Annonce
Kolding

Fristen er udløbet: Kæmpe outletprojekt er kuldsejlet

Det er de her parkeringsarealer, der var udset til outletcentret Holmstaden med 59 boliger og 100 butikker. Første del af projektet var planlagt her på Holmsminde længst oppe mod Pakhustovet. Riberdyb ligger længst væk på den anden side af åen. Foto: Søren Gylling

Fristen er udløbet for det største udviklingsprojekt i Koldings bymidte i mange år. Det betyder, at Kolding Byråd kan ophæve handlen om den store byggegrund og gå i gang med et nyt projekt. Handlen ophæves formentlig på byrådets møde 26. juni.

Kolding: Løbet er kørt for projektmagerne i Nordic Design Village A/S og de efterhånden syv år gamle planer om at bygge et outletcenter med i første omgang 59 butikker og 100 boliger på Riberdyb/Holmsminde.

I denne uge udløb projektmagernes frist for, at byggeriet rent fysisk skulle være i gang, hvis de vil undgå, at Kolding Byråd ophæver handlen om den centrale byggegrund. Og som alle og enhver kan se, så er der absolut ingen byggeaktivitet på den 27.000 kvadratmeter store grund, som i dag anvendes som parkeringsplads.

Med andre ord kan man endnu engang konstatere, at der ikke har været realiteter i de udtalelser, som direktør Carsten Kjærgaard fra Nordic Design Village er kommet med igen og igen.

Senest sagde han for to måneder siden til JydskeVestkysten, at han forventede i løbet af tre uger at have landet de nødvendige aftaler.

På intet tidspunkt i løbet af de syv år har Nordic Design Village oplyst navne på eventuelt kommende butikker i outletcentret, og det er jagten på investorer til byggeriet af butiksdelen, der er mislykkedes.

Annonce
Sidste frist for at komme i gang med byggeriet af outletcentret Holmstaden er udløbet. Nu tegner alt til, at Kolding Byråd ophæver handlen på sit sidste møde før sommerferien. Illustration: Tegnestuen Mejeriet.

Et år

Tidsfristen 12. juni hænger sammen med, at det da var præcist et år siden, at Kolding Kommune udstedte byggetilladelsen til outletcentret Holmstaden.

Siden da har nedtællingen været i gang. Ifølge lovgivningen kan en kommune nemlig ophæve en handel og trække en byggetilladelse til et projekt tilbage, når der ikke er sket noget efter et år.

Men det er efterhånden lang tid siden, at den politiske tro på Kjærgaard og kompagni begyndte at vakle. I januar satte politikerne ligefrem gang i et helt nyt planlægningsarbejde for at have en ny masterplan klar for arealerne, når og hvis Nordic Design Village som forudset måtte kaste håndklædet i ringen.

Nu skal Kolding Kommune til at finde ud af, hvad de centrale arealer Holmsminde og Ruberdyb, som i dag bruges som p-pladser, skal udvikles til. Foto: Søren Gylling.

Fred og fordragelighed

Kommunaldirektør Thomas Boe og borgmester Jørn Pedersen (V) er sparsomme med oplysninger om, hvad der sker nu i forhold til arealerne ved Riberdyb og Holmsminde, som Nordic Design Village har skødet på.

- Vi har nogle snakke med Carsten Kjærgaard om det ene og det andet. Det er en masse lukkede forhandlinger, siger Thomas Boe.

Har Kjærgaard meddelt, at projektet er opgivet?

- Det kan jeg ikke svare på.

Bliver handlen med byggegrunden ophævet, så kommunen kommer til at eje den igen?

- Det kan jeg hverken svare ja eller nej til. Det afhænger af en politisk beslutning, svarer kommunaldirektøren.

Borgmester Jørn Pedersen (V) er ligeså fåmælt.

- Nu er der tale om en lukket sag om en ejendomshandel, så jeg kan ikke sige noget. Jeg kan kun sige, at vi har en dialog i gang, og at jeg forventer, at vi har en sag på byrådets sidste møde inden sommerferien, siger han.

Carsten Kjærgaard siger, at "vi arbejder stadig på forskellige løsninger".

Så I har ikke opgivet helt endnu?

- Der kan nå at ske det inden den 26. juni, at der kommer nogle, der bliver så begejstrede for vores projekt, at de siger: Så gør vi det. Og så må vi høre, om kommunen vil acceptere det på trods af, at vi er på den anden side af den 12. juni.

Og hvis ikke?

- Så går handlen tilbage i fred og fordragelighed. Vi er blevet behandlet supergodt af Kolding Kommune, så vi forlader ikke projektet med støj og larm, siger Carsten Kjærgaard.

Åen skiller Riberdyb fra Holmsminde. Det er Riberdyb længst i baggrunden ud mod Sydbanegade. Foto: Søren Gylling
Nu skal der sættes gang i en ny planlægning for udviklingen af Holmsminde- og Riberdyb-parkeringspladserne. Foto: Søren Gylling
I syv år har Nordic Design Village arbejdet på et outletcenter midt i Kolding. Nu er det efter alt at dømme slut. Der lægges op til, at byrådet ophæver handlen med projektudviklerne på sit møde 26. juni. Illustration: Tegnestuen Mejeriet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce