Annoncørbetalt indhold

Gaveinspirationen de fleste efterspørg findes online

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Det der med at finde på gode gaveideer er oftest nemmere sagt end gjort. Dette ved vi efterhånden på baggrund af erfaring, men også på baggrund af Google-data, der understreger at der måned efter måned foretages mere end tusindvis af søgninger på gaverelateret indhold og inspiration. Hvad skal mormor have i gave, den gode gaveide på mors dag, hvad giver man lige en student – og listen fortsætter – og det samme gør søgeudviklingen.

En generel udfordring

Annonce

Vi har altså at gøre med en generel udfordring, som mange står med. Udfordringer kan løses, og det har et lokalt Kolding-firma også gjort, der i samarbejde med nogle af de største butikker herhjemme, rådgiver sig med at samle aktuelle gaveideer til børn og voksne.


Den ene af de to sider henvender sig til de allermindste: Tildenlille.dk og en anden side henvender sig til den brede befolkning: Morefews.dk. Førstnævnte skrev Kolding Ugeavis også en artikel omkring i november måned 2020. Find den her.

Produktet er helt gratis, men hjælper blot familiære relationer, venner og bekendte med at finde den helt rette gaveide, til den enkelte anledning. Via en funktionel indholdsfortegnelse navigerer dagligt mere end 1.000 danskere rundt på disse sider, som de netop har fundet via en søgefrase i Google.


Den kunne eksempelvis hedde: Gaveide til 1-årig … 

Inspirationen starter online  

Ligesom så mange andre ting, er det ofte at inspirationen starter online. Forinden Covid19 var gaveinspiration online noget man aktivt gjorde brug af, men den trend har kun været stødt stigende under epidemien. Det er interessant at se hvordan befolkningen hurtigt tilvænner sig nye vaner og ny adfærd, forstået på den måde, at der er intet nyt over der ligger rigtig meget brugbar information på internettet, men eftersom vi ikke kan mødes fysisk, men er isoleret, begynder man aktivt at opbygge nye metoder at gøre tingene på.


Så konklusionen er blot, dem som før også søgte inspirationen på nettet, gør det stadigvæk, der er bare kommet flere med – og mon ikke det er tendens der fortsætter i takt med teknologiens udvikling?

Den nye adfærd vil kunne mærkes

Under nedlukningen af landet, har mange fysiske butikker haft det svært. Selvsagt har det været umulig at kunne få den nødvendige omsætning, hvilket har gjort ondt på mange erhvervsdrivende. Samtidig med, er der også nogle som har vundet frem, og det er især de butikker som har været dygtige online. Her har udfordring nærmere været at kunne følge med.


Nu hvor landet igen er ved at åbne op, har man kunnet mærke det store savn på gågadelivet og de fysiske butikker. Det interessante bliver nu hvor meget epidemien har ændret adfærden hos mange forbrugere, der måske har fundet ud af det bare er nemmere at handle på internettet – og det gælder i høj grad ikke kun forbrugsvare, men også dagligvare – herunder især fødevare som har haft et massivt omsætningsboom online.

Måske begyndte du selv at bestille måltidskasser til døren?

Fortsætter det store interesse for gode gaveidéer mon?

Tager man udgangspunkt i gaveidéer, er der ingen tvivl om at ræset og jagten på den gode gaveide aldrig stopper. Det er Tildenlille.dk og Morefews.dk (omtalt i artiklens indledning) et godt eksempel på. Det man må forvente er dog, at der er nogle få som vinder det marked. For det handler ikke kun om at liste idéer, men også gøre brugeroplevelsen god og intuitiv – det skal være letforståeligt.


Selvom 2020 har været nedlukket størstedelen af året, blev der alligevel sat søge- og besøgsrekorder på disse nichesider. Dog forventer man at 2021 kan blive endnu mere aktivt, eftersom mange af de fester som skulle have været afholdt i 2020, er blevet udsat og udsat – og forhåbentlig kan de blive til noget i år, sådan gaverne igen skal købes.

Julegaverne slog alle forventninger

Noget af det som reddede 2020, og gjorde at året gik fra et dårligt, til et meget godt gave-år, var især at julehandlen var meget travl. Jævnfør Morefews egen gave-statistik (baseret på 160.000 gavesøgende og 5.000 transaktioner) købte danskerne i gennemsnit gaver der var 57,80 kr. dyrere i 2020 sammenlignet med 2019. Beløbet er altså udregnet pr. gave og ikke pr. person.


Selvom mange af os stadig hungrer efter at komme ud for alvor, og mærke en mere ”normal” hverdag, er der ingen tvivl om at tendensen for at hente og handle gaver online formentlig blot er stigende – også når for alvor får lukket samfundet helt op.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.