Annonce
Biler

Halv-elektrisk London-taxi ud i den danske trafik

Den ikoniske TX-taxi kan køre over 100 km på ren el, men en benzindrevet rækkeviddeforlænger øger rækkevidde med yderligere små 400 km. Foto: Lars Krogsgaard
Den nye kantede ”Black Cab” TX-taxa fra London EV Company er på gaden i København. Det er selskabet Taxa 4x35 som har de første eksemplarer af bilen, der klarer over 100 kilometer på ren el og små 400 kilometer længere med en rækkeviddeforlænger på benzin. Flere er på vej.

De ikoniske sorte London-taxier er ikke forbeholdt den engelske hovedstad. De kantede og praktiske hyrevogne er nemlig på vej til at indtage Danmark.

Men det er i en helt anden teknologisk udførelse end fordums osende dieselmodeller.

Den nye generation fra London Electric Vehicle Company, kaldet TX, er nemlig udstyret med både batteri, elmotor og en såkaldt rækkevidde-forlænger, der betyder, at den kan køre over 100 kilometer på ren strøm efter den nye WLTP-norm.

Hjertet er et batteri på 31 kWh, som leverer strøm til en elmotor på 110 kW, svarende til 150 hk. Når strømmen er brugt, tager en 1,5-liters benzinmotor på 82 hk over og producerer elektricitet til batteriet, så rækkevidden kan forøges med yderligere små 400 kilometer efter WLTP. Det er lidt samme princip, som vi kender fra BMW i3 Rex.

Da en taxa i København i gennemsnit kører 400 kilometer i døgnet, og der kan oplades i pauserne, forventes størstedelen af kørslen at kunne foregå ved ren strøm, uden at rækkevidde-forlængeren starter. Med en wallboks på 7 kW tager det 3 timer og 45 minutter at lade bilen op, og med 22 kW tager det en time og 15 minutter, mens det kan klares på 30 minutter med 50 kW. Det er især de største ladere, som skal bruges.

- Vores kunder efterspørger i stigende grad grønnere taxaer, og det er vi rigtigt glade for, at vi nu kan imødekomme. Samtidig giver den nye lav-emissionsbil også mulighed for seks passagerer og for at tage mindste-arvingen med i barnevogn og farmor i kørestol. Det har vi nemlig også flere og flere kunder, der efterspørger, fortæller Gert Frost, adm. direktør hos Taxa 4x35.

Den kantede bil er således godt med på den praktiske front. De brede sidedøre, som åbner i en vinkel på 90 grader, betyder nemlig, at en kørestol eller barnevogn kan rulle direkte ind.

Annonce

London EV Company

Den originale London taxi blev i mange år produceret af The London Taxi Company. Det blev for nogle år siden overtaget af Geely og skiftede navn til London EV Company.

Den originale ”Black Cab” bygger på en Austin FX4 fra 1958, som har været udstyret med en 2,5 liters dieselmotor fra italienske VM Motori.

TX er designet under ledelse af den tidligere Volvo-designer, Peter Horbury, der er øverste designchef hos Geely. Målet har fra starten været at gå efter en bil, der både har et unikt design og klare historiske rødder. Den nye model med elmotor og en benzindrevet rækkeviddeforlænger er solgt i en række lande.

Firmaet bag har fremstillet mere end 2.500 af de nye taxaer og over 2.000 af dem kører i London.

Billigere i drift

Dennis Donner, som er vognmand i Taxa 4x35, har som den første investeret i bilen. Han er dansk kontaktperson for LEVC og ser store perspektiver i bilen.

- Det er en vigtig bil, både når vi taler om nytænkning og grøn omstilling, hvor vi tager hånd om miljøet, siger Dennis Donner.

Ifølge ham er udgifterne til en TX mellem det halve og en tredjedel af, hvad det koster at drive en klassisk taxa som en Mercedes E200d. Og så er der ikke mindst kundernes oplevelse.

- Alle de kunder, som jeg har haft med ude at køre i bilen, er begejstrede. Både over, hvor lydløs den er, og hvor meget plads der er i kabinen, siger Dennis Donner.

Bag ved London EV Company står kinesiske Geely, der også ejer Volvo. Og taxien, som er bygget i letvægtsmaterialer, er skabt med teknologi, som også bruges i Volvo-bilerne.

Ydermere er der wi-fi om bord og masser af oplademuligheder for telefon, pc og tablet. Udstyret omfatter også full LED-forlygter og panorama-soltag, aircondition ved bagsæderne og måling af luftkvaliteten, som lukker ned ved for meget forurening uden for, mens forsædet kan drejes rundt i bilen, der herhjemme lanceres i top-udstyrsversionen, Vista.

Prisen for taxien er cirka 500.000 kroner, og Dennis Donner forventer, at der kan sælges 40-50 af taxierne på danske nummerplader.

Mere klimaneutral kørsel

Hos 4x35 håber man, at bilerne er første skridt hen mod en mere klimaneutral taxa-flåde.

- Elbiler er helt sikkert en del af løsningen mod en mere klimaneutral taxaoplevelse, men på nuværende tidspunkt kan batterierne ikke holde længe nok, og samtidig er der ikke ladestandere ved særligt mange taxaholdepladser. Derfor mener vi, at denne bil lige nu er det mest fornuftige valg til det danske marked, da den både giver kunderne nye muligheder og samtidig imødekommer forventningerne til en mindre klimabelastende taxatur, siger Gert Frost fra 4x35.

De klare kanter har en funktion i den praktiske bil, hvor der er plads til seks ombord ud over chaufføren. Sidedørene kan åbnes i en vinkel op til 90 grader, så der kan rulles kørestole eller barnevogne direkte ind. Foto: Lars Krogsgaard
Instrumenteringen bærer præg af, at ejeren bag selskabet er i familie med Volvo. Her er flere komponenter fra det svenske mærke. Foto: Lars Krogsgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce