Annonce
Kolding

Her er 10 af Trapholts nyindkøb: Dødsgang, møbelguru og lokal topkunstner

Collage: Søren Gylling

Hvert år får Trapholt gaver fra private, fonde og staten. Sådan var det også i 2019, og lige nu kan man gå på Trapholt og se alle de nye kunstværker, som nu bliver en del af museets faste samling. I alt er der over tyve værker, en stribe af dem kan man se lige her.

Annonce

Maria Torp: Mere om Maria næste år

Foto: Søren Gylling

Maria Torp bevæger sig inden for den superrealistiske genre. De senere år har hun udfordret det fotorealistiske med ekspressionistiske træk gennem klassiske motiver. I maleriet "Selvportræt" er det klassiske selvportræt af kunstneren i sit atelier under behandling. Selvportræt er med til at formulere vores samtid materielt, sanseligt og reflekterende.

Trapholt har planer om en selvstændig udstilling næste år med værker af Maria Torp.

Marco Evaristti: Fem minutter i tolv

Foto: Søren Gylling

I 2007 drog Marco Evaristti til Huntsville i Texas for at besøge fange nr. 000800 Gene Hathorn på dødsgangen i fængslet. Formålet var at møde et konkret menneske, som var dømt til at dø, fordi han selv havde dræbt.

Marco Evaristti var interesseret i det etiske paradoks, der lå i, at man i USA både forsvarede og brød den fundamentale menneskerettighed – at leve.

Dødsgangsprojektet "Five2Twelve" undersøger og diskuterer hvem, hvor og hvordan vi er, lever og handler. Foto: Søren Gylling

Eva Fly: Stol, krop og nåle

Foto: Søren Gylling

Needle Chair af Eva Fly er en prototype på en spisebordsstol, som leger med materialernes indbyrdes kontraster. Ryglænet udgøres af et stykke tekstil med to "nåle" af træ stukket igennem.

Needle Chair indskriver sig i Trapholts indsamlingsstrategi ved at være et sanseligt og funktionelt møbel, der forholder sig til menneskets foranderlige krop. Foto: Søren Gylling

Anton Schröder: En privat gave

Foto: Søren Gylling

Anton Schröder var udlært malersvend i Kolding og blev uddannet fra Kunstakademiet i København. Schröder flyttede kort efter sin afgang fra kunstakademiet tilbage til Kolding, hvor byen og omegnen blev hans foretrukne motiv.

Han er kunstneren bag mange store udsmykningsopgaver i byen. Maleriet "Uden titel" forestiller en afklædt person, der ligger og læser. Maleriet er en privat donation. Trapholts samling indeholder et bredt udvalg af grafik, tegning og malerier af Anton Schröder. Foto: Søren Gylling

Verner Panton: Central i dansk design

Foto: Søren Gylling

Verner Panton arbejdede både som arkitekt og designer og skabte både hele interiører samt enkeltstående møbler, lamper og brugsting.

"Lighting Stairs" er et eksempel på en ekspressiv, farverig og skulpturel lysestage, der leger med Verner Pantons genkendelige farvepalette og formsprog.

Verner Panton arbejdede og eksperimenterede med farve, form, lys og rum i sanseligt interiør og møbeldesign, hvilket gør ham central i Trapholts samling af dansk design. Foto: Søren Gylling

Arne Jacobsen: Den kender de på Novo

Foto: Søren Gylling

Arne Jacobsen blev tilknyttet som arkitekt på Novo Terapeutisk Laboratorium A/S (Novo Nordisk) på Frederiksberg i København fra 1932 og til sin død i 1971.

Novo stolen, som ses her, stod i frokoststuen hos Novo Terapeutisk Laboratorium på Frederiksberg.

Ud over Novo stolen tegnede Arne Jacobsen også stolene til kantinen, som blev den første udgave af den kendte myrestol. Foto: Søren Gylling

Eske Kath: Han ophæver naturlovene

Foto: Søren Gylling

Den danske billedkunstner Eske Kath, som er opvokset i Christiansfeld, har gennem de seneste år udforsket menneskets forhold til naturen og vores indre verdensbillede i malerier, skulpturer og installationer.

I maleriet Fundamental Uncertainty (Night/Day) er skellet mellem nat og dag udvisket. Maleriet viser sol og måne, der står samtidig på himlen i et landskab, hvor naturlovene er ophævet. Værket indfanger en følelse af usikkerhed om verdens tilstand.

Maleriet var hovedværket i udstillingen Den Fundamentale Usikkerhed, som var en totalinstallation af malerier, skulpturer og lyd på Trapholt i 2019. Foto: Søren Gylling

Tine Mouritsen: Datter og møbel har samme navn

Foto: Søren Gylling

"Viva" er både navnet på Tine Mouritsens datter og på hendes børnemøbel. Viva er tegnet til en konkurrence for Dansk Møbelindustri i forbindelse med møbelmessen i København i 2006, hvor temaet var: ”Det stimulerende børnemøbel”.

Med Viva ønskede Tine Mouritsen at designe et møbel på børnenes præmisser og med børnenes motoriske og sanselige udvikling for øje. Møblet indgår i Trapholts samling som et bud på design, der rækker ud over sine formelle funktionelle kvaliteter. Foto: Søren Gylling

Michael Geertsen: En vandring i historien

Foto: Søren Gylling

"Mantelpiece" er en monumental keramisk installation, skabt i forlængelse af Michael Geertsens store udsmykning på Victoria and Albert Museum i London, 2012.

Værket er en vandring i keramikkens verdenshistorie med nedslag i historiske hovedværker som for eksempel Gazellevasen fra Alhambra og Koreas nationalskat nr. 1060. Mantelpiece indgår i Trapholts samling som et eksperimenterende værk fra den aktuelle kunsthåndværkerscene. Foto: Søren Gylling

Hans J. Wegner: Snedkeren, som blev ikon

Foto: Søren Gylling

Hans J. Wegner var oprindelig uddannet snedker. Han studerede ved Kunsthåndværkerskolen i København og underviste derefter på Kunsthåndværkerskolens møbellinje.

Wegner arbejdede både som arkitekt og møbelarkitekt. I dag er han verdensberømt for sine stoledesign, heriblandt gyngestolen GE 673 med kaldenavnet "Nøglehullet".

Wegner formåede at forene håndværk med en skulpturel og funktionel formgivning. Nøglehullet er med til at nuancere og understøtte Trapholts omfattende samling af Hans J. Wegner. Foto: Søren Gylling

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce