Annonce
Gear

Helt klassisk måned for bilsalget

Citroën C3 blev den mest solgte bil i oktober, stærk forfulgt af Peugeot 208. Foto: Citroën
Citroën og Peugeot i tæt løb om førstepladsen som den mest solgte bil i oktober, hvor miniklasse-modellen C3 hentede titlen som den mest solgte bil.

Der er kamp i egne rækker hos PSA, hvor Citroën C3 med 630 solgte biler i oktober ligger et mulehår foran Peugeot 208, der lander på 620 biler.

Begge modeller sælges løbende som del af kampagner hos importøren, Interdan, der i alle tilfælde bliver vinder her ved bevidst at spille på begge heste.

Over en kam er der solgt cirka 18.400 biler i oktober, hvilket er 10 rocent mere end samme måned i fjor, og samlet set ligger bilsalget med små 192.000 stk. på niveau med årets første 10 måneder i 2018. Den aktuelle liste omfatter gamle kendinge som Nissan Qashqai, VW Polo og Toyota Yaris, der besætter de efterfølgende pladser.

Annonce

Top-20 i oktober

1. Citroën C3: 630

2. Peugeot 208: 620

3. Nissan Qashqai: 572

4. VW Polo: 498

5. Toyota Yaris: 482

6. VW Up: 427

7. Citroën C1: 395

8. Skoda Octavia: 373

9. Toyota Corolla: 364

10. Toyota Aygo: 361

11. VW Golf: 351

12. Skoda Fabia: 347

13. Audi A3: 316

14. Ford Focus: 308

15. VW Touran: 305

16. Ford Fiesta: 293

17. Peugeot 2008: 280

18. Mercedes A-Klasse: 265

19. Opel Astra: 263

20. VW Passat: 242

Kilde: De Danske Bilimportører

Mikrobiler med endnu

Det er bemærkelsesværdigt, at mikrobiler som VW Up og Citroën C1 hænger på i listens øverste hylder, hvor vi også finder modeller som den ret nye Toyota Corolla og den udgående Skoda Octavia.

I bunden af listen titter Opel Astra, som er genoplivet med kampagner, frem, samt Mercedes A-klasse, der har pænt fat, og den faceliftede VW Passat, som netop nu lander på markedet til firmafolket.

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, vurderer, at det pæne salg fortsætter resten af året.

- Vi er meget tilfredse med salget af personbiler i oktober, og det samme gælder generelt for 2019. Der har været nogle enkelte udsving i løbet af året, men niveauet er både højt og stabilt. Udskiftningen fra den gamle personbilpark til en mere grøn og sikker bilpark er i fuld gang, og vi forventer ligeledes, at bilsalget resten af året, bliver meget på linje med det samlede salg sidste år, siger Gunni Mikkelsen.

Flere elbiler

Salget af elbiler fortsætter også i en god gænge. Der blev i oktober således solgt 328 elbiler. Det er dobbelt så mange som sidste år, hvor der blev solgt 170 i samme måned.

- Det står helt klart, at danskerne ønsker at bidrage til den grønne omstilling. Elbiler og plug-in-hybrider er fortsat et populært valg, og har været det de seneste år. Med det øgede fokus på klima og miljø er der ingen grund til at tro, at denne tendens ændrer sig - derfor forventer vi også at se grønne tal på bundlinjen, når året er omme, siger Gunni Mikkelsen.

Tesla Model 3, som stormede ind på listens fjerdeplads med 437 biler i september, er dog nu nede på et mere normalt leje igen, og den er helt ude af top-20-listen.

Den forholdsvis nye Toyota Corolla ligger stabilt midt feltet af solgte biler. Foto: Toyota
VW Up er tilbage igen i den bedre del af salgslisten, hvor den ligger lige foran den anden mikrobil på top-20, som er Citroën C1. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce