Annonce
Vejen

Hastigheden skal sænkes med vejbump

Vejen Kommune har lavet vejbump for at få bilisterne til at sænke hastigheden. Foto: Vejen Kommune
Fem steder i kommunen - i Glejbjerg, Gjerndrup, Foldingbro og Vejen - er der lavet vejbump. Bumpene skal være med til at sænke bilisternes hastighed.

Vejen Kommune: Det er ikke noget nyt, at der rigtig mange steder på de danske veje bliver kørt for hurtigt. Men nu skal fem vejbump være med til at sænke hastigheden på fem veje i Vejen Kommune.

- Vi ved, at farten er den største dræber i trafikken, og derfor er det så utrolig vigtigt, at vi får hastigheden på vores veje ned, siger Vagn Sørensen, formand for udvalget for Teknik og Miljø i Vejen Kommune, i en pressemeddelelse.

Bumpene er lavet på Grenevej og Gettrupvej i Glejbjerg, Surhavevej i Gjerndrup, Vamdrupvej i Vejen og Foldingbrovej i Foldingbro.

Annonce

Målingerne

Grenevej i Glejbjerg: En tælling foretaget i 2018 ved byzonetavlen viste, at der køres med en gennemsnitshastighed på 53,5 km/t, og at 15 procent af de 368 køretøjer, der dagligt kører på Grenevej, kører med en hastighed højere end 63,2 km/t.

Gettrupvej i Glejbjerg: En tælling foretaget i 2018, ved byzonetavlen, viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 54,9 km/t, og at 15 procent af de 239 køretøjer, der dagligt kører på Gettrupvej, kører med en hastighed højere end 67,4 km/t.

Foldingbrovej i Foldingbro: En tælling foretaget i 2016 nord for Kannevej viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 56,7 km/t, og at 15 procent af de 931 køretøjer, der dagligt kører på Foldingbrovej, kører med en hastighed højere end 66,8 km/t.

Vamdrupvej i Vejen: En tælling foretaget i 2014 nord for Akacievej viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 55,2 km/t, og at 15 procent af de 1127 køretøjer, der dagligt kører på Vamdrupvej, kører med en hastighed højere end 66,9 km/t.

Surhavevej i Gjerndrup: Der er ikke foretaget målinger.

Kilde: Vejen Kommune

Bumpene

Både borgere i Glejbjerg, Gjerndrup, Foldingbro og Vejen har gjort opmærksom på, at de føler sig generet af bilisters høje hastigheder på Grenevej og Gettrupvej i Glejbjerg, på Surhavevej ved Gjerndrup Friskole og på Foldingbrovej i Foldingbro.

Kommunen har derfor foretaget målinger de nævnte steder undtagen på Surhavevej.

Borgernes bekymringer viste sig at være reelle. Derfor er der nu blevet etableret bump i Glejbjerg på Grenevej og på Gettrupvej ved byzonetavlerne, ved byzonetavlerne på Surhavevej ved friskolen, ved byzonetavlerne på Foldingbrovej, ligesom der også er etableret et bump ved byzonetavlerne på Vamdrupvej.

Projektet i Brørup

I slutningen af oktober forbedres trafiksikkerheden også for skolebørnene på Byagervej i Brørup, hvor der etableres en 2 minus 1 vej, samt en hævet flade ud for Indskolingen.

Brørup Skole har et stort ønske om, at der etableres cyklistfaciliteter på Byagervej, og at der etableres et krydsningspunkt ud for skolen (indskolingen). Særligt om morgenen er det utrygt for de mange små og store cyklende skolebørn at færdes på Byagervej. Kun på strækningen mellem Stadionvej og Brørup Hallerne er der etableret cykelbaner.

Derfor fortsættes cykelbanerne som en 2 minus 1 vej, mellem Brørup Hallerne og Tuesbølvej. Samtidig etableres en hævet flade ud for Brørup Skole, samt hastighedsdæmpende tiltag pr. 150 m på 2 minus 1 vejen.

En 2 minus 1 vej er en vej med kun et fælles kørespor til bilerne. I begge sider af vejen indrettes et spor til cyklisterne. Møder to modkørende biler hinanden i det fælles spor, skal de, for at passere hinanden, trække ud over det areal der er forbeholdt cyklisterne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce