Annonce
Kolding

Kolding mangler toiletter: Fra maj må du gå på toilettet i 20 forretninger

- Borchs Gård er jo en af velkomstportalerne til midtbyen. Vi vil gerne have, at vores gæster får et godt indtryk, for så får de lyst til at komme tilbage, siger Mette Schumacher. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Indtil der bliver råd til den store renovering af Borchs Gård, må de handlende rykke sammen og være kreative, opfordrer citychefen. Det har blandt andet ført til, at City Kolding har fundet en nødløsning i stedet for, at Kolding Kommune bygger 10 nye toiletter.

Kolding: Citychef Mette Schumacher er selvfølgelig ærgerlig over, at Kolding Kommunes økonomi er så meget i knæ, at der ikke er råd til at gå i gang med den længe ventede og hårdt tiltrængte renovering af Borchs Gård.

- Den er jo en af velkomstportalerne til midtbyen. Vi vil gerne have, at vores gæster får et godt indtryk, for så får de lyst til at komme tilbage. Så jeg håber, at det store renoveringsprojekt bliver liggende i skuffen, til der bliver råd til det. Vi har mange ømme punkter i midtbyen, og smertens barn er Borchs Gård lige i midten.

- Men man kan jo ikke plukke hår af en skaldet, siger Mette Schumacher og påpeger, at kommunen "dog" har lappet nogle huller i asfalten og fjernet de døde træer i det centrale byrum.

Annonce
Vi har mange ømme punkter i midtbyen, og smertens barn er Borchs Gård lige i midten. Men man kan jo ikke plukke hår af en skaldet.

Mette Schumacher, citychef

Nødløsning

Og indtil der bliver råd til den forkromede løsning, handler det om at rykke sammen, være kreativ og sige: "hvad gør vi så?", opfordrer citychefen.

Derfor er cityforeningen i øjeblikket blandt andet i gang med at finde ud af, hvordan man løser manglen på toiletter i midtbyen.

- Vi har fundet en nødløsning i stedet for, at Kolding Kommune bygger 10 nye toiletter, siger Mette Schumacher og forklarer, at omkring 20 forretninger i midtbyen er med på, at de fra og med majmarkedet bliver forsynet med klistermærker, som tydeligt fortæller, at her må alle gerne gå ind og benytte toilettet.

Desuden bliver toiletbygningerne i Borchs Gård shinet op med grønne planter, store bogstaver udenfor og indenfor malerier, som fortæller historier om Kolding.

- For hver gang, vi laver undersøgelser om midtbyen, så nævnes toiletter som en mangel. Men vi ved jo godt, at vi ikke får penge til flere offentlige toiletter. Så når rebet strammes, må vi stå sammen og finde på noget andet. Vi kan gøre meget i fællesskab. Vi kan også gøre noget sjovt for små penge med nudging og orange maling til at markere udgangene fra Borchs Gård, nævner hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Esbjerg For abonnenter

Ramt af vandmasserne: - Vi kan sidde i stuen og fiske

Annonce