Annonce
Biler

Høj elbil blandt de allersikreste

Tesla Model X henter topkarakter i den seneste Euro NCAP-test, og den er en af de mest sikre biler, som er testet. Tesla Model 3 hentede også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014. Foto: Euro NCAP
Tesla Model X er en af de allermest sikre biler, som Euro NCAP har testet, mens der er mangler på Peugeot 2008.

Der bliver færre og færre argumenter for ikke at købe en elbil. I hvert fald hvis der er tale om en Tesla Model X, og det handler om sikkerhed.

Den halvhøje elbil med mågevingedøre hentede nemlig et af de bedste testresultater som en af de allermest sikre biler, Euro NCAP har testet, da en kuld af de nyere modeller blev kørt mod muren. Tesla Model 3 hentede dog også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014.

Flere andre biler klarede sig også godt. Her kunne en dansk bestseller som Skoda Octavia hente fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus.

- Skoda har for længst bevist, at deres biler har en god sikkerhed. Det gælder også den nye Octavia, som der ikke rigtig noget at sætte en finger på. Alle de nye sikkerhedssystemer er standard, og kollisionssikkerheden er i top ikke mindst for de yngste på bagsædet. Det gør Octavia til et sikkert bilvalg, siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Den helt aktuelle test omfatter også helt nye udgaver af de populære mini-crossovere, Renault Captur og Peugeot 2008, hvor sidstnævnte i grundudgaven lander på kun fire Euro NCAP-stjerner. Årsagen er en nødbremse, der ikke ser bløde trafikanter godt nok. Den er nemlig ikke standard i alle versioner, og så koster det på vægten. Det er på samme måde, som vi har set det med Peugeot 208.

- Vi har desværre tidligere måttet kritisere Peugeot-koncernen for at sælge biler uden optimal sikkerhed, og endnu en gang har den desværre valgt at spare på sikkerheden. Det er ikke godt nok, og vi opfordrer den danske importør til kun at tage udgaven med sikkerhedspakke og dermed de fem stjerner hjem. Til sammenligning viser Renault vejen med et højt sikkerhedsniveau i alle udgaver af den nye Captur-model, der stort set koster det samme som Peugeot 2008. Det skal de have ros for, siger Søren W. Rasmussen.

Annonce

Testresultater

Tesla Model X: 5 stjerner

Subaru Forester: 5 stjerner

Skoda Octavia: 5 stjerner

Audi Q7: 5 stjerner

Renault Captur: 5 stjerner

Porsche Taycan: 5 stjerner

Ford Mondeo: 5 stjerner

Ford Kuga: 5 stjerner

Peugeot 2008: 4/5 stjerner

VW Sharan/Seat Alhambra: 4 stjerner

Jeep Renegade: 3 stjerner

Kilde: Euro NCAP/FDM

Blandet felt

Den danske Peugeot-importør har endnu ikke det endelige udstyrsniveau klar for 2008, der kommer i starten af 2020. Men i 208, som netop er introduceret, er udstyret bygget op, så alle versioner har en klassisk nødbremse, mens den mere avancerede nødbremse med radar, som kan registre cyklister og fungerer om natten, er en del af en udstyrspakke til 10.000 kroner, hvor der så også er adaptiv fartpilot, bakkamera og panorama-glastag.

Franskmanden blev undergået af Jeep Renegade, der hentede meget middelmådige tre stjerner.

En del af de test, som blev foretaget, var dog gentest af tidligere modeller, hvilket skal ske, når bilerne er en vis alder. Det gælder for eksempel Ford Mondeo og Kuga, som fik fem stjerner, samt VW Sharan/Seat Alhambra, der fik fire stjerner.

Den rummelige Skoda Octavia er samtidig en sikker familiebil. Den henter fem solide stjernen i testen. Foto: Euro NCAP
Peugeot sparer på sikkerheden i den høje 2008 ligesom i 208’eren. I grundversionen får den fire stjerner, men med sikkerhedspakke og mere avanceret nødbremse får den fem. Foto: Peugeot
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Leder For abonnenter

JV mener: Først nu er Britta Nielsen dømt

Det har vakt berettiget opsigt, at det over en lang årrække lykkedes Britta Nielsen at stjæle over 100 millioner kroner, som ellers skulle være brugt til gavn for de svageste borgere i samfundet. Hvordan kunne en betroet offentligt ansat optræde så kynisk? Og hvordan kunne kontrolmekanismerne i en ellers gennemreguleret offentlig sektor svigte i så uhørt grad? Det er spørgsmål, mange danskere savner gode svar på. Og med god grund. For Britta Nielsen-sagen er sammen med andre statslige skandaler i de senere år med til at skabe tvivl om, hvorvidt vores samfund virkelig er så ukorrupt og velfungerende, som vi ellers godt kan lide at bryste os af. Desværre har Britta Nielsen også kunnet have oplevelsen af at være dømt på forhånd. Her er, hvad daværende socialminister Mai Marcado (K) sagde om Britta Nielsen i efteråret 2018 til Berlingske: - Man er virkelig gennemgående et dårligt menneske, når man vælger at stjæle fra den her gruppe. Så har man jo ingen moral og ingen nedre grænse for anstændighed. Mai Mercado havde fuldstændig ret i sin bedømmelse af Britta Nielsen. Men det var meget upassende, at hun stemplede Britta Nielsen som skyldig, inden retten havde talt. Det var en udtalelse, der formentlig er i strid med god forvaltningsskik, da Mai Mercado på det tidspunkt var minister og dermed havde et særligt ansvar. Såvel borgere, medier som politikere kan undervejs i en så omtalt sag som denne nemt komme til at bruge formuleringer, der reelt slår fast, at den mistænkte er skyldig. Men det er meget vigtigt, at vi holder fast i, at det kun er de uafhængige domstole, som kan frikende eller dømme en anklaget. Det skal også gælde for en gennemført kynisk svindler som Britta Nielsen. Selv om hun siden efteråret 2018 af de fleste har været opfattet som skyldig, var det først tirsdag klokken 16.30, at hun fik sin dom ved Københavns Byret. Mange vil nok mene, at hun havde fortjent en længere straf end de seks år og seks måneders fængsel, det blev til. Men det er ligegyldigt for Britta Nielsens sag, hvad den enkelte borger mener. Retten har talt, og sådan skal det være i et retssamfund.

Annonce