Annonce
Nordtyskland

Garanti for kaos i Hamborg: Motorvej A7 er spærret, mens HSV spiller hjemmekamp

A7 bliver spærret nord for Hamborg i slutningen af oktober. Arkivfoto: Daniel Friederichs.

HAMBORG: Mellem fredag den 25. oktober og mandag morgen den 28. oktober bliver det trafikkaos ved Hamborg. Den vigtige motorvej A7 mellem grænsen og Hamborg bliver nemlig totalt spærret i begge retninger mellem motorvejskrydset Hamburg West og afkørslen Schnelsen-Nord. Det sker som sidste etape i arbejdet med støjdæmpning.

Tidspunktet kunne ikke være mere uheldigt. Den 26. oktober spiller HSV nemlig på hjemmebane i Hamburger Volksparkstadion mod VfB Stuttgart. Det får op mod 10.000 ekstra biler på vejene i og omkring Hamborg. Det tyske fodboldforbund er orienteret af vejmyndighederne og tilråder indtrængende de to klubbers fans til at benytte den kollektive trafik.

/DPA

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce