Annonce
Haderslev

Gymnasieelever var politikere for en dag: Sådan vil de prioritere fremtidens velfærd

Politiker for en dag, det blå gymnasium
1.g-eleverne på Det Blå Gymnasium holdt onsdag en pause fra deres normale skema, da de skulle diskutere, hvilke udfordringer det danske velfærdssamfund står overfor. Emner som lighed, social tryghed og uddannelse lå eleverne meget på sinde.
Annonce

Haderslev: Hvordan skal fremtidens velfærdssamfund se ud?

Det er et stort spørgsmål, men ikke desto mindre brugte eleverne fra 1.g på Det Blå Gymnasium i Haderslev onsdagen til at diskutere netop det spørgsmål. Under overskriften 'Politiker for en dag' skulle eleverne nemlig tage stilling til, hvordan de gerne vil forme velfærdsstaten i fremtiden.

Især tryghed og lige muligheder var nøgleord, når eleverne blev spurgt, hvad de synes er vigtigt i et velfærdssamfund.

- Jeg synes, det vigtigste ved et velfærdssamfund er den sociale tryghed, at man kan have et godt liv, selv om man er arbejdsløs og på kontanthjælp, og at alle har lige muligheder i forhold til for eksempel uddannelse, siger 16-årige Andreas Thulstrup fra Det Blå Gymnasium.

Hos 17-årige Alberte Nybro er det især den lige adgang til sundhedsvæsnet, der står højt på prioriteringslisten.

- Det, at vi betaler skat og på den måde kan komme gratis til lægen og på hospitalet, og at vi har et stærkt politi, der kan skabe tryghed, synes jeg er det vigtigste, siger Alberte Nybro.

Annonce

Hvordan bryder man den sociale arv?

Én af dagens opgaver for elverne var, at de skulle skrive en tale om, hvad de mener om velfærdsstaten, og hvilke problemer de vil prioritere. Andreas Thulstrup og Alberte Nybro diskuterede sammen med to klassekammerater forskellige emner, der kan tages fat på.


Jeg synes det vigtigste ved et velfærdssamfund er den sociale tryghed ved, at man kan have et godt liv, selvom man er arbejdsløs og på kontanthjælp, og at alle har lige muligheder i forhold til for eksempel uddannelse.

Andreas Thulstrup, 1.g-elev på Det Blå Gymnasium


De blev enige om, at der skal gøres mere for, at børn af forældre uden ret meget uddannelse, kan bryde den sociale arv. Der blev livligt diskuteret forskellige løsninger, og de fire unge talte blandt andet om, hvorvidt de vil bruge flere penge på lektiehjælp i folkeskolen og sætte fokus på bedre vejledning, når de unge skal videre fra folkeskolen.

Alberte Nybro vil gerne gøre noget for, at flere børn og unge kan bryde den sociale arv, når de kommer fra uddannelsesfremmede hjem. Foto: Frederik Brogaard
Annonce

Socialt fælleskab og flere fag i spil

Det er anden gang, Det Blå Gymnasium afholder 'Politiker for en dag', som de startede op sidste år. Udover at skrive talen brugte eleverne også dagen på forskellige workshops om blandt  politik og argumentation samt en politisk debat mellem forskellige ungdomspolitikere.

Formålet med dagen er både med det faglige og det sociale for øje, fortæller samfundsfagslærer Jeppe Uldal Kræmmergaard, der har været med til at arrangere dagen.

- Vi startede ’Politiker for en dag’ for at arbejde med det sociale fællesskab på skolen samtidig med, at vi giver eleverne noget fagligt, siger Jeppe Uldal Kræmmergaard.

Valget af årets tema om velfærd er heller ikke nogen tilfældighed, for det er nemlig et tema der aldrig går af mode, ifølge Jeppe Uldal Kræmmergaard.

- Det vil altid blive diskuteret, om vi skal skrue op eller ned for velfærden. Det er vigtigt at vise eleverne, hvordan vores velfærdsmodel er under pres, og hvordan det griber ind i deres eget liv, siger han.

Alberte Nybro synes at dagen har givet hende et større perspektiv emnet.

- Vi kommer mere i dybden med tingene, når vi bruger en hel dag på at snakke om velfærd, så på den måde har jeg fået mere viden, siger Alberte Nybro.

Der blev skrevet godt med forslag ned til, hvordan eleverne på Det Blå Gymnasium vil løse udfordringerne i fremtidens velfærdssamfund. Foto: Frederik Brogaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce