Annonce
Biler

Her er den nye Golf

Den næste generation af VW Golf med en camoufleret farve her kommer til at ligne forgængeren, men den får et mere elegant anstrøg. Foto: VW
VW viser det første billede af den nye Golf 8, der afsløres senere på året.

Sløret løftes nu en smule for en af årets største bilnyheder. VW viser nemlig det første billede af den nye Golf 8, som ventes at blive vist til oktober.

Den nye Golf bliver sammen med den kommende Audi A3 spydspidsen i en ny generation af mellemklasse-modeller fra VW-koncernen, der også omfatter den næste Skoda Octavia og Seat Leon.

Den er en af årets største bilnyheder, og derfor er interessen stor. Især i det tyske, hvor en ny lancering af en Golf hver gang er i mediernes søgelys, fordi bilen i sig selv traditionelt har været trækhesten i VW-koncernen og dermed store dele af tysk bilindustri.

Imidlertid blæser der nye vinde med både elbiler og crossovere, som vægter fortsat mere. Den nye elektriske ID.3 forventes da også at sætte sig på hele sendefladen på det store kommende IAA-motorshow i Frankfurt der åbner i næste uge. Derfor bliver Golf 8, hvis forgænger kan dateres tilbage til 2013, da også først præsenteret i behørig afstand af motorshowet.

Annonce

Golf 8

Vises til oktober. Lanceres med 1,0 TSI og 1,5 liters TSI-benzinmotorer med milde 48-volts hybrider. Danske priser og udstyr kendes ikke for Golf 8, som lander herhjemme i slutningen af første kvartal af 2020.

Den nuværende Golf 7 kom på markedet i 2013.

Kendte designtræk

Den nye model har med sin karakteristiske brede C-stolpe klare designtråde til modellens forhistorie. Den lanceres med en række nye teknologier, som blandt andet omfatter fuld opkobling til internettet, mulighed for digitaliseret og opkoblet instrumentering og en ny generation af milde hybridmotorer, som skal være med til at spare på dråberne, så mærkets samlede program lever op til skærpede EU-krav.

Den nye teknik kommer i første omgang 1,0-TSI- og 1,5-TSI-motorerne, begge med DSG-automatgear. De kommer med ydelser på henholdsvis 95 hk og 116 hk samt 130 hk og 150 hk. Det betyder, at den sparer 0,4 liter pr. 100 kilometer i forhold til modeller uden systemet.

Dieselvarianterne bliver formentligt 2,0-liters motorer på 136 hk til 204 hk. Senere følger også en GTI med 2,0-liters benzinmotorer, mens der også er en GTE-plug-in-hybrid med samme motorisering sin den opdaterede Passat på vej.

Kommer i første kvartal

VW har ikke sluppet oplysninger om målene for den fem dørs hatchback. Men ifølge udenlands motorpresse følger også en Variant med en akselafstand, der er forlænget med 50 mm for at give mere plads. Det kan VW dog ikke bekræfte på nuværende tidspunkt.

Den nye Golf ventes først for alvor på markedet i 2020. Men ifølge medierne lancerer VW bevidst modellen i år. Ikke alene for at kunne leve op til egen målsætning, men også for at Euro NCAP kan sikkerhedsteste bilen i år, før kravene skærpes i 2020.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke for bilen, der forventes at lande herhjemme i slutningen af første kvartal til næste år.

Den nye Golf kommer som 48 volts mild hybrid, hvor batteri og elmotor skal hjælpe med at spare på dråberne. Tegning: VW
Den kraftige starter i den milde hybrid kan stoppe motoren under kørsel og sætte den i gang igen uden resonans. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi gør det fortsat ikke godt nok

Møgsagerne i det offentlige Danmark har stået i kø med milliardsvindel med udbytteskat, misbrug af Socialstyrelsens midler og tilsyneladende meget grove forhold hos Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Lokalt har vi såmænd også haft et tilfælde, hvor fire personer er blevet sigtet for bedrageri mod Sygehus Lillebælt. Alt dette til trods: Vi er fortsat verdens mindst korrupte land sammen med New Zealand. Det viser anti-korruptionsbevægelsen Transparency Internationals årlige undersøgelse af forholdene i 180 lande. Egentlig er det ikke så overraskende. Inderst inde ved de fleste danskere jo godt, at bestikkelse hører til sjældenhederne. Få borgere kunne finde på at tilbyde myndighedspersoner erkendtligheder i forventning om modydelser. Og endnu færre offentligt ansatte kunne formentlig drømme om at tage mod penge eller tvivlsomme vennetjenester. Vi har grund til at glæde os over dette forhold. Korruption er en kræftsvulst på samfundet. Den gør alt dyrere og langsommere, fordi udgifterne til korruption skal lægges oven i prisen på alle projekter, hvor man tilmed langtfra kan være sikker på, at de bedste og billigste får overdraget en given opgave. Derfor er det heller ikke noget tilfælde, at de mest korrupte lande som regel også er de fattigste med for eksempel Sydsudan, Somalia og Syrien som nationer, der både er bundkorrupte og aldeles rædselsfulde at bo i. Korruption er imidlertid langtfra kun et økonomisk problem. Endnu værre er det, at bestikkelse tærer på ethvert samfunds vigtigste kapital, nemlig tilliden mellem borgerne indbyrdes og i forhold til myndighederne. Danmark er fortsat et samfund bygget på gensidig tillid. Men ligesom vi trods førstepladsen mister point på opgørelsen over korruptionens omfang, er der også en blevet plads til en lille tvivl i mange danskeres forhold til myndighederne. Den situation er netop opstået på grund af den senere tids mange skandaler. Så jo, vi gør det godt. Men vi gør det fortsat ikke helt godt nok.

Regionalt For abonnenter

Borgmestre raser over skrottede solcelle-planer for millioner: - Det er fuldstændig vanvittigt

Annonce