Annonce
forside

Haderslev-Vojens Banen

Cyklistforbundet vandt - var det fortjent? Veteranbanen tabte - ØV! I tidligere læserbreve går jeg imod en cykelsti, og mit standpunkt er stadig det samme. Carsten Ørnsholt, initiativrig/succesfuld med mange visioner, bl.a. Dyrehaven, måtte give fortabt. Var byrådet oppe imod en stærk lobbyorganisation - Dansk Cyklistforbund? Blev beslutningen truffet af et snævert udvalg og ikke byrådet, som også inkluderer Vojens og Gram? Jeg tvivler på venstres og borgmesterens dømmekraft, når man ser på VUC-sagen, saneringen af Hotel Pauli og nedrivningen af "de røde bygninger" på havnen, begge bevaringsværdige.

Kommunen kan og vil ikke vores og turismens sag. Måske skulle turismen over på private hænder. Amputeringen af jernbanen vidner derom. Selv visionære planer om en fremtidig togdrift er nu begravet. DSB skulle aldrig have overdraget kommunen nogen strækning. Banens tilblivelse omfattede ekspropriationer, og baneafsnittet kan ikke genopstå. Kommunen varetager lokalt, staten landsdækkende. Alt hvad veteranbanen har investeret af frivilligt arbejde, materialer og økonomi i denne strækning, er vraget og tabt.

Cykel-/gangstien kan ende med at blive en hundeluftesti, hvor det ikke er rart at færdes. Jeg henviser til spadserestien ved Omkørselsvejen, som er endt med at blive en hundeluftesti. Jeg går der ikke selv, og ville ej heller byde mine gæster den oplevelse. Kommunen vedligeholder ikke stien, en cykel-gangsti, også til Sct. Severin skole. Stien var i begyndelsen ved Omkørselsvejens åbning i 1959 en eftertragtet gangsti med nyplantning, bænke og brostensbelægning. Hvad gik/går galt?: Jo, kommunen vedligeholder ikke sine nye tiltag, endsige sætter penge af på budgettet fremadrettet. I dag bruges nyttejobordningen ikke på vedligeholdelse - Hvorfor?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce