Annonce
Kolding

Grøn by- og Kollektiv trafik.

Læserbrev: En rapport fra Rambøll ”Sådan skaber vi mere bæredygtige byer” viser, at koldingenserne gerne betaler mere for en grøn by og en forbedret kollektiv trafik.

I SF mener, vi at der skal investeres massivt i flere bybusser, så vi får bedre bustider som også dækker et større geografisk område. Vi mener at vi skal udvide vores busnet, så fx. centerbyerne, Eltang Sdr. Bjert, Alminde, Viuf, Vester Nebel og andre byer, hvor det giver mening, får ordentlig betjening.

Vi har sikkert alle lagt mærke til, hvordan trafikken i Kolding bliver tættere og tættere. Og selvom vi udvider vejnettet og forbedrer lyskryds, er det ikke nok til at løse de udfordringer, vi har med vores infrastruktur. Den kollektive trafik og i dette tilfælde bybusserne er en del af løsningen, og det skal tænkes ind, når vi vil løse problemerne med trafik i Kolding by. Vi skal gøre det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik. Det vinder vi alle på!

Når vi snakker om det grønnem, peger rapporten på, at vi ønsker mere rent luft og mere energieffektive bygninger. Der er her, vi som kommune skal går forrest. Det skal vi også, når vi snakker om grønne områder, hvor vild natur er noget af det mest eftertragtede, vi har tilbage. Også for folk, som bor i tætbebygget byer. Alle mennesker har brug for grønne åndehuller, hvor man kan stresse af og finde tid til fordybelse.

Derfor vil en virkelig fremtidig investering i Kolding være at have en byplanlægning, hvor vi udvider, udvikler og sikrer det grønne i bredt forstand. Det er på mange måder en god investering for Koldings fremtid.

Annonce
Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Annonce