Annonce
Biler

Her er priserne på den første rigtige elbil fra Mercedes-Benz

Den nye elektriske Mercedes-SUV hedder EQC 400, hvor C'et beskriver bilens størrelse, hvilket svarer til en GLC, der har plads til fem personer samt bagage. Foto: Mercedes
Vi har priser, udstyr og lanceringstidspunkt for den nye Mercedes EQC.

Mercedes-Benz-koncernen, hvis ene grundlægger, Carl Benz, opfandt bilen i 1886, er nu klar med sin første dedikerede elbil. Den lander herhjemme til sommer, hvor priserne kommer til at ligge fra 679.990 kroner.

Den nye Mercedes EQC er på størrelse med den kendte GLC, så der er tale om en SUV med fornuftig plads til fire-fem personer.

Rækkevidden er mellem 374 og 417 kilometer, målt efter den nye og skrappere WLTP-norm, hvilket placerer bilen på samme niveau som de nyligt lancerede konkurrenter, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace.

Priserne på den nye Mercedes underbyder begge konkurrenter, for Jaguaren koster fra 714.000 kroner, mens Audien står til 800.000 kroner.

Annonce
Kabinen har et instrumentpanel, hvor skærmene er meget lig det, vi kender fra den nye Mercedes A-Klasse i topmodellerne, og EQC får også det samme avancerede styringssystem, kaldet MBUX. Foto: Mercedes-Benz

Få modeller

Den nye EQC lanceres i én variant med navnet Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, og kan bestilles nu. Men der kommer ikke ret mange eksemplarer til Danmark i år, så leveringstid skal givetvis påregnes.

Elbilen har et batteri med en kapacitet på 80 kWh og er dermed mindre end de 90 kWh i Jaguar og 95 kWh i Audi, men den nye Mercedes er også den mindste af de tre modeller.

Elmotorerne, der trækker både for- og bagakslen, yder i alt 300 kW, der svarer til 408 hk, hvilket er præcis samme ydelse som i de to andre konkurrenter. Det muliggør en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder.

Det er også muligt at bestille anhængertræk, for elbilen må trække op til 1800 kg. Kører man til en af de nye superladere, kan den nye EQC lade med op til 110 kW, mens ladning med almindelig AC-ladning i en wallboks derhjemme kan gøres med 7,4 kW.

Bilen forekommer generelt at være veludstyret og har 19-tommer fælge, full LED-lys, der selv kan blænde op og ned, fuldt digital instrumentering med to skærme på hver 10,25 tommer, der er det samme som i de mest avancerede Mercedes A-klasser, nøglefri betjening og en parkeringsassistent

Priser på privatleasing og beskatningsgrundlag følger senere.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce