Annonce
Billund

Fysioteraput vil tumle med de helt små børn: - Ellers risikerer de at få problemer senere i livet

Fysioterapeut Louise Hovedskov arbejder til hverdag i Grindsted Fysioterapi & Træning og tilbyder flere hold for helt små børn og deres forældre - i AOF-regi. Foto: Martin Ravn
Fysioterapeut Louise Egelind Hovedskov brænder for at få forældre til at tumle mere med deres små børn. Hun er klar med flere hold under AOF.

Grindsted: Louise Egelind Hovedskov, som til daglig er fysioterapeut ved Grindsted Fysioterapi & Træning, brænder for at få flere forældre til at være med på sine Babytummel-hold i Grindsted. Hendes erfaring fra Varde, hvor hun har haft flere hold, er rigtig god, men det har vist sig at være svært at finde interesserede nok i Grindsted.

- Der bliver jo født masser af børn, og det er et helt fantastisk tilbud, vi har, siger Louise Hovedskov om babytræningen, som foregår hos fysioterapeuterne i Vestergade i Grindsted, mens AOF står for alt det administrative.

Louise Hovedskov er ekspert i børns motorik og peger på, at flere undersøgelser viser, at mange børn, som begynder i skole, har svært ved at kaste eller gribe en bold, tage gadedrengehop eller holde korrekt på en blyant.

- Og den dårlige motorik kan forfølge barnet gennem hele skoletiden og give vanskeligheder i forhold til at lære matematik, tekstforståelse og meget andet. Så det er bare med at komme i gang, mener Louise.

Annonce
Hvorfor vente helt til skolealderen, når man kan gøre så meget, mens børnene er mindre?

Louise Hovedskov, fysioterapeut

Det er meget, du kan gøre

Hun underviser på AOF-hold for både de helt små på to til fem måneder, for de fem til ti måneder gamle babyer, har et krybe-kravlehold for babyer fra cirka 10 måneder og et minimotorikhold for de to-fireårige.

På alle hold giver Louise Hovedskov ideer til lege og øvelser, som stimulerer de små, så de bliver hjulpet godt på vej i deres motoriske udvikling. Tillid, tryghed og kontakten mellem mor og barn er også på programmet - alt sammen ud fra fra børnenes præmisser.

- Jeg siger altid til forældrene, at de skal fortælle den lille, hvad der skal ske. Selv en på to-tre måneder lærer hurtigt at forstå for eksempel: en-to-tre-kolbøtte. Og er baby ikke med på det, så skal man lade være, vente lidt og så prøve igen, siger Louise Hovedskov.

Aldrig for sent

Selvom flere undersøgelser viser, at mange skolebørns motorik har det svært, er der ifølge Louise Hovedskov ingen grund til at fortvivle.

- Det er aldrig for sent at begynde, selv hvis man har en klodset tumling i skolealderen. Hvis mor eller far viser, at det er sjovt for eksempel at balance på en gren ude i skoven, så vil barnet garanteret også prøve, siger hun.

Flere kommuner - også Billund - er begyndt af screene børn i førskolealderen for at se, hvor deres motoriske udfordringer er. Det er fint, omend en smule sent, synes Louise Hovedskov.

- Hvorfor vente helt til skolealderen, når man kan gøre så meget, mens børnene er mindre? Babytummel er en af måderne, og jeg vil rigtig gerne have det bredt ud, så flere får øjnene op for det. Der er da mange børnefamilier i Grindsted, så det er lidt skørt, at de ikke opdager det, siger Louise Hovedskov.

Oskar på to år er helt med på at hænge med hovedet nedad. Det har han prøvet siden han var helt lille. Det er den bedste måde at undgå køresyge på, siger hans mor, fysioterapeut Louise Hovedskov. Foto: Martin Ravn
En tunnel at kravle ind i. Det er bare sagen, synes Oskar på to år. Foto: Martin Ravn
Barnet spejler sig i de voksne, så er man selv fysisk aktiv, så er barnet det også. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce