Annonce
Billund

Generationsskifte har budt på brud med gamle mønstre i Sun-Air

Kristoffer Sundberg inddrager medarbejderne i beslutningerne i selskabet Sun-Air. Han har en anden ledelsesstil end sin far, Niels Sundberg. Arkivfoto

Kristoffer Sundberg overtog ledelsen af Sun-Air for et år siden, og det betyder, at der er kommet en ny stil. Med et nyt kulturudvalg får alle medarbejdere mulighed for at blive hørt.

Billund: Da 34-årige Kristoffer Sundberg afløste sin far Niels Sundberg og trådte til som øverste mand i flyselskabet Sun-Air for et år siden, fulgte også et opgør med gamle mønstre og tænkemåder.

Siden er der blevet tænkt ud af boksen, og der er taget flere tiltag til fællesskab og sammenhold internt. Et initiativ er firmaets nye kulturudvalg. Her sidder ti repræsentanter håndplukket fra forskellige afdelinger, og Kristoffer Sundberg er selv én af dem.

Janni Andersen, medarbejder gennem 12 år og formand for udvalget, forklarer, at der er et klart formål med udvalget. Det skal nemlig fungere som et bindeled mellem afdelingerne og sikrer, at alle bliver hørt ud fra deres arbejdsområde.

- Det handler om at tænke ud af boksen og tage fælles beslutninger - og skabe fællesskab, forklarer Janni Andersen.

Annonce

Sun Air

Sun Air blev stiftet i 1978 af Niels Sundberg. For et år siden overtog sønnen Christoffer Sundberg firmaet, der har cirka 175 medarbejdere fordelt på tre afdelinger: Billund, Thisted og Sindal.Med generationsskiftet for et år siden blev der også udviklet et særligt Sun Air-DNA, der blandt andet lyder på sætninger som we rise to shine, we challenge our status que og first Class for everyone.

Tættere sammenhold

Fællesskabet får nyt liv i blandt andet årets juleafslutning, der er blevet opgraderet til en Family Day. Julemanden fra Grønland lander således ved Sun-Air den 15. december med godteposer til alle medarbejdernes børn.

Ved et andet arrangement tidligere på året blev personalet fløjet fra Billund til den mindre afdeling i Thisted for at hilse på medarbejderne her, se værkstedet og surfe ved Klitmøller.

- Det betyder noget, at storebror rykker teltpælene op og besøger lillebror, og så sad vi i hangaren med fly og reservedele over det hele og fik den morgenmadsplatte, som vi serverer på vores ruteflyvninger. Som medarbejdere får vi at se, hvad vi tilbyder, forklarer Janni Andersen.

Vil inddrage medarbejderne

Også andre ting har ændret sig i flyselskabet. Hvor man før sejlede trygt afsted ombord med Niels Sundberg, er der med Kristoffer Sundberg lagt op til et fælles ansvar med mere fordeling, inddragelse og nytænkning.

- Tanken er, at når man investerer i sit personale, vil de også yde en ekstra indsats. Det handler om at åbne døre, skabe bindeled og relationer til hinanden, siger Janni Andersen. Firmaet har også fået eget intranet, der fungerer lidt som Facebook. Her er alle informationer lagt frem.

- Det er en stor forandring, og for medarbejdere, der har været her i mange år er det ikke så nemt, men nu arbejder vi på at få sat nogle skærme op i blandt andet kantinen, hvor man kan følge med, siger Janni Andersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce