Den er et kendt ansigt i gadebilledet, den praktiske og sparsommelige Toyota Yaris. Nu har det japanske mærke vist en helt ny generation af miniklasse-bilen, der ser ud til at kunne løfte arven.
Selv om modellen et stykke hen ad vejen ligner forgængeren, har de japanske ingeniører spidset blyanten. Selv om Yaris i fjerde generation, som hviler på mærkets nye GA-B-platform, er fem mm kortere i længden, er den vokset 50 mm mellem akslerne, hvilket giver mere plads om bord.
I kabinen har materialerne fået et løft op, og der er luget ud i antallet af knapper og kontakter ud fra et koncept om, at ”hænderne skal være på rattet og øjnene på vejen”. Føreren kan i bedste fald orientere sig på tre sammenkoblede skærme. Det er den centrale Toyota Touch-multimedieskærm, et TFT-multifunktionsdisplay direkte foran føreren og et 10 tommers farve head-up display i forruden. Det sidste fortæller bl.a. om de vigtigste køreinformationer, evt. navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser. Der er også mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen, varme i rattet og en beroligende ambient kabinebelysning.
Toyota Yaris
1. generation kom i 1999, 2. generation i 2005, mens 3. generation kom på banen i 2011.
Bedre forbrug
Toyota har opgraderet på motorfronten, hvor modellen byder på en nyudviklet trecylindret 1,5 liters hybridmotor. Den er skabt på baggrund af de firecylindrede 2,0 liters og 2,5 liters hybridmotorer fra Corolla, RAV4 og Camry. Det har ifølge Toyota resulteret i en motor, der har verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Således skulle forbruget falde med 20 pct., mens motoreffekten hæves med 15 pct.
Producenten har dog ikke opgivet forbruget. Hybriden får erstattet det nuværende nikkel-metal-batteri med et litium-ion-batteri, hvilket giver mulighed for at køre med 130 km/t på ren el. Motorprogrammet omfatter også en nyudviklet trecylindret 1,5 liters benzinmotor samt en trecylindret 1,0 liters benzinmotor.
Den japanske fabrik lover også kækkere køreegenskaber. Det er sket ved at sænke tyngdepunktet og tilte rattet seks grader ekstra mod føreren.
Nye airbags
På sikkerhedsfronten vil Yaris være verdens sikreste minibil, lyder det. Den får som standard sikkerhedspakken Toyota Safety Sense. Den omfatter adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og nødbremse, der reagerer på bløde trafikanter - også i mørke. Yaris vil leve op til de nye sikkerhedskrav om førerbeskyttelse, der træder i kraft i 2020. Og den vil som den første model i miniklassen få airbag mellem forsæderne, der giver bedre beskyttelse ved sidekollision.
De, der vil mere, kan bl.a. opgradere med en full LED-lygtepakke, hvor kørelys og blinklys bliver integreret i samme pære, som giver bedre signalværdi ved blink. Den nye Toyota Yaris lander herhjemme efter sommerferien næste år. Danske priser og udstyr kendes ikke.