Annonce
Haderslev

Fuglsang-regnskab præget af byggeplaner

Direktør Kim Fuglsang og brygmester Henning Fugsang med nogle af bryggeriets nyere specialøl. Arkivfoto
Fuglsang A/S bygger nyt tapperi ved motorvejen og har lanceret nye øl. Det bærer regnskabet præg af.

Koncernen bag det familieejede sønderjyske øl-mærke Fuglsang kom ud af 2018 med et mindre godt resultat end året før.

Koncernen opnåede i 2018 et resultat på 12,3 millioner kroner mod 17,3 i 2017. Alligevel anser direktionen og ejerne resultatet for "tilfredsstillende" i lyset af de investeringer, som er foretaget.

Fuglsang har blandt andet købt en byggegrund ved motorvejen og vil i de kommende år opføre et tapperi.

- Vi trænger til et kvalitetsløft på vores tapperi, så vi kan imødekomme markedets krav om flere forskellige typer emballage, forklarer Kim Fuglsang.

Fuglsang A/S tjener primært sine penge på at sælge bygmalt til hele verden. Nogle af de største markeder er så langt væk som Asien. Før skat gav maltfabrikken isoleret set et overskud på 26,9 millioner kroner.

- Resultatet for malteriet er nogenlunde som forventet. Det ser ganske fornuftigt ud, siger direktør Kim Fuglsang.

Heller ikke sidste års tørke i Nordeuropa har påvirket indtjeningen. Fuglsang får nemlig stort set det samme pris for malten hos bryggerierne, selv om høstudbyttet af bygmalten var lidt mindre i sidste år.

Det primært investeringerne i det nye tapperi, som giver koncernen et ringere 2018-resultat.

Annonce

Underskud på bryggeri

Men det er ikke kunne tapperiet, som trækker regnskabet ned. Kim Fuglsang betegner det som "utilfredsstillende", at bryggeriet Fuglsang gav underskud. Ølproduktionen og mineralvandsproduktionen gav hver et underskud på cirka 3,3 millioner kroner.

- Det er ikke tilfredsstillende, men ikke helt uventet. Vi har lanceret en række nye øl, og både produktudvikling og markedsføring koster mange penge. Men det skulle gerne komme igen på indtjeningen i løbet af de kommende år, siger Kim Fuglsang.

For et par år siden købte Fuglsang bryggeriet Frem i Ribe, og det lukkes ned, når det nye tapperi står klar. Bryggeriet er også igang med et fremstød i Østdanmark, målrettet restaurationer, der serverer fadøl. Derfor har Fuglsang nu fået lavet 15 liters fustager til specialøl fremfor de normale 25 liters. Det giver mindre spild med mindre fustager, og mulighed for at servere et større udvalg at specialøl, fremhæver Kim Fuglsang.

- Alt i alt har vi gang i flere investeringer, som gerne skulle komme godt igen senere, siger Kim Fuglsang.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce