Annonce
112

Havarikommission orienteret om godstogulykke – skal ulykken undersøges?

Manden, der kom til skade torsdag aften, er ansat ved DB Cargo. Det var på rangerområdet nær Carlsberg, at den 45-årige fra lokalområdet fik kvæstet sin arm. Sagen er nu overgivet til Havarikommissionen og Arbejdstilsynet. Foto: Nana Hanghøj
I disse timer arbejder Havarikommissionen på at indsamle data omkring godstogulykken torsdag aften. Det gør den, så kommissionen senere kan beslutte, om der skal iværksættes en egentlig undersøgelse af ulykken.

Fredericia: Når der sker en ulykke på eksempelvis jernbanestrækninger eller til havs, bliver Havarikommissionen altid orienteret. Det blev de ved togulykken på Storebæltsbroen i starten af året, hvor flere mistede livet.

Det blev de også torsdag aften, da en 45-årig mand fra Fredericia-området fik kvæstet sin arm i forbindelse med arbejde på rangerområdet nord for banegården. Om det er en egentlig sag for Havarikommissionen eller Arbejdstilsynet, det er endnu ikke klarlagt.

- Vi er i gang med at indsamle data med det formål at beslutte, om der skal iværksættes en undersøgelse, lyder det fra Bo Haaning, souschef for Havarikommissionen og også chef for jernbaneenheden.

Annonce

Frist: En måned

Når Havarikommissionen skal beslutte, om den skal iværksætte en egentlig undersøgelse, skal en ulykke først placeres i en kategori ud af tre mulige. I ’skal’-kategorien ligger hændelser med dræbte eller flere sårede samt omfattende skader. Som eksempelvis ulykken på Storebæltsbroen i starten af året.

’Kan’-kategorien dækker over hændelser, hvor kommissionen kan overveje at iværksætte en undersøgelse, hvor det sikkerhedsmæssigt taler for at iværksætter en undersøgelse – og at der er ressourcer til det. Forstået på den måde, at der ikke er andre skal-opgaver. Den sidste kategori er der, hvor Havarikommissionen slet ikke skal overveje, om den skal undersøge en hændelse.

Godstogulykken på rangerområdet i Fredericia falder i den mellemste kategori.

Indenfor en måned skal Havarikommissionen træffe en beslutning om, hvorvidt den skal sætte en undersøgelse af godstogulykken i værk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Affaldshåndtering som i DDR-tiden

Lokaldebat: I den bebyggelse i Egernsund, hvor min kone og jeg bor, oplever vi til stadighed, at vore affaldscontainere ikke bliver tømt. Bebyggelsen består af 12 ejerlejligheder og otte boligforeningslejligheder. Problemet er, at Sønderborg Kommune entrerer med et system omkring bortskaffelse af affald, som ingen normalt begavede mennesker forstår. Et årskursus til borgerne i affaldshåndtering ville sikkert gøre underværker, men det vil kommunen næppe finansiere. Det system, skraldemændene (jo, det ord eksisterer skam endnu i det danske sprog) arbejder efter, bevirker, at hvis en lille ren plasticpose havner i den forkerte container, bliver den ikke tømt. Jeg luftede forleden min irritation på en særlig Egernsund-side på Facebook - og straks var der adskillige eksempler på, at rene bagateller er skyld i, at containerne bliver stående. Man må godt smide pap-emballagen fra en ramme cola i den dertil indrettede container - men så skal plasticomslaget pilles af. Ellers? Nul tømning. En mikroskopisk rest af marmelade i et glas - selvom man har brugt flere liter varmt vand på at gøre glasset rent - nul tømning. Kære byrådsmedlemmer - i har jo skabt et "system", der kunne være hentet i DDR i 1965. Folk er ikke ligeglade, men at lave en ordning for fjernelse af affald, som kun borgere med stærke læsebriller kan navigere rundt i (humor kan forekomme), er en ommer. Gad vidst, om det kun er i Egernsund, vi synes, at nu er målet sgu fuldt. Er der en modig byrådspolitiker, der kunne have lyst til at kommentere mit indlæg, skulle han/hun være velkommen. Trist, at der er længe til næste kommunalvalg, ellers skulle I nok komme på banen.

Kolding

Uheld skabte massiv kø ved Kolding

Annonce