Annonce
Kolding

Højtlæsning skaber fællesskab med mening hos Kolding Selvhjælp

Der er hverken lektier eller krav til medvirken. Man kan bare lytte, når Linda læser op hos Kolding Selvhjælp. Privatfoto

Kolding: Alle, som nyder at få oplæst gode historier, kan nu komme til Kolding Selvhjælp på Banegårdspladsen i Kolding og være med, når en ny læsegruppe starter.

Læsning lindrer smerte og kan hjælpe, hvis man er ramt af stress, angst og depression - og får man tilmed læst højt og snakket om indholdet i en fortrolig gruppe, er gevinsten endnu større, lyder det fra Kolding Selvhjælp, som nu starter en oplæsningsgruppe.

Deltagerne bliver budt på en kop kaffe eller te, og der er ikke andre forventninger end, at man skal lytte en times tid.

En frivillig fra Kolding Selvhjælp læser en tekst højt. Alle deltagere får teksten udleveret på tryk og kan således selv læse med. Oplæseren laver stop i højtlæsningen, så man kan reflektere eller tale om teksten undervejs.

Der er ingen forberedelse forud for et møde i læsegruppen, som er for alle mænd og kvinder i alderen 25 år og opefter. Gruppen mødes torsdage i ulige uger fra kl. 18.30-20.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Annonce