Annonce
Esbjerg

Gratis billetter er et hit: Skaber trængsel ved Fanøfærgen

Fanølinjen havde 27 procent flere gående og cyklister med færgen i den første juliuge sammenlignet med sidste år. Arkivfoto: Per Benny Paulsen
Efter den første uge med gratis billetter for gående og cyklister på færgen mellem Esbjerg og Fanø kan Fanølinjen melde om en stor stigning i forhold til samme periode sidste år. De mange passagerer har til tider medført trængsel ved færgen.
Annonce

Fanø: 27 procent flere gående og cyklister hoppede i de første syv dage af juli på færgen til Fanø sammenlignet med sidste år. Den kraftige stigning er formentlig et resultat af, at regeringen med den såkaldte "sommerpakke" har gjort det gratis for gående og cyklister at benytte 53 forskellige færgeruter i Danmark.

På Molslinjens rute til Fanø kan sommerpakken i hvert fald tydeligt ses på tallene. Sidste år var der i de første syv dage af juli 10.645 gående eller cyklende passagerer, mens tallet i samme periode i 2020 er på 13.492.

Selvom stigningen er til at få øje på, er den dog ikke så stor som på andre færgeruter. Eksempelvis er stigningen på ruten mellem Køge og Rønne på Bornholm på over 200 procent. Ifølge PR- og kommunikationschef hos Fanølinjen, Jesper Maack, er der dog en god forklaring på dette.

- Det er garanteret et udtryk for, at den her måde at rejse på i forvejen er meget populær på ruten mellem Esbjerg og Fanø. Man kan sagtens overskue Fanø på cykel, mens Bornholm er noget mere uoverskuelig, siger han.

Annonce

Regeringen har skudt ved siden af målet

Byrådsmedlem Christian Lorenzen (K) synes, at det er rigtig dejligt, at regeringen forsøger at hjælpe, hvor den kan. Men med de gratis billetter synes han, at regeringen har ramt ved siden af.

- Det er jo næsten overkill, fordi vi har på Fanø ikke svært ved at trække folk til på denne tid af året. Jeg har også hørt, at det skulle være et administrativt mareridt for de ansatte hos Fanø-linjen, der skal refundere alle de billetter, siger formanden for Erhvervs-, natur- og teknikudvalget på Fanø.

Christian Lorenzen ville have foretrukket, at man lavede sådan et initiativ i lavsæsonen på Fanø, hvor virksomhederne kunne indhente noget af det, de har tabt under coronakrisen.

- Det er lidt synd for vores virksomheder. De arbejder i forvejen på fuld kapacitet i denne tid på året, så det hjælper ikke rigtigt, at vi får endnu flere folk hertil. Det er enormt sympatisk, men jeg synes, man har skudt forbi målet, siger Christian Lorenzen.

Annonce

Fyldte færger

De mange ekstra passagerer har også betydet, at der til tider har været ganske fyldt både på færgen og i venteområdet på begge sider. Onsdag var der kun en færge i drift, og det skabte stor kødannelse på Esbjerg-siden.


Det er garanteret et udtryk for, at den her måde at rejse på i forvejen er meget populær på ruten mellem Esbjerg og Fanø. Man kan sagtens overskue Fanø på cykel, mens Bornholm er noget mere uoverskuelig.

Jesper Maack, PR- og kommunikationschef hos Fanølinjen


Hos Fanølinjen er man godt klar over problemstillingen, og det uhensigtsmæssige i at så mange er samlet på et sted. PR- og kommunikationschef Jesper Maack henviser dog til, at man i den offentlige transport i Danmark også efterhånden er oppe på fuld kapacitet, og at der er ekstra meget interesse for at komme til Fanø lige nu, hvilket gør det svært at styre.

- Vi gør os umage med at styre det, så godt som vi kan, men det er jo svært, fordi der er mange, der gerne vil af sted lige nu som en konsekvens af flere ting. Vi opfordrer folk til at huske de gode vaner, også selv om man gerne vil til Fanø, siger Jesper Maack.

Der var mange mennesker i kø til Fanølinjen onsdag. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt For abonnenter

Advokatundersøgelse uddeler kraftige tæv til tidligere VUC Syd-ledelse: Dårlig ledelse, inhabilitet og dokumentsjusk

CORONAVIRUS

Liveblog: Stort flertal bag ny hjælpepakke - her er de vigtigste punkter

Danmark

Få overblikket: Må man ikke længere invitere 12 familiemedlemmer til 50-års fødselsdag?

Annonce