Annonce
Kolding

Her er 10 af Trapholts nyindkøb: Dødsgang, møbelguru og lokal topkunstner

Collage: Søren Gylling

Hvert år får Trapholt gaver fra private, fonde og staten. Sådan var det også i 2019, og lige nu kan man gå på Trapholt og se alle de nye kunstværker, som nu bliver en del af museets faste samling. I alt er der over tyve værker, en stribe af dem kan man se lige her.

Maria Torp: Mere om Maria næste år

Foto: Søren Gylling

Maria Torp bevæger sig inden for den superrealistiske genre. De senere år har hun udfordret det fotorealistiske med ekspressionistiske træk gennem klassiske motiver. I maleriet "Selvportræt" er det klassiske selvportræt af kunstneren i sit atelier under behandling. Selvportræt er med til at formulere vores samtid materielt, sanseligt og reflekterende.

Trapholt har planer om en selvstændig udstilling næste år med værker af Maria Torp.

Marco Evaristti: Fem minutter i tolv

Foto: Søren Gylling

I 2007 drog Marco Evaristti til Huntsville i Texas for at besøge fange nr. 000800 Gene Hathorn på dødsgangen i fængslet. Formålet var at møde et konkret menneske, som var dømt til at dø, fordi han selv havde dræbt.

Marco Evaristti var interesseret i det etiske paradoks, der lå i, at man i USA både forsvarede og brød den fundamentale menneskerettighed – at leve.

Dødsgangsprojektet "Five2Twelve" undersøger og diskuterer hvem, hvor og hvordan vi er, lever og handler. Foto: Søren Gylling

Eva Fly: Stol, krop og nåle

Foto: Søren Gylling

Needle Chair af Eva Fly er en prototype på en spisebordsstol, som leger med materialernes indbyrdes kontraster. Ryglænet udgøres af et stykke tekstil med to "nåle" af træ stukket igennem.

Needle Chair indskriver sig i Trapholts indsamlingsstrategi ved at være et sanseligt og funktionelt møbel, der forholder sig til menneskets foranderlige krop. Foto: Søren Gylling

Anton Schröder: En privat gave

Foto: Søren Gylling

Anton Schröder var udlært malersvend i Kolding og blev uddannet fra Kunstakademiet i København. Schröder flyttede kort efter sin afgang fra kunstakademiet tilbage til Kolding, hvor byen og omegnen blev hans foretrukne motiv.

Han er kunstneren bag mange store udsmykningsopgaver i byen. Maleriet "Uden titel" forestiller en afklædt person, der ligger og læser. Maleriet er en privat donation. Trapholts samling indeholder et bredt udvalg af grafik, tegning og malerier af Anton Schröder. Foto: Søren Gylling

Verner Panton: Central i dansk design

Foto: Søren Gylling

Verner Panton arbejdede både som arkitekt og designer og skabte både hele interiører samt enkeltstående møbler, lamper og brugsting.

"Lighting Stairs" er et eksempel på en ekspressiv, farverig og skulpturel lysestage, der leger med Verner Pantons genkendelige farvepalette og formsprog.

Verner Panton arbejdede og eksperimenterede med farve, form, lys og rum i sanseligt interiør og møbeldesign, hvilket gør ham central i Trapholts samling af dansk design. Foto: Søren Gylling

Arne Jacobsen: Den kender de på Novo

Foto: Søren Gylling

Arne Jacobsen blev tilknyttet som arkitekt på Novo Terapeutisk Laboratorium A/S (Novo Nordisk) på Frederiksberg i København fra 1932 og til sin død i 1971.

Novo stolen, som ses her, stod i frokoststuen hos Novo Terapeutisk Laboratorium på Frederiksberg.

Ud over Novo stolen tegnede Arne Jacobsen også stolene til kantinen, som blev den første udgave af den kendte myrestol. Foto: Søren Gylling

Eske Kath: Han ophæver naturlovene

Foto: Søren Gylling

Den danske billedkunstner Eske Kath, som er opvokset i Christiansfeld, har gennem de seneste år udforsket menneskets forhold til naturen og vores indre verdensbillede i malerier, skulpturer og installationer.

I maleriet Fundamental Uncertainty (Night/Day) er skellet mellem nat og dag udvisket. Maleriet viser sol og måne, der står samtidig på himlen i et landskab, hvor naturlovene er ophævet. Værket indfanger en følelse af usikkerhed om verdens tilstand.

Maleriet var hovedværket i udstillingen Den Fundamentale Usikkerhed, som var en totalinstallation af malerier, skulpturer og lyd på Trapholt i 2019. Foto: Søren Gylling

Tine Mouritsen: Datter og møbel har samme navn

Foto: Søren Gylling

"Viva" er både navnet på Tine Mouritsens datter og på hendes børnemøbel. Viva er tegnet til en konkurrence for Dansk Møbelindustri i forbindelse med møbelmessen i København i 2006, hvor temaet var: ”Det stimulerende børnemøbel”.

Med Viva ønskede Tine Mouritsen at designe et møbel på børnenes præmisser og med børnenes motoriske og sanselige udvikling for øje. Møblet indgår i Trapholts samling som et bud på design, der rækker ud over sine formelle funktionelle kvaliteter. Foto: Søren Gylling

Michael Geertsen: En vandring i historien

Foto: Søren Gylling

"Mantelpiece" er en monumental keramisk installation, skabt i forlængelse af Michael Geertsens store udsmykning på Victoria and Albert Museum i London, 2012.

Værket er en vandring i keramikkens verdenshistorie med nedslag i historiske hovedværker som for eksempel Gazellevasen fra Alhambra og Koreas nationalskat nr. 1060. Mantelpiece indgår i Trapholts samling som et eksperimenterende værk fra den aktuelle kunsthåndværkerscene. Foto: Søren Gylling

Hans J. Wegner: Snedkeren, som blev ikon

Foto: Søren Gylling

Hans J. Wegner var oprindelig uddannet snedker. Han studerede ved Kunsthåndværkerskolen i København og underviste derefter på Kunsthåndværkerskolens møbellinje.

Wegner arbejdede både som arkitekt og møbelarkitekt. I dag er han verdensberømt for sine stoledesign, heriblandt gyngestolen GE 673 med kaldenavnet "Nøglehullet".

Wegner formåede at forene håndværk med en skulpturel og funktionel formgivning. Nøglehullet er med til at nuancere og understøtte Trapholts omfattende samling af Hans J. Wegner. Foto: Søren Gylling

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce