Annonce
Sønderborg

Gråsten Forum vil etablere vandkunst i Gråstens vandkant for fem millioner

Vandskulpturen set fra Silekulevej. Skulpturen er lavet med syv granitsten og fontæner.
Gråsten Forum ønsker at opføre en stor springvandsskulptur i vandet mellem Gråsten Plejecenter og Danfoss Drives. Værket skal bestå af syv store granitsten, springvand og lys.

Gråsten: Syv fire meter høje granitsten skal stå i vandet i Sildekule mellem Gråsten Plejecenter og Danfoss Drives. I midten af stenene skal en fontæne på omkring 30 meter skyde op af vandet. Det hele skal omgives af mindre fontæner og lys. Det er Jes Peter Jessen fra Broager, der har fået ideen til vandskulpturen, som er tegnet af kunstner Vibeke Fonnesberg.

- De syv store granitsten symboliserer sammen med et stort og flot springvand en energi og et sammenhold i et lokalsamfund, som viser, at her står vi sammen, her skaber vi fælles resultater og er stolte af vores historie. Vandskulpturen vil binde Gråsten sammen og vil være en turistmagnet, siger Jes Peter Jessen.

Han har gået med ideen i mange år, og for halvandet år siden tog han fat i Vibeke Fonnesberg, som har lavet skitsen. Gråsten Forum har nu adopteret ideen.

- Man har i mange år sagt, at det, vi laver i Sønderborg Kommune, skal være i særlig klasse. Det kunne dette blive. Det kunne være med til at profilere en lokal kunstner og Gråsten på en flot måde, siger Bendt Olesen, der er næstformand i Gråsten Forum.

Annonce

Man har i mange år sagt, at det, vi laver i Sønderborg Kommune, skal være i særlig klasse. Det kunne dette blive. Det kunne være med til at profilere en lokal kunstner og Gråsten på en flot måde.

Bendt Olesen, næstformand i Gråsten Forum

Støtte til forprojekt

Projektet koster 4,8 millioner kroner plus forprojekt til 400.000 kroner. Gråsten Forum har ansøgt Sønderborg Kommune om 400.000 kroner til forundersøgelsen. Desuden har foreningen ansøgt kommunen om et tilskud på 500.000 kroner til etablering af vandskulpturen. Resten af projektet skal finansieres af fonde. Foreningen ønsker også, at kommunen skal overtage ejerskabet og driften af skulpturen.

Udvalget for kultur, idræt, handel og turisme er positive overfor projektet, men sender ønsket videre til næste års budgetforhandlinger, hvis Kystdirektoratet godkender skulpturen.

- Det er et stort, flot og spændende projekt. Men det ligger udenfor vores økonomiske ramme, hvis kulturudvalget skalle have sagt: Det her vil vi. Det er sammenlagt 900.000 kommunale penge plus knap 100.000 i årlig drift. Men vi har ikke vendt tommelfingeren nedad, men sendt projektet derhen, hvor vi tager stilling til de store prioriteringer: Budgetforhandlingerne, siger Jesper Kock (S), der er fungerende formand for udvalget.

Efter udvalget har behandlet sagen, oplyser Jes Peter Jessen, at projektgruppen er tilfreds med en kommunal støtte til forundersøgelsen og drift. Gruppen trækker ønsket om en kommunal finansiering på en halv million tilbage.

Der er endnu ikke søgt om tilladelse til skulpturen i vandet hos Kystdirektoratet. Kulturudvalget tager endelig stilling til støtte til forprojektet, når der foreligger en tilladelse fra direktoratet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Vejen

Tyven flyttede tre chokoladebarer

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce