Annonce
Esbjerg

Helikopterfirma i masseafskedigelse efter mistet kontrakt

NHV, tidligere Dancopter, ærgrer sig over, at helikopterselskabet med virkning fra årsskiftet har mistet transporten af olieansatte til og fra Nordsøen. Som en nødvendig konsekvens har NHV måttet opsige omkring to tredjedele af de ansatte.
Annonce

Esbjerg: Helikopterselskabet NHV, tidligere Dancopter, har opsagt cirka to tredjedele af de omkring 70 ansatte, og samtidig afhænger selskabets fremtidige tilstedeværende i Esbjerg af, om selskabet får en option på forlængelse af en kontrakt.

Det medgiver en ærlig Lars Skov Christensen, administrerende direktør NHV i en kommentar til det forhold, at det belgisk ejede selskab med base i Esbjerg Lufthavn har tabt den væsentlige kontrakt med transport af oliefolk mellem Esbjerg og Nordsøen for olieselskabet Total til selskabet Babcock.

Babcock rundkastede forleden en pressemeddelelse, hvor selskabet annoncerede, at det fra årsskiftet og de næste fem år skal operere helikopterkontrakten til en anslået værdi på mere end en milliard kroner.

Allerede for en måned siden kunne JydskeVestkysten fortælle, at kontrakten skulle skifte fra NHV til Babcock. Dengang ønskede Lars Skov Christensen ikke, at kommentere avisens oplysninger.

- Vi beklager naturligvis dybt, at vi har tabt kontrakten, men det var på ingen måde forsvarligt at tage kontrakten for enhver pris, fastslår Lars Skov Christensen.

Han fremhæver samtidig, at helikopterbranchen er utroligt hårdt presset og voldsomt konkurrenceudsat ikke mindst som følge af en de seneste års meget svingende oliepris.

Annonce

Kan miste endnu en kontrakt

NHV har siden 2010, dengang under navnet Dancopter, fløjet den store helikopterkontrakt med Maersk Oil/Total. Før var operatørerne CHC og Maersk Helicopters.

Med tilpasning af forretningen med cirka to tredjedele af den nuværende operation, som blev varslet for de ansatte allerede i slutningen af juni, har NHV i Esbjerg blot én helikopter tilbage. Den skal servicere selskabets anden, men noget mindre helikopterkontrakt i Esbjerg Lufthavn, med flyvninger for selskaberne Hess og Ineos, tidligere Dong E&P.

Denne kontrakt udløber næste sommer, men NHV har option på en forlængelse af kontrakten. Sker dette ikke, er det slut med Esbjerg for NHV, som har hangarer, værksted og kontorer placeret i tilknytning til Esbjerg Lufthavn.

Annonce

Vinderen rekrutterer

Det samme har Bel Air med indehaver og luftkaptajn Susanne Hessellund ved roret. Gennem flere fede år rullede millionerne ind i Susanne Hessellunds selskab Bel Air Aviation A/S, men i løbet af få måneder i 2017 blev tingene vendt på hovedet, da Bel Air Aviation mistede sine kontrakter fra Esbjerg.

Bel Air måtte dengang skære forretningen til, men landede sidste år en aftale med olieselskabet Wintershall, som betyder, at Bel Air Aviation siden 1. januar 2020 har stået for helikoptertransport til og fra Wintershalls olieplatforme i Nordsøen.

Operationen foregår fra Holland, og for den forholdsvis nybyggede hjemmebase ved Esbjerg Lufthavn var det vigtigt, at man fik kontrakten med Total, men Susanne Hessellund har ingen kommentarer til, hvad tildelingen af kontrakten til Babcock betyder for Bel Air, udover at hun ønsker Babcock og Total et godt samarbejde.

Om Babcock

Babcock er en global virksomhed med 35.000 ansatte, som med hovedkontor i Storbritannien arbejder indenfor sektorerne marine, land, luftfart og nuklear energi. Babcock har i mere end 40 år beskæftiget sig med transport til og fra den britiske olieindustri i Nordsøen fra baser i blandt andet Norwich og Sumburgh (Shetland). Babcock overtog for nogle år siden konkurrenten Bond Offshore Helicopters,

Babcock overtog sidste sommer luftambulancetjenesten i Norge.

Hvor Babcock har planer om at etablere sin nye base i Esbjerg, har selskabet ikke svaret på, men det forlyder, at det vil leje sig ind i hangarer ejet af Esbjerg Lufthavn. Babcock har da også stiftet sit danske selskab, Babcock Danmark, med adresse i Esbjerg Lufthavn.

Babcock Danmark har meddelt, at man har brug for administrativt personale, piloter og teknikere til den daglige vedligeholdelse af selskabets tre Airbus H175 helikoptere i Esbjerg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Budskabet er forstået – vistnok

Ribe Esbjerg HH For abonnenter

Fjerde gang var lykkens gang: Ribe-Esbjerg på pointtavlen efter fredagsdrama i Lemvig

Annonce