Annonce
Aabenraa

Grænsebetjent klar til at afløse viceborgmester

Arne Leyh Petersen vil efter al sandsynlighed gå efter posten som gruppeformand for DF i Aabenraa Byråd, hvis den nuværende, Ejler Schütt, stopper efter denne byrådsperiode. Arkivfoto: Jacob Schultz
Hvem skal være den nye leder af Dansk Folkeparti i Aabenraa Byråd, når den nuværende viceborgmester efter alt at dømme stopper i politik i 2021? Ejler Schütt selv peger på grænsebetjent Arne Leyh Petersen. Og han vil gerne.

Aabenraa: Ejler Schütt er ikke i tvivl. Også byrådsmedlem Jette Julius Kristiansen og partiets næstformand i lokalafdelingen, Ole Junker Strandlyst, nævner ham som en af dem, der kan blive den nye leder af DF i Aabenraa Byråd.

Den mest sandsynlige afløser hedder altså Arne Leyh Petersen. I hvert fald hvis det står til den nuværende viceborgmester.

- Det bør helt klart blive Arne, lød det således forleden fra Ejler Schütt i JydskeVestkysten.

Spørgsmålet, om hvem der skal afløse viceborgmesteren som politisk leder af Dansk Folkeparti i Aabenraa, er blevet aktuelt, efter at Ejler Schütt har fortalt, at han "overvejer kraftigt" at slutte sin politiske karriere med udgangen af denne byrådsperiode i 2021.

Annonce

Arne Leyh Petersen

Arne Leyh Petersen er 54, bor i Hjordkær og blev første gang valgt til Aabenraa Byråd ved kommunalvalget i 2017.

Han er formand for teknik- og miljøudvalget og sidder også i økonomiudvalget.

Han er gift med Stine og har to nu voksne drenge fra et tidligere forhold.

Arne Leyh Petersen er betjent. Til daglig arbejder han i Udlændingekontrolafdelingen i Padborg. Indimellem også som vagt ved selve grænseovergangene.

Ja

Arne Leyh Petersen er 54 år, arbejder som grænsebetjent i Udlændingekontrolafdelingen i Padborg, eller blot UKA, og blev valgt ind i Aabenraa Byråd ved kommunalvalget i 2017. Han blev straks udpeget som formand for teknik- og miljøudvalget og sidder nok så væsentligt også i økonomiudvalget.

Men hvordan ser han selv på mulighederne? Vil han være Ejler Schütts afløser?

- Alle er jo i spil, hvis de har lyst. Jeg har mine overvejelser, men det er noget, vi skal træffe en beslutning om internt, lyder det i første omgang fra Arne Leyh Petersen.

Hvis du nu skal se på, hvad der taler for dig som afløseren for Ejler Schütt, hvad siger du så?

- Jeg har bestridt en formandspost (for teknik- og miljøudvalget, red.), jeg kender den del af det politiske arbejde. Jeg sidder i økonomiudvalget, det vigtigste udvalg overhovedet, som jeg altså har nogle erfaringer fra.

Og hvad taler så imod?

- Det skulle være nogle personlige forhold.

Er der lige nu nogle personlige forhold, som kunne afholde dig fra at blive gruppeformand for DF?

- Nej, det er der ikke. Men du får mig ikke til direkte at sige, at jeg stiller op.

Som jeg hører dig, er der lige nu ting, som taler for, at du vil gå efter gruppeformandsposten, men ikke noget, som taler imod. Det er vel rigtigt at konkludere, at der skal meget til, før du vil sige nej til at blive Ejler Schütts efterfølger?

- Ja.

Ejler Schütt træffer den endelige beslutning om sin politiske fremtid inden for det næste halve år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce