Annonce
Biler

Heftige høje Audier byder sig til

De voldsomme Audi RS Q3 og Audi RS Q3 Sportback kan kendes på bredere skærme og har sænket undervogn. Foto: Audi
Audi lancerer sportslige RS-versioner af Q3 og Q3 Sportback med 400 hk, der kan klare helt op til 280 km/t.

Det vælter frem med specialaftapninger af de høje bilmodeller i alle afskygninger. Nu er Audi på banen med et par heftige RS-versioner af Q3 og den nye Q3 Sportback. Her er dømt sport-styling over hele linjen. Således kan kendere allerede spotte, hvad vej det går ved at betragte hjulkasserne, som er gjort 10 mm bredere, mens karosseriet med RS-sportsundervogn ligeledes er sænket med 10 mm.

Hjertet i de to modeller er den femcylindrede 2,5 TFSI-motor på 400 hk. Den leverer et moment på 480 Nm og skubber de sportslige modeller 0-100 km/t. på 4,5 sek., mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. og kan hæves til 280 km/t. Audis teknikerne har kræset om 2,5 TFSI-motoren, der er 25 kg lettere end i forgængermodellen. Her er krumtaphuset nu produceret i aluminium, hvilket alene sparer 18 kg i vægt. Der foreligger endnu ikke WLTP-tal for brændstofforbruget.

Annonce
Audi RS Q3 Sportback, som ses her, kan klare 0-100 km/t. på 4,5 sek. Foto: Audi

Mange indstillingsmuligheder

Quattro-firehjulstræk er naturligvis standard, mens det er muligt at sætte motoren op i seks indstillinger, hvor to nye individuelle RS-indstillinger er helt nye. Her kan føreren præcist definere, hvordan styretøj, motor, undervogn, S-tronic-automatgearkasse samt motorens karakteristik og lyd skal være sat op. Det er betjeninger, som kan reguleres med en ratbetjening.

Fælgene på 20 eller 21 tommer spiller sammen med et nyudviklet seksstemplet RS stålbremsesystem med indvendigt ventilerede og perforerede skiver for, mens de bagerste ikke er perforerede.

Inden døre dominerer det digitale Audi Virtuel Cockpit, hvor en gearskifteindikator viser med dioder, når føreren skal geare op, eller når omdrejningsgrænsen er nået. Specielle RS-visninger fortæller om dæktryk, drejningsmoment, ydelse, omgangstider og g-kræfter, mens der er mulighed for at måle accelerationen.

Helt naturligt er der sportskabine med performancerat, som er fladt i bunden, og sæder i sort læder/alcantara. Mens der inden- og udendørs er strøet rundt med detaljer i højglanssort.

De to modeller lander herhjemme i første kvartal af 2020, men danske priser og endeligt udstyr er ikke fastlagt.

Det digitale Audi Virtuel Cockpit kan give oplysning om omgangstider og g-kræfter, og det giver mulighed for at måle acceleration. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Annonce