Annonce
Haderslev

Borgmester foretrækker Hærvejsmotorvej fra Moltrup Landevej

En sammenfletning af Hærvejsmotorvejen og E45 mellem Haderslev Vest og Nord vil betyde en motorvejstilslutning på Moltrup Landevej lige vest for Bestsellers logistikcenter. Kort: Vejdirektoratet
To af seks mulige motorvejstilslutninger begynder i Haderslev Kommune. De fire andre ved Christiansfeld eller Taps vil betyde seks spor på E45 fra Haderslev Nord og der op.

HADERSLEV: Vejdirektoratet har offentliggjort de seks mulige vejføringer, som den nye midtjyske motorvej, kaldet Hærvejsmotorvejen, kan få. Kun to ud af de seks mulige vejføringer giver en tilslutning ved Haderslev. De fire andre giver mere nordlige tilslutninger ved Christiansfeld eller Taps. Og en sekssporet E45 fra Haderslev Nord op til tilslutningen.

Den tilslutning som berører Haderslev mest, er den som fletter sammen med E45 midt mellem Haderslev Vest og Haderslev Nord. Den får ifølge planerne også et tilslutningsanlæg på Moltrup Landevej lige vest for Bestseller.

Hos Haderslevs borgmester Hans Peter Geil (V) er der ingen tvivl om, hvilken tilslutning han foretrækker:

– Jeg foretrækker den ved Haderslev Nord. Det giver nogle rigtig gode muligheder for udvidelser omkring Bestseller. I og med jeg ved at Bestseller også arbejde med planer om udvidelser. Den motorvejsføring videre mod deres hovedkvarter i Give er ikke nogen skade til, konstaterer han.

Annonce

Jeg foretrækker tilslutningen ved Haderslev Nord. Det giver nogle rigtig gode muligheder for udvidelser omkring Bestseller. Det vil være rigtig gavnlig i forhold til Haderslev.

Borgmester Hans Peter Geil

Større erhvervsområde

Bestseller har planer om en fjerde hal i sit i forvejen store logistikcenter. Men en ny motorvejstilslutning her vil gøre Haderslev Kommune attraktiv for flere virksomheder, mener Hans Peter Geil, som altså ønsker at udvide industriområdet omkring Bestseller.

– Ja, absolut. En udvidelse omkring Bestseller vil være rigtig gavnlig i forhold til Haderslev. Der kan vi godt se en udvikling. En motorvejstilslutning deroppe vil ikke være dårligt.

Og det kan ikke gå hurtigt nok.

– Det, der nu mangler, er politisk handlekraft, for der er behov for en udvikling med at aflaste E45. Det kan kun gå for langsomt.

Kommunen er klar. I første omgang med et borgermøde om planerne sammen med Vejdirektoratet. Datoen er valgt; den 17. marts. Tidspunkt og sted ligger endnu ikke fast.

VVM-undersøgelsen er lagt ud på Vejdirektoratets hjemmeside og er i offentlig høring til den 13. april. De forskellige strækninger går øst eller vest om Billund, og er af den grund mellem 70 og 83 kilometer lange.

Se planerne her:

https://www.vejdirektoratet.dk/node/7927

Vejføringen her Vest 1 - altså vest om Billund - begynder ved E45 mellem Haderslev Vest og Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Vejføringen Vest 2 tilsluttes E45 ved Christiansfeld, men med en udvidelse af E45 til seks spor fra Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Vejføringen Øst 1 går øst om Billund og tilsluttes E45 mellem Haderslev Vest og Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Vejføringen Øst 2 tilsluttes E45 ved Christiansfeld, men med en udvidelse af E45 til seks spor fra Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Vejføringen Vest 3 tilsluttes E45 helt oppe ved Taps, men stadig med en udvidelse af E45 til seks spor fra Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Vejføringen Øst 3 tilsluttes E45 helt oppe ved Taps, men også med en udvidelse af E45 til seks spor fra Haderslev Nord. Kort: Vejdirektoratet
Sådan nogenlunde vil sammenfletningen af Hærvejsmotorvejen og E45 mellem Haderslev Vest og Nord komme til at se ud. Det store kompleks øverst til højre mellem de to motorveje er Bestsellers Logistikcenter. Visualisering: Vejdirektoratet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce