Annonce
Esbjerg

Fronterne trækkes op i taxastriden på Fanø

Fanø Kommune har ikke tænkt sig at komme Fanø Taxa i møde. Den visiterede kørsel ligger hos Esbjerg Taxa, og der bliver den. Arkivfoto

Fanø Taxa har meldt ud, at den ikke ser nogen grund til at fortsætte taxakørslen på Fanø, medmindre firmaet får den visiterede kørsel tilbage. Udvalgsformand afviser.

Fanø: Der er ingen forsonende toner i taxakonflikten på Fanø. Fanø Taxa har truet med at trække sig, hvis ikke firmaet får den visiterede kørsel tilbage. Men det kan der ikke blive tale om.

- Status og fakta er, at der er indgået en kontrakt med Esbjerg Taxa om den visiterede kørsel. Hvis Fanø Taxa ville have haft opgaven, skulle selskabet have budt på den, siger formand for Erhvervs-, natur- og teknikudvalget, Christian Lorenzen (K).

Den visiterede kørsel var i udbud i efteråret, og her bød Fanø Taxa ikke, da selskabet ikke havde den buslicens, som Fanø Kommune krævede.

Annonce

Interesse fra Esbjerg Taxa

Esbjerg Taxa overtog altså den visiterede kørsel, og hvis Fanø Taxa opgiver sin taxabevilling, er Esbjerg Taxa også klar til at overtage taxakørslen. Firmaet vil dog have betaling for at dække et område, hvor taxaerne af og til vil stå stille. Tilbuddet glæder Christian Lorenzen, men han er dog modstander af at betale et taxaselskab for at drive forretning på Fanø.

- Det er en hypotetisk situation, hvor jeg kun kan svare på vegne af min egen politiske holdning. Jeg mener ikke, vi skal bruge skatteborgernes penge på at betale et firma for at drive forretning på Fanø. Men det vil være en politisk beslutning i byrådet, siger Christian Lorenzen.

Han forventer selv, at en lignende aftale med indskrænkede åbningstider også vil kunne laves med et andet taxaselskab. Det er derfor ikke en situation, som byrådet vil reagere på, før det bliver aktuelt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Sydjylland

Flysager hober sig op i byretter: SF vil have justitsministeren på banen

Annonce