Annonce
Esbjerg

Helikopterfirma dukket på ny med stort underskud

Helikopterselskabet Bel Air fik igen i 2018 røde tal på bundlinjen. Arkivfoto: John Randeris
Mistede kontrakter med store kunder påvirker stadig helikopterselskabet Bel Air ved Esbjerg Lufthavn. Selskabet med iværksætter og pilot, Susanne Hessellund, i front fik i 2018 et underskud på knap 15 millioner kroner.

Esbjerg: Med en vigtig kontrakt med det tyske olieselskab Winthershall og forleden en ny vundet kontrakt med havvindmølleproducenten Siemens Gamesa har Susanne Hessellund og hendes helikopterselskab Bel Air, som netop har fejret 25 års jubilæum, fået tiltrængt medvind i 2019.

Det ændrer imidlertid ikke ved, at Susanne Hessellunds driftsselskab Bel Air Aviation A/S i sit netop offentliggjorte 2018-regnskab får en ny dukkert med røde tal på bundlinjen.

Årets resultat endte således med et minus 14,8 millioner kroner mod et underskud på 15 millioner kroner året før. Tilbage i tid leverede Bel Air ellers solide overskud, i rekordåret 2016 for eksempel 33,4 millioner kroner efter skat, men herefter kom Bel Air i modvind.

En række tabte ordrer betød, at Bel Air for 2017-året for første gang kom ud med underskud, og Susanne Hessellund måtte efterfølgende afskedige cirka hver tredje medarbejder. De resterende ansatte, omkring 50, gik enten ned i løn eller arbejdstid, og firmastifteren skar selv over 20 procent af sin lønseddel.

Da Bel Air i 2017 mistede en række store kunder som Dong, i dag Ineos, og Maersk Oil, i dag Total, gik Susanne Hessellund for alvor i gang med at omlægge sin forretning. Det ses også ved, at bruttofortjenesten i selskabet, som ikke oplyser sin omsætning, er droppet fra 101,5 millioner kroner i 2016 til 7,8 millioner kroner i 2018. I 2017 var selskabets bruttofortjeneste på 25 millioner kroner.

Annonce

Bel Air

Bel Airs stifter, Susanne Hessellund, har været på top 100-listen over de rigeste danskere og er flere gange blevet fremhævet i forbindelse med vækstpriser. Således vandt hun og Bel Air dagbladet Børsens landsdækkende Gazelle-konkurrence, ligesom hun har fået JydskeVestkystens erhvervspris, Den Gyldne Ambolt. Susanne Hessellund fyldte sidste år 50 år.

Bel Air har ni års erfaring med AW139 helikoptere og er global fleet leaders på AW189 helikopterne.

Ros til medarbejderne

I ledelsesberetningen erklærer Susanne Hessellund, at årets resultat er utilfredsstillende, og at det er et resultat af, at selskabet i regnskabsåret ikke har haft længerevarende faste kontrakter. Årets omsætning og resultat er realiseret ved udførelse af korte kontrakter, ad hoc flyvninger og øget fokus på andre forretningsområder, herunder vedligeholdelse af eksterne helikoptere og salg af specialkompetencer.

Og videre hedder det: ”Der er i regnskabsåret arbejdet med udvikling af og fokusering på nye forretningsområder. Selskabet har base i Esbjerg, Danmark og i Den Helder, Holland til servicering af den hollandske offshore sektor. Selskabet har desuden opereret en række kontrakter i Sverige og Finland”.

”Der er i processen udvist stor omstillingsparathed og fleksibilitet fra hele organisationen i Bel Air, som igen bekræfter den store værdi af selskabets medarbejdere”.

Bel Air Aviation A/S er sammen med de øvrige datterselskaber Bel Air Aviation Invest A/S og Bel Air Base A/S en del af Bel Air Group A/S. Koncernselskabet kom ud af 2018 med et underskud på 23,3 millioner kroner mod et underskud på 3,4 millioner kroner i 2017.

Egenkapitalen i Bel Air Group var med udgangen af regnskabsåret på 126 millioner kroner. Det er et markant fald i forhold til 2016, hvor formuen var på 206 millioner kroner.

Bel Air beskæftigede i gennemsnit 42 ansatte i 2018 mod 56 ansatte året før.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ordnet Brexit er langtfra sikret

Torsdag var der grund til at drage et lettelsens suk, da den britiske premierminister Boris Johnson på Twitter meddelte, at der var forhandlet en aftale på plads om Brexit. Det er godt nyt ikke blot for Storbritannien, men også for alle os andre. EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, bekræfter, at parterne er blevet enige om en aftale, han betegner som retfærdig og balanceret aftale for EU og for Storbritannien. Naturligvis er det grundlæggende trist, at briterne nu er på vej ud af det europæiske fællesskab. Om det på sigt vil være en fordel for nationen kan der også sættes et stort spørgsmålstegn ved. Det sagt er der dog grund til at glæde sig, fordi skilsmissen nu forhåbentlig kan gennemføres i mindelighed. Det modsatte kunne have medført omfattende kaos med nye handelsbarrierer i Europa. Markedet reagerede da også prompte på meldingen, der fik kursen på det britiske pund til at stige. Dog er det forhastet allerede nu at glæde sig over udsigten til et ordnet Brexit. Om britisk politik kan man kun forudsige, at den er uforudsigelig. Johnsons forgænger som premierminister, Theresa May, fik jo ligeledes forhandlet sig til rette med EU for blot efterfølgende at blive ydmyget i det hjemlige parlament. Man kan frygte, at det scenarie gentager sig. Den britiske regerings nordirske støtteparti har allerede vendt tommelen ned for aftalen. Hos de øvrige partier er velviljen over for Boris Johnson samtidig uhyre begrænset. Måske kan lysten til at smække premierministeren en politisk lussing vise sig større end den sunde fornuft, som en aftale ville være udtryk for. Den danske regering har nærlæst aftalen. Efter det forklarede statsminister Mette Frederiksen, at hun er villig til at strække sig meget langt for at få tingene på plads. Man kan kun håbe, at samme besindighed vil indfinde sig i parlamentet i Westminster Palace. Sikkert er det imidlertid ikke. Så nok er EU og Storbritannien nået et nødvendigt skridt videre. Men i mål er vi ikke.

Annonce