Annonce
Erhverv

Grundfos-topchef efter rekordregnskab: Vi må aldrig blive langsomme og fede

- Det bliver et besværligt år, medmindre man sælger håndsprit, masker eller legetøj, som erfaringsmæssigt har det godt, når verden er presset, siger Grundfos-driektør Mads Nipper. Arkivfoto: Morten Dueholm
Annonce

Grundfos tjener penge som aldrig før på at sælge pumpe- og vandteknologi over hele verden. I 2019 steg omsætningen med tre procent til 27,5 milliarder kroner, mens Bjerringbro-virksomheden opnåede et overskud på 2,8 milliarder kroner før skat.

Topchefen Mads Nipper har siddet for bordenden siden 2014, og i den tid har Grundfos oplevet en eksplosiv vækst i indtjeningen.

På et pressemøde i Bjerringbro mandag fremviste han en grafik, der viste et drastisk spring i driftsoverskuddet, siden han tiltrådte. I 2014 var tallet 935 millioner kroner, mens det lige siden 2015 har ligget stabilt over to milliarder kroner.

For Mads Nipper drejer det sig om at have bedre styr på omkostningerne, og der har tydeligvis været meget at hente i den familieejede virksomhed.

- Overskrifterne er relativt simple. Vi har skabt gennemsigtighed i både omkostninger og dækningsgrad, så vi ved, hvad vi tjener på de forskellige produkter og markeder, siger Mads Nipper.

Han nævner som eksempel Grundfos' såkaldte HVAC-forretning, der leverer små pumper til blandt andet naturgaskedler. Afdelingen har tabt penge, men er efter et betydeligt ledelsesfokus forvandlet til en pengemaskine i Grundfos-koncernen.

- Bare fordi vi er privatejet og kan tillade os at tænke langsigtet, så må vi aldrig blive for langsomme og fede. Vi skal holde det, der på nudansk hedder performance-kultur (præstationskultur, red.), selvom vi ikke er drevet af at levere kvartalsmæssige resultater. Den balance er jeg godt tilpas med, at vi rammer, siger Mads Nipper.

Annonce

Alle skal forstå strategi

Med 2019-regnskabet når Grundfos for første gang en overskudsgrad på 10 procent, som også er en del af de strategiske mål frem mod 2025. Strategien handler også om at vokse hurtigere end markedet, øge såvel kunde- som medarbejdertilfredshed og bidrage til den grønne omstilling.

Mads Nipper mener, at den strategi står tindrende klar for de 19.000 ansatte, som Grundfos beskæftiger på verdensplan.

- Det er en forudsætning, at man har en klar strategi med klare prioriteter, som er så enkel, at alle forstår den. Det lyder skrigende simpelt, men jeg vil hævde, at under halvdelen af alle selskaber har en strategi, som medarbejderne forstår. Det tror jeg, at vi er lykkes med, siger Mads Nipper.

Forventningerne til 2020 er noget usikre, især på grund af den aktuelle coronavirus og dens mange følgevirkninger.

- Det bliver et besværligt år, medmindre man sælger håndsprit, masker eller legetøj, som erfaringsmæssigt har det godt, når verden er presset, siger Mads Nipper, der før sin stilling hos Grundfos havde en lang karriere hos Lego.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordtyskland

Slesvig-Holsten går i orange: Nu bør danskerne ikke køre over grænsen

Danmark

Hvor er Mette Frederiksen?

Annonce