Annonce
Esbjerg

Glad borgmester: Esbjerg jubler over Tall Ships Races 2022

Kajerne ved de store sejlskibe var fyldt med tusinder af mennesker, da The Tall Ships Races sidste år blev skudt i gang i Esbjerg. Arkivfoto.
Allerede nu er der borgere, der sætter kryds i 2022-kalenderen, så de ikke går glip af Tall Ships Races i Esbjerg om tre år. Borgmester glæder sig over begejstringen, der er slået nyheden i møde.

Esbjerg: Lørdagens nyhed om, at The Tall Ships Races kommer til Esbjerg igen i dagene 7. til den 10. juli 2022, er tilsyneladende faldet i rigtig god jord hos esbjergenserne.

Således flyder det over med likes og positive kommentarer på både borgmester Jesper Frost Rasmussens (V) Facebook-side og Facebook-siden Tall Ships Esbjerg, der bestyres af Esbjerg Kommunes eventkoordinator, Kirsten Bisgaard Kirchner.

"Juhuuuuu Esbjerg", "Glæder mig til dette gensyn" og "Der er sat kryds i kalenderen" er bare nogle få af de glade kommentarer, der er skrevet ind ved offentliggørelse af nyheden om, at Esbjerg for femte gang er udvalg som Tall Ships-vært og denne gang som starthavn i 2022.

Borgmesteren har med interesse fulgt, hvordan borgerne har modtaget nyheden, og han lægger ikke skjul på, at han er lykkelig for den entusiasme, der bliver lagt for dagen.

- Jeg er blæst bagover af den jubel, det har vakt. Jeg ved godt, at borgerne er vilde med Tall Ships Races - det blev der jo heller ikke lagt skjul på sidste år, da vi også var vært for arrangementet - men alligevel. Det glæder mig meget, at der er sådan en opbakning, men det er selvfølgelig også, fordi rigtig mange mennesker har haft en dejlig oplevelse. Sidste år var der mange, der over for mig gav udtryk for, hvor stolte de var af Esbjerg og over, hvad Esbjerg kunne præstere, og jeg tror, det er noget af det, reaktionen på nyheden nu afspejler. Byen blev vist frem på smukkeste vis, og det er man klar til at gøre igen, siger Jesper Frost Rasmussen.

Annonce

Kort om

  • Organisationen bag The Tall Ships Races, Sail Training International, offentliggjorde lørdag middag navnene på værtshavnene i 2022. Øverst på listen står Esbjerg, hvilket betyder, at byen bliver starthavn for hele begivenheden om tre år.
  • Esbjerg har ikke på noget tidspunkt gjort nogen hemmelighed ud af, at man meget, meget gerne vil være værtshavn for den store sejlskibsevent, som i juli 2018 genererede en halv million besøgende i Esbjerg. Esbjerg har været værtshavn adskillige gange - både i 1993, 2001, 2014 og 2018. I 2017 blev forligspartierne bag det kommunale budget - det var det forrige byråd - endda enige om at sætte penge til side i håb om at få Tall Ships Races til Esbjerg igen i 2022.
  • Interessen blev bekræftet af det nye byråd, og Esbjerg Kommune sendte officielt ansøgningen om at få The Tall Ships Races til Esbjerg umiddelbart efter at have haft værtskabet i 2018.

Folkefesten

Allerede i forbindelse med afviklingen af Tall Ships Races i 2018 besluttede Esbjerg Byråd i enighed at sende en ansøgning afsted til organisationen bag The Tall Ships Races, Sail Training International, for at forsøge at komme i betragtning igen i 2022.

Sail Training International gjorde det dengang klart, at evalueringen af Tall Ships Races 2018 i Esbjerg ville få meget stor betydning for, om byen igen ville blive udvalgt. Men Esbjerg mere end leverede på forventningerne om en succesfuld afvikling af arrangementet. Tall Ships Races Esbjerg 2018 trak omkring 500.000 gæster, alt klappede til noget nær perfektion, vejret var fremragende, og hele begivenheden udviklede sig til en sand folkefest.

The Tall Ships Races er en enorm begivenhed, der kræver megen planlægning - og ikke mindst millioner af kroner. Omkring 12 millioner kroner er der sat af i det kommunale budgettet til arrangementet, der kræver en vældig indsats fra både ansatte ved Esbjerg Kommune og Esbjerg Havn samt en stor flok på mindst 500 frivillige, der gavmildt donerer deres tid og ildhu.

Ikke en gentagelse

Selv om drejebogen fra sidst sikkert står på en hylde i Esbjerg Kommunes event-sekretariat, bliver Tall Ships Races Esbjerg anno 2022 ikke bare en kopi af den forringe:

- Som JydskeVestkystens redaktør skriver det i sin leder, så skal vi selvfølgelig supplere med noget nyt. Det er lidt, som når vi arrangerer byfest i Vester Nebel, hvor jeg bor. Vi beholder det, vi ved virker, og så supplerer vi med noget nyt, der forstærker den samlede oplevelse. Der skal være nogle overraskelses-momenter i programmet, og det skal der også nok komme. Jeg er helt tryg ved at overlade det i hænderne på event-chef Villy Grøn og hans dygtige stab, siger borgmesteren.

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

134 klager på fem måneder: Tolkefirma har spændt ben for politiet i Syd- og Sønderjylland

Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce