Annonce
Sønderborg

Gensynsglæden var stor efter syv ugers adskillelese: - Det er ikke rigtig skole at være hjemme

Blandt børnehaveklasseeleverne på Augustenborg Skole var der flere, som vidste, hvorfor de mandag den 8. februar måtte komme i skole igen. Foto: Katrine Stampe
De yngste elever vender tilbage til en skole, hvor fokus vil ligge på det sociale.

Augustenborg: Snakken gik livligt, mens flyverdragter og store vinterjakker blev taget af ude ved garderoberne foran børnehaveklasserne på Augustenborg Skole.

Der var ingen tvivl om, at klassekammeraterne var glade for at se hinanden igen, selv om et par stykker var lidt generte og lige skulle se de andre an efter lang tids adskillelse.

En af dem var seksårige Sixten Munkebo, som syntes, at det var alt for længe siden, at han havde været på skolen.

Annonce

- Det er ikke rigtig skole at være hjemme. Der er ingen legekammerater eller lærere, siger han.

Trods gensynsglæden var der ingen kram, da eleverne i 0. - 4. klasse mandag morgen mødte ind efter fem uger med hjemmeundervisning. I alt har de været væk i syv uger, når juleferien tælles med.

- Eleverne har lært meget i foråret og er rigtig gode til at vaske hænder og spritte af. De har taget det til sig, at kram giver vi ikke, fordi der er corna, siger skoleleder Gudrun Hammer Winther, mens hun stod sammen med viceskoleleder Lena Lorenzen Steen og tog imod eleverne, der ankom forskudt.

Glæde hos forældre

Ude i sneen måtte Melina Nielsen Larsen sige farvel til sin mor, som ikke gik med ind. Augustenborg Skole har frabedt sig, at forældrene kommer med inden for, selv om de ifølge retningslinjerne gerne må, hvis de bærer mundbind eller visir.


- Vi klarer det nok, men meget mening giver det ikke i forhold til at finde ind i rytmen igen.

Lena Lorenzen Steen, viceskoleleder på Augustenborg Skole


Det blev til et hurtigt farvel fra Melina, da det trak i hende at se klassekammeraterne igen.

- Jeg glæder mig til at se mine venner og lærerne, men det bliver også lidt mærkeligt, fordi det er så længe siden, siger hun.

Melina var ikke den eneste, der har set frem til, at skolerne måtte åbne igen. Det havde hendes mor også.

- Det har været en svær opgave at passe både arbejde og hjælpe til med skoleopgaverne, så jeg synes også, at det er rart, at de yngste må komme tilbage. Alt den tid hjemme har givet rastløse børn, siger Sandra Larsen, der håber, at de ældste også snart må slippe for skærmundervisningen.

Sandra Larsen følger her datteren Melina i skole for første gang i 2021. Skolerne har været ramt af nedlukning siden den 21. december 2020. Foto: Katrine Stampe

- Jeg har også en, som går i 9. klasse. Her er det virkelig det sociale, der mangler og er hårdt at undvære, fortæller hun.

Men meget tyder på, at det kan have lange udsigter at få de ældste elever tilbage. For statsminister Mette Frederiksen (S) meddelte mandag, at hun vil have en "fuldstændig epidemikontrol", før det kan lade sig gøre. Hun har ikke uddybet, hvad der lå i udtrykket.

Annonce

Det sociale i centrum

Inde i klasselokalerne hos de alleryngste var skoledagen så småt ved gå i gang lidt efter klokken otte. Eleverne i børnehaveklassen faldt hurtigt tilbage i rytmen med at række hånden op, da de blev spurgt til, hvorfor det var, at de måtte sidde sammen i stedet for hver for sig derhjemme.

- Fordi Mette siger, at vi godt må, lyder det fra en af eleverne med henvisning til, at det var statsministeren, der besluttede at lukke skolerne kort før jul.

Den bemærkning greb deres klasselærer, der begyndte at forklare, hvordan det går med pandemien i samfundet.

Læreren fortalte også, at reglerne ikke helt er de samme som efter sidste nedlukning. Denne gang er der ikke et krav om to meters afstand mellem eleverne, hvilket har gjort det lidt lettere for Gudrun Hammer Winther at gennemføre den plan, hun og Lena Lorenzen Steen havde liggende i skuffen.

- Vi var gået i gang med at forberede genåbningen, fordi vi vidste, at den ville komme før eller siden. Alle klasser vil have to voksne tilknyttet, sådan vi kan holde de her bobler. Derudover vil vi have et stort fokus på trivsel og tryghed her den første uge. Det faglige et gået glimrende, mens børnene har været hjemme. Her er jeg ikke bekymret, forklarer hun.

Ursula Mathiasen på 9 år glædede sig mest til at se sine venner og lærere igen. Hun synes, at det var kedeligt at have undervisning hjemme. Foto: Katrine Stampe

På Augustenborg Skole vil de udnytte, at eleverne er vant til, at uge seks er en temauge. For det var lidt underligt, at undervisningen skulle begynde igen en uge før vinterferien, indrømmer Gudrun Hammer Winther, hvorefter Lena Lorenzen Steen supplerer:

- Vi klarer det nok, men meget mening giver det ikke i forhold til at finde ind i rytmen igen. Derfor handler det for os meget om, at de får en uge, hvor der kan snakkes af, og hvor gensynsglæden er i centrum, siger hun.

Annonce

Udfordring og bekymring

To af de elever, der ser frem til temaugen, er Katrine P. Kristiansen og Mira Marie Steen fra 2. b, som sad ude på gangen og snakkede. De var begge ved at være lidt trætte af hjemmeskolen, så selv om en skoledag betød, at de skulle tidligt op, var det helt okay.

- Jeg har savnet at se de andre og sidde i klassen. Det blev lidt træls og kedeligt i længden at være hjemme. Heldigvis har jeg leget med Mira, siger Katrine, hvorefter hun kiggede over på veninden, som havde taget ordet.

- Det bliver sjovt, at vi skal have fastelavnshygge i stedet for kun almindelige timer. Jeg kommer ikke til at savne hjemmeundervisning, men det bliver også lidt underligt at være sammen med så mange andre igen, siger Mira.

Sådan er hun ikke den eneste der har. Det var et udsagn, som mange af børnene på Augustenborg Skole kom med.

Eleverne fra 4. b havde gang i en større sneboldskamp i deres første pause. Foto: Katrine Stampe

Men det virkede til, at det hurtigt var glemt, da de første pauser kom. I 4. b var der gang i en større sneboldkamp, da de blev sendt uden for.

- Kulden bliver en udfordring sammenlignet med foråret, hvor det var muligt at rykke en masse undervisning udendørs, bemærker Gudrun Hammer Winther, selv om den ikke så ud til at påvirke eleverne.

Skolelederen har også en anden bekymring, som, hun inderligt håber, kun bliver derved.

- Vi har endnu ikke haft et smittetilfælde på skolen. Derfor er jeg spændt på, hvordan det vil gå, hvis det sker. Forhåbentligt finder jeg aldrig ud af, hvordan det er at skulle håndtere det, siger hun og understreger, at der er en plan.

Den har bare ikke være nødvendig at benytte endnu.

Regler for genåbning af skolen for de yngste elever

Elever i børnehaveklasser og 1.-4. klasse (inkl. SFO, fritidshjem og klubtilbud) kan komme tilbage i skole fra den 8. februar 2021.

Eleverne skal ikke holde afstand i klassen.

Klasserne skal have mindst mulig kontakt til andre klasser.

Frikvarterer skal holde forskudt og klassevist

Krav om mundbind eller visir for forældre og andre besøgende.

Elever og medarbejdere er ikke omfattet krav om mundbind

Fokus på håndvask eller - desinfektion, rengøring og udluftning.

Der arbejdes på at tilbyde lyntest til lærere og pædagoger.

I børnehaveklassen lå der en hilsen til hver elev på bordet, da de mødte ind. Foto: Katrine Stampe
Sixetn Munkebo blev lidt genert, da han skulle se alle klassekammeraterne igen. Han fortalte, at nissehuen var taget på i snevejeret, fordi julen varer lige til påske. Foto: Katrine Stampe
Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce