Annonce
Erhverv

Havmøller giver medvind til danske rederier

Fleetmanager Aydin Vojdani (th.) og direktør Mik Henriksen fra MHO-CO A/S forventer yderligere vækst inden for havvindmøllesektoren i de kommende år og regner derfor med at udbygge virksomhedens flåde. Foto: Carsten B. Grubach
Mik Henriksen og Esbjerg-virksomheden MHO-Co A/S har på fire år ansat nye 40 medarbejdere.

ESBJERG: Hele 45 danske rederier beskæftiger sig i dag helt eller delvist med vind i offshorebranchen.

Havmøllevindparker skyder op både nationalt og globalt, og det kræver hele 17 forskellige skibstyper, når havvindmøllerne skal bygges og serviceres. Og forude venter et endnu større marked.

- Danmark har været en af pionererne i udvikling af vindmøller og vindmølleteknologi, og i takt med behovet for maritim servicering har vores medlemmer fået meget mere at lave, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier, der har cirka 100 medlemmer, hvoraf næsten halvdelen altså er engageret i offshoreaktiviteter.

- Der er brug for specialiserede skibe, for eksempel store kranskibe og skibe, der sejler mandskab ud, de såkaldte crew transfer vessels. Havmølleprojekterne er spredt ud over hele landet, men knudepunktet ligger i Esbjerg. De danske rederier er meget aktive på markedet, og nu, da resten af verden er begyndt at få øjnene op for havvindmøller, er der stort behov for knowhow. Man regner med en kæmpevækst globalt og en 12-dobling af antallet af arbejdspladser i 2030. Herhjemme er der planer om tre nye havvindmølle-parker og dermed udsigt til stor aktivitet i de kommende år, påpeger direktøren.

Annonce

Vind på vandet

Der arbejder cirka 2000 søfolk i den danske maritime offshoresektor. Dertil kommer godt 650 ansatte på rederikontorerne i land.

187 dansk opererede fartøjer er i dag, helt eller delvist, beskæftiget med havvind. I slutningen af 2018 var der totalt set installeret 514 havvindmøller i dansk farvand svarende til 1329 MW.

Danske offshorerederier er i dag verdensledende på en række segmenter, blandt andet inden for installation – hvor rederier som A2SEA/DEME og Swire Blue Ocean har opstillet en væsentlig del af den nuværende kapacitet.

I Danmark vil etableringen af de kommende offshore-parker Horns Rev 3 og Kriegers Flak ikke kun bidrage til mere vedvarende energi til danskerne. Etableringen af disse nye havvindmøller skaber vækst og flere end 8000 arbejdspladser frem mod 2030 i nogle af Danmarks vigtigste eksporterhverv.

Danske Rederier, Dansk Energi og Wind Denmark har for nylig igangsat et nyt analysearbejde, som skal kortlægge den lokale job- og værdiskabelse ved udbygningen med havvind i Danmark, herunder den specifikt maritime. Resultaterne forventes lanceret primo 2020.

Kilde: Danske Rederier

40 mand på fire år

På havnen i Esbjerg er rederiet MHO-Co A/S et godt eksempel på en virksomhed i voldsom vækst på grund af den stigende efterspørgsel på transport af mandskab og service til vindinstallationer ude på havet.

Direktør og ejer Mik Henriksen, der er uddannet skibsfører og selvlært skibsbygger, har på fire år med en investor i baghånden banket en virksomhed op med nu 40 ansatte, hvoraf de 35 er ude på søen.

– Jeg har blandt trænet skibsfører i Tasmanien og været konsulent og rådgiver på verdensplan i bygning af færger, så jeg har et stort netværk, jeg kan udnytte, siger Mik Henriksen, der flyttede til Esbjerg i 2010, da han blev ansat i Kem-Offshore.

Her var han blandt andet med til at designe skibe, men valgte så for fire år siden at blive selvstændig, fordi han, som han udtrykker det, lige så godt kunne gøre det selv. Og det er gået strygende siden.

– Jeg startede med at købe to både, og vi har siden bygget to mere, som jeg har designet. De bygges i Sydøstasien, hvor australske skibsbyggere, som er førende på området, er flyttet til. Groft sagt er der to typer skibe – en, som bruges i konstruktionsfasen af havvindmøllerne, og en, som bruges til transport af mandskab og materiel, nogle er også specialbyggede, og nogle kan begge dele. Vi regner med at bygge de næste både i Taiwan, siger Mik Henriksen.

Flere både i vandet

MHO-Co A/S – de første tre bogstaver er en forkortelse for Mik Henriksen Offshore, de to næste for Company – har blandt andre Vattenfall, Siemens, Ørsted, Vestas og det tyske selskab Trianel Borkum som kunder.

– Vi skal gerne vækste med to både om året. Man regner med, at der er brug for 10 nye både om året i de kommende år, og der skulle vi gerne komme med nogle af dem, siger direktøren, der 1. december ansætter medarbejder nummer 41.

I øvrigt den første kvinde i den maritime mandeverden, hvor de 35 søfolk kommer fra de tre baltiske lande, Estland, Letland og Litauen. Den nye medarbejder skal dog arbejde i administrationen.

Mik Henriksen har ikke helt styr på antallet af medarbejdere. Men det har Aydin Vojdani.

Den iranskfødte fleetmanager, der er uddannet sætteskipper fra Skagen Skipperskole, har som sin chef en fortid i Kem-Offshore, men skiftede i juli i år job, fordi han hos MHO-Co får flere udfordringer, end han fik i sit tidligere job. Han er således i fuld gang med certificeringer og står klar, hvis der er brug for assistance på skibene.

– Det er vigtigt, at vi her på kontoret har føling med, hvad der sker på skibene, og at vi får snakket med kunderne for at høre, hvad vi kan forbedre. Derfor har jeg lige været i England på et af vores skibe, siger Aydin Vojdani, kigger ud mod havet og tilføjer:

- Der er store muligheder på det blå vand.

Havvindmølleparker skyder op overalt, så Mik Henriksen (tv.) og Aydin Vojdani, der her ses i styrehuset på MHO Esbjerg, har nok at se til. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce