Annonce
Haderslev

Fuglsang bygger nyt stort tapperi ved motorvejen

Fuglsangs to nye sammenhængende byggegrunde ligger lige ud til motorvejen på vestsiden i det eksisterende industriområde. Der er endnu ikke sat en fast tidsplan for byggeriet og etableringen af tapperiet. Men på Fuglsang håber man, at tapperiet vil stå klart i 2020. Illustration: Fuglsang

Fuglsang samler tapningen af al sodavand og øl på nyt stort tapperi vest for motorvejen. Tapperi skal stå klart i 2020.

Haderslev: Fuglsang har købt to sammenhængende byggegrunde på i alt 65.000 kvadratmeter direkte ud til den sønderjyske motorvej ved afkørsel 68 Haderslev/Vojens. Her vil Fuglsang opføre et helt nyt tapperi til mineralvand og øl, der ifølge planen skal stå klart engang i 2020.

Med byggeriet af det nye tapperi flyttes tappefunktionerne for al sodvand og øl fra både Ribe og Haderslev ud til den sønderjyske motorvej.

- Men vi bliver i Ribe, og både malteriet og selve produktionen af øl bliver på Ribevej i Haderslev, understreger direktør Kim Fuglsang, der dog samtidig fortæller, at der vil blive plads til, at der ad åre kan opføres et nyt bryghus, gær og lagertanke på de nye byggegrunde.

Annonce

I første omgang fokuserer vi på tapperiet, men på den nye grund vil der også være plads til senere at kunne opføre for eksempel et nyt bryghus, gær- og lagertanke. Så på den måde har vi plads til at udvide over de næste 150 år.

Kim Fuglsang, direktør

Trængt på pladsen

Det er flere års overvejelser, der nu har kulmineret i købet af de to byggegrunde:

- Vi er trængt på pladsen i Ribe, og der er sket knopskud mange gange, så det har hele tiden været planen at samle tapningen i Haderslev. Men vi har måttet erkende, at det var mere hensigtsmæssigt at bygge et helt nyt tapperi uden for byen, siger Kim Fuglsang, der finder placeringen optimal.

- Vi vil få større synlighed, mange kører jo forbi ude på motorvejen.

Det nye tapperi vil få kapacitet til at tappe væsentligt større mængder sodavand end i Ribe, og det samme er tilfældet med øllet.

- Det er et spørgsmål om effektivitet og om at kunne leve op til efterspørgslen. For år tilbage var det nok med en type sodavandsflasker og en type ølflasker. Det er ikke længere tilfældet. siger Kim Fuglsang.

Det nye anlæg vil derfor kunne tappe drikkevarer i flere forskellige emballagetyper, og det åbner nye muligheder på det internationale marked.

Fremtidssikring

- Det bliver et stort spring for både medarbejdere og ledelse. Formålet er selvfølgelig at sikre, at vi også i lang tid fremover kan levere Frem-sodavand, Adelhardt økologiske safter og sodavand, Ribe sodavand samt Fuglsang øl- og sodavand, siger Kim Fuglsang.

- I størrelse ligger vi mellem de mange mikrobryggerier og de få store markedsledere, der hver især har deres styrker og svagheder. Som mellemstor virksomhed har vi både fleksibiliteten og kapaciteten til at kunne betjene vores kunder i øjenhøjde med et stort udvalg, siger Kim Fuglsang.

For at kunne betjene det nye tapperi vil medarbejderne efter behov få tilbudt videreuddannelse. Mens det nye anlæg køres ind, fortsætter arbejdet på tapperierne i Ribe og på Bryggerivej i Haderslev.

- I overgangsfasen vil vi få brug for at supplere vores tappehold med ekstra vikarer, fordi vi skal drive alle tre tapperier. Undervejs vil vi så afgøre, hvor mange og hvor store tappehold, vi skal bemande det nye anlæg med, når det kører 100 procent, siger Kim Fuglsang.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce