Annonce
Esbjerg

Grotesk og arrogant: Borgmester angriber Færdselsstyrelse i Mandø-sag

Borgmester Jesper Frost Rasmussen er langt fra tilfreds med, at Færdselsstyrelsen i langt over et år har udskudt møde om trafiksituationen til og fra Mandø. Arkivfoto: Annett Bruhn

Igennem halvandet år har Esbjerg Kommune gentagne gange henvendt sig til Færdselsstyrelsen i et forsøg på at løse trafiksituationen vedrørende kørslen til Mandø. I lige så lang tid har Færdselsstyrelsen ignoreret henvendelserne, og forklarer nu, at man prioriterer andre og mere presserende opgaver.

Mandø: Til trods for, at Mandø er en væsentlig del af UNESCOs Verdensarv, Nationalpark Vadehavet og netop er blevet en del af Danmarks Naturkanon, og til trods for, at der har været både dødsulykker og manglende regelsæt for både hestevognskørsel og traktorkørsel, mener man hos Færdselsstyrelsen ikke, at det er nødvendigt at finde en løsning på trafiksituationen omkring kørsel i Vadehavet.

Det er essensen af en aktindsigt, som JydskeVestkysten har fået hos Esbjerg Kommune vedrørende korrespondancen mellem kommunen og Færdselsstyrelsen.

6. september 2017 blev der holdt et længe ventet topmøde mellem daværende borgmester Johnny Søtrup (V), politidirektør Jørgen Meyer og fire repræsentanter fra Færdselsstyrelsen med det formål at skabe sikker trafik til og fra Mandø.

Også Mandø Fællesråd bidrog med et indlæg, hvor man så traktorkørslen som den største udfordring, men parterne nåede ved mødet kun at aftale, at de skulle have et nyt møde.

Kontorchef hos Færdselsstyrelsen, Jesper Høgh Bach, understregede dengang vigtigheden af at få bragt orden på området, og at et opfølgende møde skulle holdes inden for en måned.

Annonce

Sydtrafik

Et af punkterne på mødet vil være, hvorvidt der kan foretages en lovændring, der skal give Esbjerg Kommune mulighed for at drive kollektiv trafik til og fra Mandø på samme måde som alle andre steder i kommunen. I dette tilfælde ville Sydtrafik skulle drive kørslen til og fra Mandø.Ud over trafikminister Ole Birk Olesen (LA) har også tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) afvist at ændre på loven.

Ville vende tilbage

Men hvad der var vigtigt i september 2017 er nu det modsatte.

Ifølge aktindsigten skrev direktør for Teknik og Miljø hos Esbjerg Kommune, Hans Kjær, i marts 2018 en mail til direktør hos Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted, hvor han henviste til, at Færdselsstyrelsen skulle indkalde til et nyt møde mellem alle involverede parter. Stefan Søsted svarede i april, at man var i dialog med departementet, og snarest muligt ville vende tilbage.

I juni skrev Hans Kjær igen uden held, og 3. december 2018 skrev Hans Kjær endnu engang til Stefan Søsted, der først svarede 4. januar 2019.

Denne gang svarer Stefan Søsted, at man har overvejet sagen igennem 2018, og at der " ... pt. ikke er et ønske om at regulere området yderligere. Vi følger selvfølgelig udviklingen og i den forbindelse er I meget velkomne til at kontakte os, hvis I oplever en negativ udvikling af sikkerheden."

Er ikke behov

Med svaret fra 4. januar 2019 følger et vedhæftet svar fra Transportminister Ole Birk Olesen (LA), der tilbage i april 2018 svarede på et spørgsmål fra Henning Hyllested (EL) vedrørende sikkerheden i Vadehavet for turister. I spørgsmålet var der også bekymringer fra både leder af Vadehavscentret, Klaus Melbye og naturvejleder på Fanø, Marco Brodde, der blandt andet gik på, at man ikke længere kan leve med, at der er tvivl om sikkerheden i Vadehavet.

Transportministerens svar var dog en klar afvisning af alle forslag, hvilket Færdselsstyrelsen først overbringer Esbjerg Kommune ni måneder senere. Svaret lyder, at ministeren ikke er bekendt med, at der skulle være et stigende problem med ulykker i forbindelse med kaperkørsel, og på den baggrund ikke mener, at der på nuværende tidspunkt er behov for en nærmere regulering.

JydskeVestkysten har forsøgt at få en kommentar fra Færdselsstyrelsen og kontorchef Jesper Høgh Bach, men i et svar fra pressechefen hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen lyder det, at man ikke mener, at sagen entydigt ligger hos Færdselsstyrelsen, og at man i stedet har prioriteret andre og mere presserende opgaver.

Har andre opgaver

Denne tilbagemelding får dog borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) helt op i det røde felt.

- Det synes jeg er et meget arrogant svar, og jeg finder det grotesk, at vi aftaler at arbejde videre med tingene, og så giver de os, efter at have rykket dem flere gange, en tilbagemelding med et gammelt svar fra ministeren om, at de ikke vil gøre mere. Denne sag kræver en ændring af lovgivningen på området, og det skal igennem Færdselsstyrelsen. Hvis ikke de kan finde ud af det, vil jeg gribe det anderledes an på et politisk niveau. Vi kan ikke leve med, at der ikke er orden på forholdene, og jeg kan slet ikke leve med, at man i ikke holder, hvad man lover, siger Jesper Frost Rasmussen, der kræver, at styrelsen igen går ind i sagen, og at man har sendt en opfølgende henvendelse.

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Penta Advokater lukker kontoret i Bramming

Leder For abonnenter

Ordnet Brexit er langtfra sikret

Torsdag var der grund til at drage et lettelsens suk, da den britiske premierminister Boris Johnson på Twitter meddelte, at der var forhandlet en aftale på plads om Brexit. Det er godt nyt ikke blot for Storbritannien, men også for alle os andre. EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, bekræfter, at parterne er blevet enige om en aftale, han betegner som retfærdig og balanceret aftale for EU og for Storbritannien. Naturligvis er det grundlæggende trist, at briterne nu er på vej ud af det europæiske fællesskab. Om det på sigt vil være en fordel for nationen kan der også sættes et stort spørgsmålstegn ved. Det sagt er der dog grund til at glæde sig, fordi skilsmissen nu forhåbentlig kan gennemføres i mindelighed. Det modsatte kunne have medført omfattende kaos med nye handelsbarrierer i Europa. Markedet reagerede da også prompte på meldingen, der fik kursen på det britiske pund til at stige. Dog er det forhastet allerede nu at glæde sig over udsigten til et ordnet Brexit. Om britisk politik kan man kun forudsige, at den er uforudsigelig. Johnsons forgænger som premierminister, Theresa May, fik jo ligeledes forhandlet sig til rette med EU for blot efterfølgende at blive ydmyget i det hjemlige parlament. Man kan frygte, at det scenarie gentager sig. Den britiske regerings nordirske støtteparti har allerede vendt tommelen ned for aftalen. Hos de øvrige partier er velviljen over for Boris Johnson samtidig uhyre begrænset. Måske kan lysten til at smække premierministeren en politisk lussing vise sig større end den sunde fornuft, som en aftale ville være udtryk for. Den danske regering har nærlæst aftalen. Efter det forklarede statsminister Mette Frederiksen, at hun er villig til at strække sig meget langt for at få tingene på plads. Man kan kun håbe, at samme besindighed vil indfinde sig i parlamentet i Westminster Palace. Sikkert er det imidlertid ikke. Så nok er EU og Storbritannien nået et nødvendigt skridt videre. Men i mål er vi ikke.

Annonce