x
Annonce
Esbjerg

Hårdt politisk angreb på ny trafikplan for Esbjergs midtby

Trafikplanen kunne ikke vedtages med stemmer fra Dansk Folkeparti og Borgerlisten på byrådets seneste møde. Planen vil spolere detailhandlen, mener de to partier, og Henrik Vallø (Borgerlisten) gav udtryk for, at han for én gangs skyld var glad for, at der mangler finansiering. Arkivfoto: Lars Thomsen
Dansk Folkeparti og Borgerlisten gik til angreb på trafikplanen for midtbyen, da den blev vedtaget med et stort flertal i byrådet. Fredeliggørelse af midtbyen er gift for blandt andet den hårdt prøvede detailhandel, lød det fra Olfert Krog og Henrik Vallø.

Esbjerg: Er den nye trafikplan med fredeliggørelse af Esbjergs midtby fantastisk for detailhandlen og bosætningen midtbyen. Eller er planen den rene gift?

Der var delte meninger på seneste byrådsmøde, hvor planen, der indeholder omkring 20 anlægsprojekter i midtbyen, såsom cykelstier og betalingsparkering, blev endeligt vedtaget med et stort flertal.

Det er overordnet hensigten, at planen skal fremme en bæredygtig udvikling af midtbyens trafik. Trafikanterne opfordres til at vælge gang, cykling og kollektiv trafik i stedet for privat bilkørsel, og formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S), gav den rosende ord med på vejen.

- Noget af det, udvalget hæfter sig mest ved, er, at midtbyen søges fredeliggjort, hvilket vil sige, at trafikken flyttes til de overordnede veje i randen af midtbyen, så vi mindsker den gennemkørende trafik i området. Det vil være med til at skabe bedre vilkår for et levende og dynamisk byliv, med mangfoldig kultur og et godt handelsmiljø. Altsammen noget, som gør det mere attraktivt at bo, arbejde og drive virksomhed i Esbjergs midtby, lød det fra udvalgsformanden.

Annonce
Jeg læser ikke trafikplanen sådan, at bilerne kommer helt ud af byen. Det kunne man ønske, men det er ikke det, der står.

Sarah Nørris (EL) i debatten mod Olfert Krog (DF) og Henrik Vallø (Borgerlisten)

Modstand mod plan

- Endelig er det et vigtigt aspekt i planen, at der skabes grundlag for god fremkommelighed for bilerne til de store parkeringsanlæg, så handelscentret styrkes. Der er forslag til en parkeringsstrategi, hvor der sker en oprydning og forenkling af midtbyens system af parkeringsrestriktioner, og som samtidig gør det lettere for bilister at beslutte sig for at blive lidt længere i butikkerne eller på caféen, lød det fra Søren Heide Lambertsen.

Derefter gennemheglede Dansk Folkepartis gruppeformand, Olfert Krog, og Borgerlistens Henrik Vallø planen, som partierne begge afviste at stemme for.

- Begrænsning af biltrafikken har givetvis fordele for øvrige trafikanter og beboere i midtbyen, men vil helt sikkert være til stor skade for detailbranchen. Hvis det bliver for vanskeligt at komme til og fra midtbyen for at handle, når man er i bil, så kører man bare ud til de store centre i stedet. Det medfører så yderligere forretningsdød og mindre beskæftigelse i midtbyen, og det ønsker vi ikke i Dansk Folkeparti, lød det fra Olfert Krog.

Henrik Vallø var på samme side:

- Har vi virkelig fuld opbakning fra vores borgere til denne plan? Når jeg læser planen, så er der mange gode ting og nye og også nødvendige ideer, men der er grund til bekymring. Der lægges rigtig store begrænsninger på især biltrafikken, og jeg tror, at muligheden for god mobilitet for alle transportformer er en forudsætning for at skabe en attraktiv og bosætningsvenlig midtby. Det er jo ikke sådan, at fordi man gerne vil bosætte sig i midtbyen, så har man valgt bilen fra, lød det fra Vallø, der mente, at man med planen risikerer at smadre detailhandlen og dermed også byens puls.

Parkering efterlyses

Vallø havde også knubbede ord til parkeringsdelen af planen.

- Borgerlisten mener fortsat, at vi har en unik mulighed for parkering på Museumspladsen, hvor der i to dæk under jorden kan etableres minimum 500 24-timers parkeringspladser og så med tilskud fra DSB. Som det er i dag, så er parkering på Museumspladsen sjældent mulig efter klokken otte om morgenen. Ligesom masser af andre steder i midtbyen vil man også her i banegårdsområdet nedlægge adskillige i forvejen etablerede parkeringspladser – blandt andet jo i DSBs godpakhus.

Dansk Folkeparti og Borgerlisten stemte nej til planen, men udgør kun fire ud af 31 stemmer i Esbjerg Byråd.

Økonomi

  • De forskellige projekter, der udgør trafikplanen for midtbyen, skal indarbejdes i det kommunale budget, hvis de skal blive til noget.
  • På mandag går repræsentanterne for de forskellige partier i Esbjerg Byråd i gang med at forhandle om, hvad der skal nyde fremme i det kommende budget, og hvad der lægges på køl.
  • Der er udarbejdet et økonomisk overslag på fem af omkring 20 projekter, og de fem koster alene 42,6 millioner kroner.
  • Trafikplanen har netop været i offentlig høring, hvor der er indkommet 23 høringssvar.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Selvstændige Annette og Claus gik fra alt til ingenting: - Det her skal vi nok overleve

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Annonce