x
Annonce
Biler

Halvelektriske Renault-modeller

Den nye Renault Captur E-Tech plug-in hybrid kan klare op til 50 km på ren strøm. Foto: Renault
Renault løfter sløret for detaljer om Clio hybrid og Captur plug-in-hybrid, der kommer inden sommer og følges af Megane plug-in-hybrid og Twingo som elbil.

Efter nogen tids tilløb er Renault nu klar til at søsætte en stribe nye hel- eller halvelektriske modeller, der følger i hjulsporet på elbilen Zoe.

De første, som vi får at se herhjemme, er en hybridvariant af den nye Clio, som lige er lanceret, og en plug-in-version af Captur, som søsættes i disse dage.

De to modeller, som kommer inden sommerferien, har modelbetegnelsen E-Tech.

Hjertet er en 1,6-liters benzinmotor, der spiller sammen med batteri og elmotorer. Mest interessant er den nye Captur plug-in-hybrid, der er udstyret med et batteri på 9,8 kW og leverer en samlet system-ydelse på 160 hk. Den kan klare 50 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen, mens topfarten på ren el er 135 kilometer i timen.

Modellen bliver den hidtil første og eneste plug-in-hybrid i miniklassen, og den får med sit joystickagtige gearskifte og digitale instrumentering, som er standard, en mere hightech-agtig attitude end de andre Captur-modeller.

Annonce

Renault E-Tech-modellerne

Clio E-Tech:

Motor: 1,6-liters benzinmotor med et batteri på 1,2 kWh.

Ydelse: 140 hk.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Captur E-Tech plug-in:

Motor: 1,6-liters benzinmotor og et batteri på 9,8 kWh.

Systemydelse: 160 hk.

Rækkevidden på ren el: 50 kilometer.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Flere positive takter

Rent praktisk klares opladningen med et stik, der sidder i højre bagskærm, modsat benzinstudsen i den venstre. Batteri og motor tager ifølge Renault ikke plads fra bagagerummet, mens bagsædet kan forskydes i længderetningen som i den almindelige Captur.

Clio er en mere klassisk hybrid. Den har samme motor, som her yder 140 hk, mens batteriet er på 1,2 kW. Det er i sving 80 procent af tiden - godt hjulpet af en kraftig starter/generator-enhed. Vi kender dog endnu ikke de endelige brændstoftal.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Men forventningerne til salget er store, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

Han tror, at fradraget på 40.000 kroner for plug-in-biler til brug for firmabilister, der snart træder i kraft, vil sætte yderligere gang i udviklingen, ligesom den nye grønne plan for Danmark, som en kommission arbejder med i øjeblikket, og som offentliggøres senere i år.

I forvejen er plug-in-hybriderne begunstiget af lav afgift.

Flere modeller på vej

Den danske importør forventer da også at sælge 4000 hybrid-, plug-in-hybrid- og elbiler i år. Godt hjulpet af flere nyheder.

Således barsler mærket med en plug-inversion af mellemklasse-modellen Megane efter sommerferien, ligesom der kommer en rent elektrisk version af mikrobilen Twingo.

Her er dog endnu ikke sat dato på. Det er en bil, som er søstermodel til den elektriske Smart, som har en rækkevidde i omegnen af beskedne 100 kilometer. Internationale medier spekulerer dog i, om der er en opgradering af batteriet på vej.

I alle tilfælde skal modellen være væsentligt billigere end Smart Fortwo EQ, der herhjemme koster 178.000 kroner. Til sammenligning koster en Seat Mii Electric med en rækkevidde på 260 kilometer fra 150.000 kroner.

Plug-in modellen har en ydelse på 160 hk og har en topfart, der hedder 130 km på strøm. Foto: Renault
Opladningen klares med et stik i højre side af bagskærmen. Foto: Renault
Foto: Renault
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Antallet af alvorligt syge coronasmittede syddanskere bliver ved med at stige

Leder For abonnenter

De hjælper bare for at hjælpe: Det er Danmark, når vi er bedst

Vi har jo oplevet anmeldere, der er kommet galt afsted ved at mene noget om bøger, de ikke har læst, og om koncerter, de ikke har hørt. Derfor denne varedeklaration: TV2’s ”Danmark står sammen” blev først sendt efter, at denne avis gik i trykken. Alligevel siger vi: Hvor var det godt. Det handlede nemlig om Danmark, når det er bedst, og om de danskere, der er bedst. Dem, der uden kold kalkule gør noget for deres medborgere. Vi har dem også til hverdag. Hundredtusindvis af frivillige i foreninger og socialt arbejde, men nu popper endnu flere op. Allermest selvfølgelig vores helte i sundhedssektoren suppleret af de tusinder af pensionerede læger og sygeplejersker, der sammen med medicinstuderende melder sig til tjeneste. De, der bringer mad til isolerede. Skolelæreren fra Varde, der kører rundt og hilser på sine elever. De, der arrangerer fællessang i baggårdene. Alle de, som på utallige måder hjælper bare for at hjælpe. Det er ikke bare godt. Det er også rørende, fordi det rammer lige i hjertet af det fællesskab, der trives i bedste velgående trods mange forfaldsmyter om, at vi lever i egoistiske tider. Og det er bare mere bevægende, når nogen gør og opnår noget sammen, end når det sker hver for sig. Vi kender det også fra sport. Det er enestående, når Viktor Axelsen og Mads Pedersen bliver verdensmestre med ketsjer og på cykel, men det giver ikke rigtigt en klump i halsen og fugt i øjenkrogen. Det gør det derimod, når vores håndboldmænd går amok i glæde over at være blevet verdensmestre, eller for den sags skyld, når et hold fodbolddrenge skriger glæden ud over at have vundet deres kreds i den laveste række. Fordi de hver især har gjort deres yderste for at vinde noget sammen. Sådan er det i hvert fald for denne skribent. Formentlig har mange andre det på samme måde. Det rører hjertet, når vi gør noget sammen og for hinanden. Derfor var det et fremragende program, TV2 sendte i aftes om et Danmark, der står sammen.

Annonce