Annonce
Biler

Her er priserne på den første rigtige elbil fra Mercedes-Benz

Den nye elektriske Mercedes-SUV hedder EQC 400, hvor C'et beskriver bilens størrelse, hvilket svarer til en GLC, der har plads til fem personer samt bagage. Foto: Mercedes
Vi har priser, udstyr og lanceringstidspunkt for den nye Mercedes EQC.

Mercedes-Benz-koncernen, hvis ene grundlægger, Carl Benz, opfandt bilen i 1886, er nu klar med sin første dedikerede elbil. Den lander herhjemme til sommer, hvor priserne kommer til at ligge fra 679.990 kroner.

Den nye Mercedes EQC er på størrelse med den kendte GLC, så der er tale om en SUV med fornuftig plads til fire-fem personer.

Rækkevidden er mellem 374 og 417 kilometer, målt efter den nye og skrappere WLTP-norm, hvilket placerer bilen på samme niveau som de nyligt lancerede konkurrenter, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace.

Priserne på den nye Mercedes underbyder begge konkurrenter, for Jaguaren koster fra 714.000 kroner, mens Audien står til 800.000 kroner.

Annonce
Kabinen har et instrumentpanel, hvor skærmene er meget lig det, vi kender fra den nye Mercedes A-Klasse i topmodellerne, og EQC får også det samme avancerede styringssystem, kaldet MBUX. Foto: Mercedes-Benz

Få modeller

Den nye EQC lanceres i én variant med navnet Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, og kan bestilles nu. Men der kommer ikke ret mange eksemplarer til Danmark i år, så leveringstid skal givetvis påregnes.

Elbilen har et batteri med en kapacitet på 80 kWh og er dermed mindre end de 90 kWh i Jaguar og 95 kWh i Audi, men den nye Mercedes er også den mindste af de tre modeller.

Elmotorerne, der trækker både for- og bagakslen, yder i alt 300 kW, der svarer til 408 hk, hvilket er præcis samme ydelse som i de to andre konkurrenter. Det muliggør en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder.

Det er også muligt at bestille anhængertræk, for elbilen må trække op til 1800 kg. Kører man til en af de nye superladere, kan den nye EQC lade med op til 110 kW, mens ladning med almindelig AC-ladning i en wallboks derhjemme kan gøres med 7,4 kW.

Bilen forekommer generelt at være veludstyret og har 19-tommer fælge, full LED-lys, der selv kan blænde op og ned, fuldt digital instrumentering med to skærme på hver 10,25 tommer, der er det samme som i de mest avancerede Mercedes A-klasser, nøglefri betjening og en parkeringsassistent

Priser på privatleasing og beskatningsgrundlag følger senere.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Sønderborg

Minigraver kørte ind i bil

Esbjerg

Partifæller i sammenstød over balloner: Nogle er mere forbudte end andre

Annonce