Annonce
Esbjerg

Helikopterdronning tilbage i sorte tal efter to års nedtur

susanne Hessellund og hendes helikopterfirma Bel Air er igen tilbage med sorte tal på bundlinjen. Arkivfoto: Orla Lund
Helikoptervirksomheden Bel Air Aviation A/S genfandt i 2019 balancen efter nogle turbulente år. Selskabet med firmastifter Susanne Hesselund ved roret fik sidste år et overskud på omkring en million kroner.

Esbjerg: Det lokale helikopterfirma Bel Air med hovedsæde og hangarer ved Esbjerg Lufthavn er tilbage med sorte tal på bundlinjen.

Det viser den netop offentliggjorte årsrapport for 2019 for Bel Air Aviation A/S, hvor selskabet med firmastifter, luftkaptajn og administrerende direktør Susanne Hessellund i spidsen, landede et overskud på godt en millioner kroner efter skat.

Dermed lægger Bel Air også nogle turbulente år bag sig, hvor selskabet efter tab af en række væsentlige ordrer blev dukket med et underskud på omkring 15 millioner kroner. Efterfølgende måtte selskabet tilpasse organisationen drastisk med afskedigelse af cirka hver tredje til følge. Samtidig gik de resterende ansatte enten ned i løn eller arbejdstid, og firmastifteren skar selv over 20 procent af sin lønseddel.

Annonce


Jeg er stolt af vores hold - både medarbejdere og dermed vores familier har vist stor hjælp og fleksibilitet, når der har været behov, for at få tingene til at lykkes

Susanne Hessellund, ejer, Bel Air Aviation A/S


Imidlertid har Bel Air stille og roligt genopbygget forretningen med en kombination af faste kontrakter, ad-hoc flyvninger samt et øget fokus på nye forretningsområder med vedligehold af eksterne helikoptere, og en stigning i bruttofortjenesten fra 7,7 millioner i 2018 til knap 30 millioner kroner i 2019 fortæller meget om det øgede aktivitetsniveau.

- Bel Air-holdet flyver i øjeblikket primært fra basen i Holland, hvor vi har et rigtig godt og konstruktivt samarbejde omkring en længerevarende fast kontrakt med Wintershall Noordzee. Desuden flyver vi i Rumænien til offshore installationer i Sortehavet. Dette samarbejde forventes udbygget de kommende år. Herudover har vi forskellige ad hoc kontrakter og flyvninger for en række andre kunder, primært fra vores baser i Holland og Danmark samt eksternt vedligehold fra vores autoriserede Leonardo servicecenter i Esbjerg. Fokus er yderligere på udvikling og udbygning af eksisterende kontrakter i vind og EMS (emergency medical service) sektoren i Danmark, Holland og Tyskland, oplyser Susanne Hessellund i en skriftlig kommentar til årsrapporten.

Stor fleksibilitet

Susanne Hessellund glemmer som sædvanligt heller ikke at tildele sine medarbejdere en stor del af æren for, at selskabet igen har fået luft under vingerne.

- Der blev året igennem udvist fantastisk stor omstillingsparathed og fleksibilitet fra hele organisationen i Bel Air, som igen bekræfter den store og fundamentalt vigtige værdi af selskabets medarbejdere. Jeg er stolt af vores hold - både medarbejdere og dermed vores familier har vist stor hjælp og fleksibilitet, når der har været behov, for at få tingene til at lykkes, skriver hun.

Resultatet betegner Susanne Hessellund som forventet og tilfredsstillende med hensyntagen til markedssituationen.

Annonce

Ikke noget om kæmpe-kontrakt

Omkring den forventede udvikling det kommende år (2020, red.) oplyses det i årsrapporten, at Bel Air forventer et tilfredsstillende resultat under hensyntagen til den aktuelle konkurrencesituation og de aktuelle markedsvilkår. Dog skriver man i forhold til ”begivenheder efter balancedagen”, at covid-19 har medført, at selskabets samlede omsætning i perioden 2020 og frem er reduceret i forhold til forventningen ved årets begyndelse.

”Selskabet har forsøgt at reducere konsekvensen heraf ved at tilpasse selskabets omkostninger samt øvrige forretningsmæssige tiltag”, skriver ledelsen i årsrapporten.

Bel Air skriver intet i årsrapporten om den store kontrakt med olieselskabet Total vedrørende flyvninger mellem Esbjerg Lufthavn og olieinstallationerne i Nordsøen. Kontakten blev denne sommer vundet af britiske Babcock.

Bel Air

Bel Airs hovedaktivitet omfatter primært offshore helikopterflyvning til platforme, rigge, skibe og vindmøller samt vedligeholdelsesopgaver for eksterne kunder.

Bel Airs stifter, Susanne Hessellund, har været på top 100-listen over de rigeste danskere og er flere gange blevet fremhævet i forbindelse med vækstpriser. Således vandt hun og Bel Air dagbladet Børsens landsdækkende Gazelle-konkurrence, ligesom hun har fået JydskeVestkystens erhvervspris, Den Gyldne Ambolt.

Bel Air Aviation A/S er sammen med de øvrige datterselskaber Bel Air Aviation Invest A/S og Bel Air Base A/S en del af Bel Air Group A/S. Koncernselskabet kom ud af 2019 med et overskud på knap to millioner kroner. Egenkapitalen i Bel Air Group var med udgangen af regnskabsåret på knap 130 millioner kroner.

Bel Air beskæftigede i gennemsnit 41 ansatte i 2019, hvilket er omtrent det samme antal som året før.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Annonce