever, som vælger at købe korrektur, da høje karakterer kun bliver vigtigere og vigtigere for det fremtidige uddannelsesliv.

Når der er tale om erhverv, så kan der være mange årsager til, at virksomheder vælger at få en professionel korrekturlæser til at gennemgå deres tekster. Det giver sig selv, at en professionel fremtoning er vigtig for virksomheder, og her spiller den skriftlige kommunikation en kæmpe rolle. Således får virksomheder for eksempel hjælp til at korrekturlæse hjemmesider, brochurer og andet marketingmateriale.

Andre, som også gør brug af professionel korrekturlæsning, er forfattere. De fleste forfattere mestrer det skrevne ord, men nogle gange kan det være en stor hjælp at få en korrekturlæser til nøgternt at gennemlæse sit arbejde.

Hvorfor skal man have korrekturlæsning?

Den primære årsag til, at man bestiller korrekturlæsning, er, at man har et dokument, som skal offentliggøres for et større publikum eller fremvises for en autoritet. Hertil gælder også, at der er visse forventninger og standarder, som dokumentet skal leve op til. Disse forventninger og standarder er forskellige, alt efter hvilken branche der er tale om, men fælles for dem er, at sproget skal være fejlfrit.

Kan man ikke selv overskue alle retskrivningsreglerne, så kan man købe sig til hjælp fra et professionelt korrekturfirma.

Hvem skal man vælge til sin korrekturlæsning?

Der er efterhånden mange udbydere af korrekturlæsning, hvorfor det kan være svært at vide, hvem man skal vælge til sin opgave. Det, man kan gøre, er at spørge i sin omkreds eller netværk for at se, om der er nogen, der kender nogen. Er det ingen succes, kan du i stedet kigge efter anmeldelser på nettet. De fleste virksomheder skilter gerne med tilfredse kunder for at hive nye ind i butikken, og her er korrekturvirksomheder ikke anderledes. Kig derfor på Facebook, Trustpilot eller Google for at se, hvad andre mener om kvaliteten af virksomhedens korrekturarbejde.

Artiklen er sponsoreret opgavekorrektur

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.