Annonce
Vejen

Hastigheden skal sænkes med vejbump

Vejen Kommune har lavet vejbump for at få bilisterne til at sænke hastigheden. Foto: Vejen Kommune
Fem steder i kommunen - i Glejbjerg, Gjerndrup, Foldingbro og Vejen - er der lavet vejbump. Bumpene skal være med til at sænke bilisternes hastighed.

Vejen Kommune: Det er ikke noget nyt, at der rigtig mange steder på de danske veje bliver kørt for hurtigt. Men nu skal fem vejbump være med til at sænke hastigheden på fem veje i Vejen Kommune.

- Vi ved, at farten er den største dræber i trafikken, og derfor er det så utrolig vigtigt, at vi får hastigheden på vores veje ned, siger Vagn Sørensen, formand for udvalget for Teknik og Miljø i Vejen Kommune, i en pressemeddelelse.

Bumpene er lavet på Grenevej og Gettrupvej i Glejbjerg, Surhavevej i Gjerndrup, Vamdrupvej i Vejen og Foldingbrovej i Foldingbro.

Annonce

Målingerne

Grenevej i Glejbjerg: En tælling foretaget i 2018 ved byzonetavlen viste, at der køres med en gennemsnitshastighed på 53,5 km/t, og at 15 procent af de 368 køretøjer, der dagligt kører på Grenevej, kører med en hastighed højere end 63,2 km/t.

Gettrupvej i Glejbjerg: En tælling foretaget i 2018, ved byzonetavlen, viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 54,9 km/t, og at 15 procent af de 239 køretøjer, der dagligt kører på Gettrupvej, kører med en hastighed højere end 67,4 km/t.

Foldingbrovej i Foldingbro: En tælling foretaget i 2016 nord for Kannevej viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 56,7 km/t, og at 15 procent af de 931 køretøjer, der dagligt kører på Foldingbrovej, kører med en hastighed højere end 66,8 km/t.

Vamdrupvej i Vejen: En tælling foretaget i 2014 nord for Akacievej viste at der køres med en gennemsnitshastighed på 55,2 km/t, og at 15 procent af de 1127 køretøjer, der dagligt kører på Vamdrupvej, kører med en hastighed højere end 66,9 km/t.

Surhavevej i Gjerndrup: Der er ikke foretaget målinger.

Kilde: Vejen Kommune

Bumpene

Både borgere i Glejbjerg, Gjerndrup, Foldingbro og Vejen har gjort opmærksom på, at de føler sig generet af bilisters høje hastigheder på Grenevej og Gettrupvej i Glejbjerg, på Surhavevej ved Gjerndrup Friskole og på Foldingbrovej i Foldingbro.

Kommunen har derfor foretaget målinger de nævnte steder undtagen på Surhavevej.

Borgernes bekymringer viste sig at være reelle. Derfor er der nu blevet etableret bump i Glejbjerg på Grenevej og på Gettrupvej ved byzonetavlerne, ved byzonetavlerne på Surhavevej ved friskolen, ved byzonetavlerne på Foldingbrovej, ligesom der også er etableret et bump ved byzonetavlerne på Vamdrupvej.

Projektet i Brørup

I slutningen af oktober forbedres trafiksikkerheden også for skolebørnene på Byagervej i Brørup, hvor der etableres en 2 minus 1 vej, samt en hævet flade ud for Indskolingen.

Brørup Skole har et stort ønske om, at der etableres cyklistfaciliteter på Byagervej, og at der etableres et krydsningspunkt ud for skolen (indskolingen). Særligt om morgenen er det utrygt for de mange små og store cyklende skolebørn at færdes på Byagervej. Kun på strækningen mellem Stadionvej og Brørup Hallerne er der etableret cykelbaner.

Derfor fortsættes cykelbanerne som en 2 minus 1 vej, mellem Brørup Hallerne og Tuesbølvej. Samtidig etableres en hævet flade ud for Brørup Skole, samt hastighedsdæmpende tiltag pr. 150 m på 2 minus 1 vejen.

En 2 minus 1 vej er en vej med kun et fælles kørespor til bilerne. I begge sider af vejen indrettes et spor til cyklisterne. Møder to modkørende biler hinanden i det fælles spor, skal de, for at passere hinanden, trække ud over det areal der er forbeholdt cyklisterne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

Danmark

Podcast: Tre tophold kæmper om oprykning fra 1. division - hvem trækker det længste strå?

Annonce