Annonce
Biler

Halvelektriske Renault-modeller

Den nye Renault Captur E-Tech plug-in hybrid kan klare op til 50 km på ren strøm. Foto: Renault
Renault løfter sløret for detaljer om Clio hybrid og Captur plug-in-hybrid, der kommer inden sommer og følges af Megane plug-in-hybrid og Twingo som elbil.

Efter nogen tids tilløb er Renault nu klar til at søsætte en stribe nye hel- eller halvelektriske modeller, der følger i hjulsporet på elbilen Zoe.

De første, som vi får at se herhjemme, er en hybridvariant af den nye Clio, som lige er lanceret, og en plug-in-version af Captur, som søsættes i disse dage.

De to modeller, som kommer inden sommerferien, har modelbetegnelsen E-Tech.

Hjertet er en 1,6-liters benzinmotor, der spiller sammen med batteri og elmotorer. Mest interessant er den nye Captur plug-in-hybrid, der er udstyret med et batteri på 9,8 kW og leverer en samlet system-ydelse på 160 hk. Den kan klare 50 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen, mens topfarten på ren el er 135 kilometer i timen.

Modellen bliver den hidtil første og eneste plug-in-hybrid i miniklassen, og den får med sit joystickagtige gearskifte og digitale instrumentering, som er standard, en mere hightech-agtig attitude end de andre Captur-modeller.

Annonce

Renault E-Tech-modellerne

Clio E-Tech:

Motor: 1,6-liters benzinmotor med et batteri på 1,2 kWh.

Ydelse: 140 hk.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Captur E-Tech plug-in:

Motor: 1,6-liters benzinmotor og et batteri på 9,8 kWh.

Systemydelse: 160 hk.

Rækkevidden på ren el: 50 kilometer.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Flere positive takter

Rent praktisk klares opladningen med et stik, der sidder i højre bagskærm, modsat benzinstudsen i den venstre. Batteri og motor tager ifølge Renault ikke plads fra bagagerummet, mens bagsædet kan forskydes i længderetningen som i den almindelige Captur.

Clio er en mere klassisk hybrid. Den har samme motor, som her yder 140 hk, mens batteriet er på 1,2 kW. Det er i sving 80 procent af tiden - godt hjulpet af en kraftig starter/generator-enhed. Vi kender dog endnu ikke de endelige brændstoftal.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Men forventningerne til salget er store, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

Han tror, at fradraget på 40.000 kroner for plug-in-biler til brug for firmabilister, der snart træder i kraft, vil sætte yderligere gang i udviklingen, ligesom den nye grønne plan for Danmark, som en kommission arbejder med i øjeblikket, og som offentliggøres senere i år.

I forvejen er plug-in-hybriderne begunstiget af lav afgift.

Flere modeller på vej

Den danske importør forventer da også at sælge 4000 hybrid-, plug-in-hybrid- og elbiler i år. Godt hjulpet af flere nyheder.

Således barsler mærket med en plug-inversion af mellemklasse-modellen Megane efter sommerferien, ligesom der kommer en rent elektrisk version af mikrobilen Twingo.

Her er dog endnu ikke sat dato på. Det er en bil, som er søstermodel til den elektriske Smart, som har en rækkevidde i omegnen af beskedne 100 kilometer. Internationale medier spekulerer dog i, om der er en opgradering af batteriet på vej.

I alle tilfælde skal modellen være væsentligt billigere end Smart Fortwo EQ, der herhjemme koster 178.000 kroner. Til sammenligning koster en Seat Mii Electric med en rækkevidde på 260 kilometer fra 150.000 kroner.

Plug-in modellen har en ydelse på 160 hk og har en topfart, der hedder 130 km på strøm. Foto: Renault
Opladningen klares med et stik i højre side af bagskærmen. Foto: Renault
Foto: Renault
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

112

Dige repareret ved Møllehus i nat: - Vi er fortsat i forhøjet beredskab

Annonce