Annonce
Aabenraa

Gågaden skal være lettere at finde

Sådan forestiller planlæggerne sig, at området ved det nye sundhedshus kan tage sig ud. Med tiden kan der blive direkte forbindelse for gående fra Sønderjyllandshallen, til højre, og videre til Barkmøllegade, til venstre. Illustration: Aabenraa Kommune.

Et nyt sundhedshus på Kvickly-grunden kommer til at ligge på tværs på grunden, så der bliver lettere adgang til gågaden. Kommunen søger Realdania om ti millioner til passager og P-pladser.

AABENRAA: Adgangen til gågaden i Aabenraa skal være lettere og mere spændende. Det er et af målene med den helhedsplan for den nordlige del af gågaden, som planafdelingen på rådhuset i Aabenraa arbejder med.

En af ideerne går ud på, at et eventuelt kommende sundhedshus på gågaden bygges på tværs så at sige, så der bliver plads til en direkte passage fra H.P. Hanssens Gade og forbi sundhedshuset til gågaden og Barkmøllegade.

Det er meningen, at den tidligere Kvickly-bygning skal rives ned for at give plads til sundhedshuset. Men inden den plan kan føres ud i livet, skal der aftaler på plads med praktiserende læger og andre sundhedsklinikker, der vil leje sig ind i huset.

Vækstudvalget besluttede i den forgange unge, at kommunen søger om yderligere ti millioner kroner hos Realdania. Disse penge skal bruges til forskønnelse af nogle af passagerne til gågade og to af parkeringspladserne - nemlig pladsen bag Hotel Europa og pladsen ved Barkmøllegade.

Passagerne skal gøres mere indbydende med ny belægning, ny belysning og kunst eller beplantning op ad murene.

I forvejen har kommunen fået 1,7 millioner kroner hos Real Dania til en strategisk helhedsplan for den nordlige del af bymidten.

Annonce

Strandsand eller rullegræs

Det tidligere Hotel Danmark i Nørreport, som kommunen har købt, skal rives ned på et tidspunkt i løbet af 2019.Den langsigtede plan er at få en investor til at etablere et nyt byggeri på grunden - det kunne for eksempel være lejligheder eller et hotel.

Men indtil da skal grunden bruges til forskellige aktiviteter. I andre byer har man for eksempel lagt strandsand ud på ledige grunde eller forsynet dem med rullegræs.

Gågade forskønnes

Sideløbende med det projekt har kommunen 18 millioner kroner til en områdefornyelse om den nordlige del af centrum, og nogle af de penge skal nu bruges på at forskønne gågaden fra Nørretorv til Nørreport.

Kommunen præsenterede i fjor en gademanual med forslag til lamper, farver på husene og gademøbler. Der blev lavet forsøgsopstillinger - blandt andet foran den tidligere Kvickly-bygning, og nu er det planen, at gademanualen for alvor skal føres ud i livet. Planafdelingen har lavet forsalg til, hvor de forskellige bænke og gademøbler kan placeres.

De fleste huse er privatejede, og det er op til ejerne selv, om de vil følge forslagene i gademanualen, men kommunen vil bidrage med gademøbler og med tilskud til maling af husene.

- Vi har endnu ikke fundet ud af, hvordan driftsomkostningerne skal dækkes - det er for eksempel omkostninger til pasning og vedligeholdelse af plantekummer. Det skal vi snakke med ejerne og med Shop i City om, fortæller Philip Tietje (V), der er formand for vækstudvalget.

Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce