Annonce
Esbjerg

Ghettoplan skaber hul til private investorer på Stengårdsvej

Af et skitseforslag fremgår, at man i den sydlige ende af Stengårdsvej planlægger en række private terrassehuse og en sø på nabogrunden til Netto-forretningen. Ilustration: Esbjerg Kommune/Ungdomsbo
De tomme grunde efter nedrivningen af flere boligblokke i Esbjergs ghettoområde skal sælges som byggefelter til private investorer.

Esbjerg: Inden 2022 vil de første to bygninger i Esbjerg ghetto være jævnet med jorden. Det er realiteten, hvis Esbjerg Byråd og repræsentantskabet i boligforeningen Ungdomsbo godkender udviklingsplanen for Stengårdsvej, der følge ghetto-forliget fra Christiansborg.

Bliver planen til virkelighed, vil der blive revet op mod 112 lejemål ned fordelt på tre boligblokke og et højhus frem mod 2030. Det efterlader en række tomme grunde langs Stengårdsvej. Dem planlægger man i stedet at sælge som byggefelter til private investorer til opførelse af private etageboliger og erhverv.

Det vil i første omgang være tilfældet i den sydlige ende af Stengårdsvej, hvor højhuset med adressen Stengårdsvej 8 og blokken med tre opgange på Stengårdsvej nummer 10-14 er udpeget til nedrivning. Det frigiver en matrikel på 9800 kvadratmeter, og den håber man at sælge med henblik på opførelse af mindst 75 private boliger.

I det nuværende skitseforslag har man tegnet en række terrassehuse (fleretagers hus, hvor en del af taget i en lejlighed danner en terrasse for lejligheden ovenover, red.) med plads til op mod 96 lejligheder a 90 kvadratmeter.

For at lokke private investorer til, planlægger man at åbne op for, at byggeriet delvist kan omdisponeres til eller suppleres med erhverv, så der for eksempel kan åbnes et fitnesscenter.

Annonce

Finansiering

  • Der er afsat i alt 10 milliarder kroner fra Landsbyggefonden til blandt andet renovering, nedrivning og infrastrukturændringer til en ekstraordinær indsats i udsatte boligområder med prioritet til ghettoområderne i perioden 2019-2026
  • Dele af midlerne er øremærket til renovering med henblik på salg
  • Der er desuden afsat 140 millioner kroner årligt i 2019 og 2020 til nedrivning i ikke-udsatte boligområder. Hertil er der afsat 60 millioner kroner årligt i 2019-2026 til nedrivning

Nye rækkehuse i nord

Foruden den sydlige matrikel planlægger man at frasælge et byggefelt i den nordlige del af Stengårdsvej til opførelse af private rækkehuse. Området er i dag en del af afdeling 13, hvor man planlægger at nedlægge to boligblokke i perioden fra 2025 til 2028.

I de første skitser er der vist plads opførelse af 25-36 rækkehuse på 120 kvadratmeter. Denne del af planen forventes dog først gennemført i 2025-2029, og er derfor ikke nærmere uddybet i det nuværende materiale.

Man inddeler udviklingen af de to ender af Stengårdsvej i to etaper, fordi man forventer, at byggeretspriserne for det nordlige område vil stige markant, når planerne for det sydlige område først bliver konkrete.

Til det sydlige område er man allerede påbegyndt dialog med mæglere og investorer, og man forventer, at der er indgået en aftale om salg af området til en investor senest i 2022.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce