Annonce
Billund

Glad frisørkunde: Endelig kommer jeg af med den her Einstein-frisure

Ketty Søgaard er glad for at komme af med krøllerne, og frisør Edel Handeland henrykt over at komme i gang igen efter måneders corona-nedlukning. Foto: Annette Bruun Jarl
Smilene var brede hos båder kunder og frisør Edel Handelland i Grindsted, da hun efter måneders corona-nedlukning endelig kunne åbne. Kunde nummer et skulle af med nogle viltre krøller.

Grindsted: Ketty Søgaard ville være sikker på at blive lukket ind hos frisør Edel Handeland tirsdag morgen, så hun havde både coronapas i print og på skærm, og for en sikkerheds skyld havde hun også sit pas med som id.

- Nu kan jeg endelig komme af med den her Einstein-frisure, griner frisørkunden, der plejer at blive klippet hver 4.-6. uge og nu har måttet vente i flere måneder.

- Jo længere mit hår bliver, des flere krøller kommer der, og det er ikke sådan, jeg har lyst til at se ud. Håret er vigtigt, for det er en stor del af ens identitet, siger hun.

Frisøren nikker, mens hun tager de sidste strøg med kam og saks:

- Ja, du er nu pænere sådan her, Ketty. Det er fantastisk at komme i gang igen, og især når den første kunde er Ketty.

Annonce

Booket flere uger frem

Da det kom frem, at frisørerne efter måneders nedlukning fik lov at genåbne tirsdag den 6. april, fik Edel Handeland travlt.

Telefonen ringede, sms'er og messenger-beskeder tikkede ind, og hendes online-bookingsystem blev rødglødende. Alle kunderne hos Beautiq by Handeland ville bare i stolen i en fart.

- Hele dagen i dag er proppet, og jeg er helt booket op tre uger frem. Om fire og fem uger er der også ved at være godt fyldt op, men det er bare dejligt at komme i gang med arbejdet, siger hun.

Annonce

Kontrol

Eneste lille minus er frisørens nye rolle som corona-kontrollant. Den er hun ikke vild med. Alle kunder skal med et coronapas kunne dokumentere, at de er vaccineret, har overstået en infektion eller er testet negativ i enten PCR- eller lyntest inden for de sidste 72 timer.

Hvert besøg hos frisør Edel Handeland begynder med, at hun skal tjekke, om kunden har sørget for at have en negativ corona-test med. Det har Ketty Søgaard, for hun ville ikke risikere at blive afvist i døren. Foto: Annette Bruun Jarl

- Det er altså ikke fedt at skulle tjekke kunderne. Jeg kender jo 90 procent af dem i forvejen og stoler på dem. Men når det er det, vi skal, så gør vi det, så jeg kan komme til at arbejde igen, og kunderne kan komme til at se pæne ud, siger Edel Handeland.

Annonce

Tredje gang er lykkens

Klokken i døren ringer, og en af dem, der glæder sig til at få rettet på frisuren, er dagens kunde nummer to, Karen Marie Olesen. Indtil nu har hun klaret sig med selv at studse sit pandehår.

- Hver gang, vi troede, at frisørerne fik lov at åbne igen, skyndte jeg mig at booke en tid. Det er er tredje gang, og nu er det endelig lykkedes. Jeg føler mig meget privilegeret over at få lov til at være den anden kunde hos Edel, siger hun.


Håret er vigtigt, for det er en stor del af ens identitet.

Ketty Søgaard, frisørkunde


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Casper møder flere sure kunder, når han kommer og fikser strømmen: Tonen er blevet mere hidsig og aggressiv

Erhverv For abonnenter

Esbjergs sidste kvotekonge skovler penge: Har tjent mere end en kvart milliard kroner de sidste ti år, men nu truer Brexit

Sydjylland

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Sønderborg For abonnenter

Modstander undrer sig over byggeri af biogasanlæg: - Det er grove løjer

Annonce