Annonce
Haderslev

Fuglsang-regnskab præget af byggeplaner

Direktør Kim Fuglsang og brygmester Henning Fugsang med nogle af bryggeriets nyere specialøl. Arkivfoto
Fuglsang A/S bygger nyt tapperi ved motorvejen og har lanceret nye øl. Det bærer regnskabet præg af.

Koncernen bag det familieejede sønderjyske øl-mærke Fuglsang kom ud af 2018 med et mindre godt resultat end året før.

Koncernen opnåede i 2018 et resultat på 12,3 millioner kroner mod 17,3 i 2017. Alligevel anser direktionen og ejerne resultatet for "tilfredsstillende" i lyset af de investeringer, som er foretaget.

Fuglsang har blandt andet købt en byggegrund ved motorvejen og vil i de kommende år opføre et tapperi.

- Vi trænger til et kvalitetsløft på vores tapperi, så vi kan imødekomme markedets krav om flere forskellige typer emballage, forklarer Kim Fuglsang.

Fuglsang A/S tjener primært sine penge på at sælge bygmalt til hele verden. Nogle af de største markeder er så langt væk som Asien. Før skat gav maltfabrikken isoleret set et overskud på 26,9 millioner kroner.

- Resultatet for malteriet er nogenlunde som forventet. Det ser ganske fornuftigt ud, siger direktør Kim Fuglsang.

Heller ikke sidste års tørke i Nordeuropa har påvirket indtjeningen. Fuglsang får nemlig stort set det samme pris for malten hos bryggerierne, selv om høstudbyttet af bygmalten var lidt mindre i sidste år.

Det primært investeringerne i det nye tapperi, som giver koncernen et ringere 2018-resultat.

Annonce

Underskud på bryggeri

Men det er ikke kunne tapperiet, som trækker regnskabet ned. Kim Fuglsang betegner det som "utilfredsstillende", at bryggeriet Fuglsang gav underskud. Ølproduktionen og mineralvandsproduktionen gav hver et underskud på cirka 3,3 millioner kroner.

- Det er ikke tilfredsstillende, men ikke helt uventet. Vi har lanceret en række nye øl, og både produktudvikling og markedsføring koster mange penge. Men det skulle gerne komme igen på indtjeningen i løbet af de kommende år, siger Kim Fuglsang.

For et par år siden købte Fuglsang bryggeriet Frem i Ribe, og det lukkes ned, når det nye tapperi står klar. Bryggeriet er også igang med et fremstød i Østdanmark, målrettet restaurationer, der serverer fadøl. Derfor har Fuglsang nu fået lavet 15 liters fustager til specialøl fremfor de normale 25 liters. Det giver mindre spild med mindre fustager, og mulighed for at servere et større udvalg at specialøl, fremhæver Kim Fuglsang.

- Alt i alt har vi gang i flere investeringer, som gerne skulle komme godt igen senere, siger Kim Fuglsang.

Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Annonce