Annonce
Haderslev

Haderslev får topkarakter af turisterne

Turisme- og handelskonsulent Gry Klok Thomsen fra Haderslev Erhvervråd glæder sig over undersøgelses resultater. Det er stort set kun vejret og de offentlige toiletter, der kan få mundvigene til at hænge nedad på byens gæster. Foto: Dorthe Rasmussen
Haderslev scorer højt på stort set alle parametre i en stor gæste-tilfredshedsundersøgelse. Gæsterne fremhæver især atmosfæren, naturen og byen som årsager til, at de kan anbefale andre at tage på ferie i Haderslev.

HADERSLEV: Haderslev Kommune får topkarakterer af turisterne.

I en stor gæstetilfreds-undersøgelse foretaget af Dansk Kyst & Natur Turisme ligger Haderslev flere procentpoint over landsgennemsnittet på 4, 6.

Ud af fem mulige scorer Haderslev 4,8 point.

Cirka 300 turister, der besøgte kommunen i juni og juli 2019, har deltaget i undersøgelsen, og hele 80 procent har svaret, at de har haft så god en oplevelse, at de også vil anbefale Haderslev som rejse/besøgsmål til andre.

Turisterne fremhæver især venligheden blandt lokalbefolkningen, naturen og byen.

Der er kun lidt utilfredshed med de offentlige toiletterne og så vejret.

- Men vejret er jo ikke noget, vi er er herre over, konstaterer Gry Klok Thomsen med et smil.

Hun er turisme - og handelskonsulent hos Haderslev Erhvervsråd, og undersøgelsen bekræfter hende i, at turisme-indsatsen virker.

I forhold til en lignende undersøgelse i 2017 er der i dag stort set alle de adspurgte, der har været "tilfreds" eller "meget tilfreds" med deres ophold i Haderslev.

- Fremgangen viser, at det er den rigtige retning, vi er på vej hen. Det er rigtig fedt, siger Gry Klok Thomsen.

Annonce

Endnu mere digital

Ét af de få punkter, hvor Haderslev få kritik, er på informations-niveauet.

18 procent af de adspurgte gæster synes, at det er svært at finde tilstrækkelig information om byen, når de sidder derhjemme foran skærmen og skal planlægge deres besøg.

Mange vil stadig gerne have brochurer, men når de er på feriestedet, foretrækker de fleste i dag at orientere sig via de digitale medier.

Det gælder også tyskerne, hvor 70 procent af befolkningen i dag har en smartphone, så det er lidt "en gammel nisse", der er flyttet med, når man siger, at tyskerne stadig er gammeldags på det punkt, mener Gry Klok Thomsen.

- Undersøgelsen understøtter det, der er vores fokus - at blive endnu mere digitale i fremtiden. Vores mål for 2020 er at flytte mere af vores turist-service ud til de steder, hvor aktørerne er, fortæller Gry Klok Thomsen.

Planen er, at der skal opstilles nogle digitale info-skærme på udvalgte turiststeder, så turisterne derfra kan planlægge dagens udflugtsmål.

- Vi håber på at få info-skærme op mellem fem og ti steder. Det kan for eksempel være på Gammelbro Camping og på Aarø Vingård, fortæller Gry Klok Thomsen.

Når turisterne besøger Haderslev, vil de til skov og strand.

- Et eller andet sted er det jo dejligt, at vores natur scorer højt, for det er jo ikke noget, man kan købe for penge, konstaterer Gry Klok Thomsen.

Hun fremhæver også, at Haderslev scorer højt på venlighed.

Også butikkerne er gode ambassadører for byen.

87 procent af de adspurgte turister er tilfredse eller meget tilfredse med den service, de har fået i byens butikker, og de har heller ikke noget at klage over, når det gælder udvalget af butikker, varer og spisesteder

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce