Annonce
Kultur

Guld og sorte oliven - hvem skal modtage JydskeVestkystens kulturpris 2020

Et optrin med internationalt schwung - Treenighedskirkens Drengekor fra Esbjerg i parade i det sydlige Grækenland. Privatfoto
Forslag: Kom med dit bud på modtagere af JydskeVestkystens kulturpris 2020. Sidst vandt Treenighedskirkens Drengekor, som dermed fik mulighed for at stråle i Grækenland.

Drenge og mænd, der vifter med dannebrog på en græsk gade.

Det er ikke hverdagskost, men resultatet af JydskeVestkystens kulturpris. For drengene og deres voksne kønsfæller synger i Treenighedskirkens Drengekor, og da Esbjerg-koret fik 2019-prisen, banede det vejen til Grækenland:

- Kulturprisen gjorde det muligt at komme afsted, fortæller korets dirigent, Lone Gislinge.

Med hende i spidsen stod det hurtigt klart, at det ikke var nogen badeferie. Turen gik til Kalamata på halvøen Peloponnes, og her skulle koret for første gang dyste i en international konkurrence.

- Vi var enormt velforberedte, for man har kun ét skud i bøssen, forklarer Lone Gislinge.

For at undgå snottede næser skulle det seriøse overstås, før man kunne dyppe sig i Middelhavet, ligesom alle skulle lære sangene udenad, så de kunne følge dirigenten i stedet for at stå med snuden i noderne.

Annonce

Tidligere vindere

Kom endelig med forslag til modtagere af JydskeVestkystens kulturpris 2020. Man kan kun vinde prisen én gang.

Tidligere vindere:

2019: Treenighedskirkens Drengekor, Esbjerg

2018: Tekstforfatter og skuespiller Leif Maibom, Sønderborg

2017: Digter Jens Rosendal, Ballum

2016: Egnsspillet Højt til Himlen, Tønder Kommune

2015: Askov Højskole

2014: Vejen Garden

2013: Sanger og musiker Helge Engelbrecht, Ansager

2012: Forfatter og frimenighedspræst Sten Kaalø, Bovlund

2011: Kulturforum Würth, Kolding

2010: Teatret Møllen, Haderslev

2009: Fhv. borgmester A.P. Hansen, Sønderborg

2008: Den Ny Opera, Esbjerg

2007: Tryllekunstner Heinz Saxburger, Rinkenæs

2006: Kulturdagene i Ølgod v. Rigmor Bek-Pedersen

2005: Cirkus Dannebrog, Mølby

2004: Museumsinspektør Teresa Nielsen, Vejen Kunstmuseum

2003: Sønderjyllands Symfoniorkester

2002: Janusbygningen v. Bjarke Regn Svendsen

2001: 7-kanten, Danmarks største amatørteater, Janderup

2000: Lærer og kulturformidler Tage Madsen, Bylderup-Bov

1999: Direktør Tage Sørensen, Esbjerg

1998: Cathrinesminde Teglværksmuseum, Broager

1997: Tønder Festival

1996: Jels Vikingespil

Fra kirkemusik til disko

Med sig fik den velklingende flok da også guld i kategorien kirkelig musik uden instrumentledsagelse. Koret vendte tilbage til Esbjerg i søndags og medbringer også dejlige minder om sorte oliven og en anderledes prisuddeling. Inden den formelle del gjaldede disko-drøn nemlig ud over et lidt forkølet dansegulv. Men så trådte nogle af Treenighedskirkens kormedlemmer i karakter:

- De startede simpelthen en fest. Folk kom løbende fra alle hjørner, så der pludselig var 300 i gang med at danse.

Hvem der modtager JydskeVestkystens kulturpris, er i høj grad op til læserne. Via mail-adressen: kulturpris2020@jv.dk kan man indstille kandidater fra i dag og frem til den 10. november, og man kan både pege på enkeltpersoner eller en gruppe af kulturudøvere. Tidligere vindere kan ikke få prisen igen, og i sidste ende er det en dommerkomité, der vælger vinderen på baggrund af de indkomne forslag.

Da de to seneste års prismodtagere automatisk får plads i juryen, gør Lone Gislinge sig allerede nu nogle tanker om 2020-prisen. For hende er det ikke mindst interessant, når kultur fører folk sammen i en totaloplevelse, der udfordrer sanserne.

Kreative krydsninger

Gennem årene er JydskeVestkystens kontante hæder på 50.000 kroner givet til mange forskellige kroge af kulturlivet, og bunken af forslag har været broget - med dronning Margrethe som ét af de mere opsigtsvækkende. Prismodtageren skal dog være fra området eller have sit virke i det syddanske, og uddelingen foregår ved Kulturshow i festlige rammer i Musikhuset Esbjerg.

For nogle af vinderne har den årlige uddeling på JydskeVestkystens fødselsdag den 15. januar været lidt af en rutsjetur. Revymanden Leif Maibom har for eksempel været foreslået et utal af gange og endte med at få den et år, hvor han også var showets konferencier. Tålmodig var også sangeren og manden bag Mariehaven i Ansager, Helge Engelbrecht, som var finalist to gange, før det endelig lykkedes tredje gang.

Flere gange har kulturprisen bragt kreative mennesker sammen, så der er opstået nye kulturtilbud til gavn for landsdelen. Eksempelvis krydsede prisvinderne Sten Kaalø og Højt til Himlen hinanden, og den gode kemi mellem forfatteren og teaterprojektet førte til egnsspillet "Sorgagre", der tidligere i år blev en enorm succes med Bodil Jørgensen på rollelisten.

Treenighedskirkens Drengekor samt formanden for koret, Knud Erik Nordby, på scenen ved prisoverrækkelsen tilbage i januar. Arkivfoto: Chresten Bergh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce