Annonce
Erhverv

Her er firmaelbilerne i 2020

Audi e-Tron Sportback
Hvad skal der til for at gøre en elbil til en god firmabil? Jo, først og fremmest en god rækkevidde og velsagtens også noget prestige og lækkert udstyr.

OVERBLIK: Der er gode grunde til at vælge en elbil som din kommende firmabil:

For det første får du masser af bil for pengene. Elbilerne er reelt dyrere end deres mindre politisk korrekte søstermodeller, men på grund af vores afgiftssystem herhjemme bliver en elbil i den grad værd at overveje, når den skal stå overfor en direktionsvogn med voldsomt meget udstyr.

Nåh ja, og så er der jo også det med miljøet.

Vi kigger her på potentielle hits til de, som skal have en ny firmabil i 2020 og som gerne venter på de gode sager, der er på vej. Og dem er der rigeligt af.

Se listen her, hvor vi beskriver bilerne kort og kommer med plusser og minusser.

Annonce
Peugeot e-2008

Audi e-Tron Sportback

Et andet sted på disse sider kan du læse en anmeldelse af Audi e-Tron, som har fået en del opmærksomhed for nylig.

En særlig nyhed er, at den får såkaldte digital matrix LED-forlygter, som kan vise figurer og målrette lyset efter, hvor du kører.

Peugeot e-2008

Peugeots anden elbil følger efter e-208, som den deler en platform med. Men e-2008 vokser i højden (og forhåbentligt også i benpladsen til dem på bagerste række) og bliver en SUV med sit crossover-inspirerede look.

e-2008 er indstillet til at bruge den samme elektriske motor som e-208 med 136 hk. Batteriet er 50 kWh og rækker til cirka 310 kilometer. Hold øje med den lækre kabine med 3D-display.

Polestar 2

Polestar 2

Volvos elektriske undermærke viste faktisk allerede sin første rene elbil sidste år, men leverancerne starter i år.

Polestar 2 er et mellemstort SUV-agtigt køretøj, som er en oplagt konkurrent til Tesla 3. Prisen på 440.000 kroner er også sammenlignelig.

Rækkevidden siger cirka 500 kilometer. Bestil nu, og du får den til sommer.

Volkswagen ID 3

Volkswagen ID 3

Er det en oplagt firmabil? Måske ikke, men den er vigtig, så vi sniger den med.

ID 3 er udviklet som en ren elbil, og den får afgørende betydning for VW. De siger selv, at størrelsen er som en Polo og pladsen i bilen som en Golf – og priserne begynder på 280.000 kroner for den mindste udgave – men den største med rækkevidde på 550 kilometer kender vi endnu ikke prisen på.

BMW iX3

BMW iX3

Til efteråret kommer der en vaskeægte firmabil.

Den elektriske version af BMW's X3 får navnet iX3, og den kommer som standard med firehjulstræk og to elektriske motorer - en til forakslen og en til bageste.

Udseendet bliver a la den benzindrevne X3 i stedet for den lidt sære men velkørende i3. Vi kan vente, at rækkevidden bliver ret præcist 400 kilometer.

Gad vide om der eksisterer en hemmelig aftale mellem BMW, Mercedes og Audi, som alle topper lige omkring 400 kilometer?

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Overraskende nok har Tesla for kort tid siden afsløret, at deres nye SUV Model Y bliver klar før tid.

I forhold til sin søstermodel er Y dog en rendyrket SUV med op til syv sæder. Det vil mange familier værdsætte.

Desuden vil den få en rækkevidde på op til 620 kilometer. Det er meget svært at brokke sig over.

Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge

XC40 Recharge bliver Volvos allerførste elektriske køretøj, XC40 Recharge. Den er den første af en række køretøjer, som bliver tilpasset til elpakken, som man nu har udviklet snarere end, at Volvo starter forfra med en ny elmodel hver gang, der er en ny lancering.

Det vil sige, at der nok også kommer en rent elektrisk XC90 engang. Indmaden deles i øvrigt med Polestar 2, der kommer først.

Knap 400 kilometer rækkevidde får XC40 Recharge.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

Mere Audi – som har travlt. De vil lancere 20 rent elektriske biler frem til 2025.

Q4 e-tron bliver femte elektriske model. Den låner design fra e-tron, og kommer til at lægge sig lige under Q5 rent størrelsesmæssigt.

To elmotorer leverer cirka 300 hk – det er 100 hk mindre end en e-Tron i fuld størrelse.

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian er vist firmabilernes badboy. Rivian R1T er nemlig en pick-up truck, der udelukkende er udviklet som en elbil.

Den har et fedt ydre, optimerer pladsen indeni og har hjernedødt mange kræfter - hele 800 hk. 640 kilometer rækkevidde og fire elmotorer med et samlet drejningsmoment på 1120 Nm kan få enhver kæk Tesla-ejer til at liste væk i skam.

Bilen går i produktion i år – og vi håber, at den kommer til Danmark. Startprisen i USA er cirka 400.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Efter oversvømmelser: Central gade midt i Kolding åbner igen

Annonce