Annonce
Rejser

Fremtidens fly ligner et V

Planen er, at flyet i første omgang skal drives af de mest brændstofeffektive jetmotorer på makedet, men tanken er, at de senere kan erstattes af for eksempel elektrisk boostede torbofans. Illustration: Edwin Wallet

Det hollandske luftfartsselskab KLM vil sammen med det tekniske fakultet på universitetet i hollandske Delft udvikle et nyt fly, der kan tage lige så mange passagerer som en Airbus A350, men som skal bruge 20 procent mindre brændstof, skriver Check-in.dk.

Flyet skal efter planen have form som et V, og samarbejdsparterne gør dermed op med idéen om, hvordan et fly skal se ud. Det flyvende V bliver mindre, lettere og mere aerodynamisk end en Airbus A350, men kan i en standardkonfiguration alligevel medtage 314 passagerer og får 160 kubikmeter lastrum til gods - altså plads ud over det, der skal bruges til bagage.

Ifølge Check-in.dk vil passageroplevelsen bliver forbedret i forhold til de nuværende flytyper. Vigtigt for flyselskaberne og lufthavnene er også, at det nye fly vil kunne benytte de eksisterende faciliteter i lufthavnene - gates, standpladser, rulleveje og startbaner.

Det er uvist, hvornår det flyvende V er klar til kommerciel drift. Men KLM og TU Delft regner med at kunne præsentere en flyvedygtig skalamodel og en del af kabinen i fuld størrelse til oktober, når KLM markerer 100-års fødselsdag. /thor

Annonce
Flyet får samme passagerkapacitet som Airbus A350, men er kortere. Illustration: Edwin Wallet
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Sydjylland

Flysager hober sig op i byretter: SF vil have justitsministeren på banen

Annonce