Annonce
Esbjerg

Glade beboere roste ny togstation: - Den skal nok blive brugt

Jerne Station en kold og stormfuld aften. Men der er læ for de rejsende i de spritnye venterum med glas til alle sider. Og de lokale er glade for deres helt egen mini-banegård. Foto: Lars Stokbro
Søndag åbnede Esbjergs nye togstation i Jerne. Mange lokales søndagstur gik til den nye jernbanestation, der får masser af ros.

Esbjerg: Den vinterkolde søndagstur gik til stationen - ikke for at købe smøger eller trøfler til aftenkaffen. Beboerne i Jerne og det østlige Esbjerg slog vejen forbi de stejle trapper og de flotte elevatortårne ved bydelens helt egen banegård - Jerne Station - for, ja, for at se togstationen.

Der var ingen, der lige skulle med toget den søndag, men helt sikkert en anden dag, forsikrede de. Men mange af familierne på gåtur testede de oplyste elevatorer og tjekkede den godt 60 millioner kroner dyre station af.

Der kan ikke købes andet end billetter på stedet, men måske kan man få fat i en pakke cigaretter eller søndagskage, når forpladsen ved stationens fod er færdig?

Valdemar er vild med tog og jernbaner, så sammen med mor Pernille, storesøster Freja og far var han taget til Jerne Station for første - men ikke sidste - gang. Foto: Lars Stokbro

Pernille med børnene Freja og Valdemar skal i hvert fald helt sikkert med toget meget snart. For lillebror Valdemar er helt vild med tog. Så han ville gerne se toget og stationen på den første dag, som også var den første gang familien besøgte tog-stationen., selv om de bor lige i nærheden på Saltholmsvej.

- Stationen er simpelthen så flot. Det er dejligt, at der er kommen en station her i Jerne, siger Pernille.

Hun er sikker på, at familien vil tage togture til Bilka eller Bramming.

- For børnenes skyld, de elsker at køre i tog. Det er spændende, siger hun og fortsætter:

Det er godt, at der sker noget herude i Jerne, vi trænger til at få noget nyt.

Annonce

Tjekker lige automaten

Nabaz Mustafa er lige på stationen for at tjekke den ud og se, om den er i orden, ligesom han lige tjekker billetautomaten på perronen.

- Jeg vil helt sikkert tage toget herfra. Jeg bruger tog frem og tilbage til arbejde to-tre dage om ugen, fordi jeg arbejder som freelance-tolk forskellige steder i landet, fortæller han.

Nazab Mustafa er tolk og arbejder rundt om i Danmark, så han bliver fast kunde ved Arriva, som står for togene, der standser ved Jerne Station. Foto: Lars Stokbro

Ligesom småbørnsfamilien forsvinder Nazab hurtigt fra den blæsende og kolde station, der ligger tre meter over gadeniveau ved viadukten nær krydset Skolebakken og Præstebakken. Her er det lokale pizzaria flyttet væk til en ny adresse, og arbejdet med at anlægge en forplads til stationen er gået i gang. En lille forfrossen bøgehæk og et par småbygninger er første tegn på fremtiden her.

På den ene perron ved toppen af trapperne er et venterum færdigt - der mangler lidt lys, men der er læ. På den anden perron mangler der at blive lagt fliser i venterummet, som derfor ikke er taget i brug endnu.

Bjarne Grosen er imponeret af Jerne Station, og at byggeriet er gennemført på så kort tid. Foto: Lars Stokbro

Bjarne Grosen har fulgt byggeriet og gået forbi nogle gange i løbet af det års tid, det har stået på.

- Det er helt anderledes nu, det er færdigt. Det kommer til at give noget til området, når forpladsen bliver færdig, siger han.

Han tror, at de unge fra midtbyen og Varde og Ribe vil tage nærtoget til Jerne og derefter bus til de store uddannelsesinstitutioner i den østlige bydel.

- Jeg vil også selv bruge stationen, for eksempel når jeg skal til Sig ved Varde og besøge mine bekendte dér, siger en vældig tilfreds Jerne-beboer.

Jerne Station

Med den nye station i Jerne sikres grundlaget for den nærbane, der i fremtiden skal sikre fast halvtimesdrift mellem Ribe og Esbjerg.

Stationsprojektet har været mange år undervejs, og det var oprindeligt planen, at stationen skulle have været klar til brug allerede i 2017. Det blev dog forsinket, da det blev klart, at byggeriet ville koste cirka 31 millioner kroner mere, end man først havde beregnet. Det skyldes dels at man havde brugt gamle beregningsmodeller og dels den komplicerede beliggenhed på en cirka tre meter høj skrænt. Dermed skulle der også etableres trapper og elevatortårne

Den nye station har kostet i alt 64,5 millioner kroner. Banedanmark har betalt 58 millioner kroner, mens Esbjerg Kommune bidrager med 6,5 millioner kroner til den forplads, der stadig mangler at blive etableret.

Jerne Station 2020. Foto: Lars Stokbro
Jerne Station 2020. Foto: Lars Stokbro
Jerne Station. Foto: Lars Stokbro
Jerne Station 2020 Foto: Lars Stokbro
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Trekantområdet For abonnenter

Sex i en hemmelig verden: Alle slags mænd mødes i skoven - også dem med vielsesring og autostol på bagsædet

Annonce