Annonce
Sydjylland

Gratis tilmelding nu: ITD og JV arrangerer transportpolitisk topmøde i Padborg

Det er her hos ITD i Padborg, at det transportpolitiske topmøde holdes den 7. oktober - der er åben for tilmelding nu. PR-Foto: ITD
Mandag den 7. oktober får alle læsere og andre mulighed for at deltage i et transportpolitisk topmøde hos ITD i Padborg. Blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S) og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) skal drøfte nogle af de vigtigste transportemner i Syd- og Sønderjylland. Der er åben for tilmelding nu.

TRANSPORT: Der er masser af vigtige trafik- og transportemner på bordet, når JydskeVestkysten og ITD mandag den 7. oktober arrangerer et topmøde i Padborg.

Hvor langt er politikerne med Als-Fyn Broen - og er det overhovedet realistisk, at den nogensinde bliver til virkelighed? Den nye transportminister vil lave en ny totalplan for trafikken i Danmark - hvad kommer det til at betyder for finansieringen af den nye midtjyske motorvej, der skal forbindes til Haderslev-området? De udenlandske chauffører er ved at overtage meget af transporten internt i Danmark - hvad betyder det for arbejdsforholdene i den danske lastbilbranche? Og hvad med regeringens ambitiøse grønne mål - hvad kommer de mange nye grønne krav til at betyde for transportbranchen?

Der er således dømt masser af konflikt, debat og politiske udmeldinger, når du som læser gratis får muligheden for at overvære og deltage i det syd- og sønderjyske transportpolitiske topmøde med deltagelse af transportminister Benny Engelbrecht (S), tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V), ITD’s næstformand Niels Juel Nielsen og samt medlem af Als-Fyn-komitéen, Aabenraas borgmester Thomas Andresen (V).

Annonce

Sådan tilmelder du dig mødet

JV Direkte-arrangementet finder sted hos ITD, Lyren 1, 6330 Padborg mandag den 7. oktober fra klokken 16.30-18.30.

Allerede fra klokken 16 er der forplejning, da ITD giver en bolle med kaffe mellem kl. 16 og 16.30, og derefter serveres der flaskevand under mødet.

Billetter bestilles på nembillet.dk eller avisfordele.dk/jydskevestkysten – og der er åben tilmelding for alle.

Sidste tilmeldingsfrist er torsdag den 3. oktober klokken 12.00

Fire deltagere debatterer fire emner

Topmødet og debatten vil blive modereret af JydskeVestkystens chefredaktør Mads Sandemann, og der vil være masser af muligheder for at stille spørgsmål til de fire deltagere, der undervejs vil debattere og drøfte disse fire emner: Als-Fyn Broen, den midtjyske motorvej, fair og ordentlige arbejdsforhold i transportbranchen samt den grønne omstilling af den tunge transport.

JV Direkte-arrangementet finder sted hos ITD, Lyren 1, 6330 Padborg mandag den 7. oktober klokken 16.30-18.30.

Allerede fra klokken 16 er der forplejning, da ITD giver en bolle med kaffe mellem kl. 16 og 16.30, og derefter serveres der flaskevand under mødet.

Billetter bestilles på nembillet.dk eller avisfordele.dk/jydskevestkysten – og der er åben tilmelding for alle.

Sidste tilmeldingsfrist er torsdag den 3. oktober klokken 12.00

Blandt deltagerne i det transportpolitiske topmøde er den nye transportminister Benny Engelbrecht (S). Arkivfoto: Claus Bech
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Annonce