Annonce
Biler

Her er Skodas superhurtige elbil

Den høje Skoda Enyaq bliver meget rummelig og kommer i fem motoriseringer, hvor den heftigste iV RS har firehjulstræk og 306 hk. Foto: Skoda
Den store og rummelige Skoda Enyaq kommer i en heftig RS-version med 306 hk, og rækkevidden er op til 500 kilometer.
Annonce

Selv om Skoda bryster sig af at være et bredt mærke, bliver modelnavnene mere og mere smalle og nærmest tungebrækkende at udtale. Det gælder i særdeleshed den kommende store elbil, som Skoda nu for alvor løfter sløret for, og som er døbt Enyaq iV.

Modellen, hvis navn er inspireret af den gællisk/irske ”kilde for liv”, er en SUV, som bliver en af de større på VW-koncernens elektriske MEB-platform, der også bruges til VW ID.3.

Skoda Enyaq iV, der kommer med batteripakker i tre størrelser, fem motorvarianter og mulighed for bag- eller firehjulstræk, har således en rummelig kabine, et bagagerum på 585 liter og kan i den stærkeste version have 1200 kg på krogen.

Specifikationerne for modellen, som kommer i 2021, ligner meget dem, vi kender fra ID.3. Der er dog en række forskelle.

Skoda Enyaq iV

Den nye Skoda Enyaq iV bliver den første elbil på MEB-platformen, der bygges uden for Tyskland. Den skal bygges på fabrikken i Mladá Boleslav i Tjekkiet, hvor produktionen starter sidst på året. Skoda har i dag også den elektriske Citigoe iV i programmet. Den produceres sammen med VW e-Up og Seat Mii Electric i tjekkiske Bratislava.
Annonce

Hurtig elektrisk sag

Grundmodellen, iV60, har et batteri på 55 kWh (netto 52 kWh), elmotor på 109 kW (148 hk) og en rækkevidde på 340 kilometer.

Næste version kaldet iV70 byder på et batteri med 62 kW (netto 58 kWh), en elmotor på 132 kW (179 hk) og en rækkevidde på 390 kilometer, mens den største, iV80, har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh), en elmotor på 155 kW (211 hk) og en rækkevidde på 500 kilometer.

Alle tre har motoren placeret over bagakslen.

Ydermere følger to varianter, som også har en motor over forakslen og dermed firehjulstræk. Det er modellerne iV 80X og iV RS, som begge har de største batteripakker og leverer henholdsvis 195 kWh (265 hk) og 225 kWh (306 hk). Faktisk bliver RS-modellen den stærkeste serieproducerede Skoda nogensinde. Den store SUV klarer 0-100 kilometer i timen på 6,2 sekunder, mens topfarten er 180 kilometer i timen.

De firehjulstrukne versioner har en rækkevidde på 460 kilometer.

Mens Skoda har angivet trækværdierne for den største model, fremgår det ikke, hvad de mindre motoriseringer må have på krogen. Skoda lover samtidig virkelig god plads i kabine og bagagerum.

Annonce

Bæredygtigt interiør

Inden døre disker Skoda op med et interiør, der er baseret på bæredygtige materialer, som for eksempel kunstlæder, som er udvundet af olivenolie.

Betjeningen er centreret omkring en stor fritstående skærm på 13 tommer, mens der kan suppleres med et head up display, der byder på augmented reality, hvor billeder fra omgivelserne og grafiske elementer i for eksempel navigationssystemet spiller sammen. Skoda har dog endnu ikke vist interiøret.

Opladningen kan klares med 11 kW i en wallboks eller op til 125 kW ved en hurtiglader ude i byen. Det betyder, at en fuld opladning hjemme kan klares på seks-otte timer, mens bilen ved hurtigladeren kan oplade fra 10 til 80 procent på 40 minutter under ideelle omstændigheder.

Helt i samme ånd som flere andre helt nye modeller lanceres Enyaq i en special-version. Det bliver her en Founders Edition, som skal markere Skodas 125-års jubilæum og kommer i 1895 eksemplarer.

Danske priser kendes endnu ikke.

Der er lagt op til praktiske egenskaber i Skoda Enyaq iV-modellerne, som byder på et bagagerum, der er på 585 liter. Foto: Skoda
Modellerne bygger på samme MEB-platform som bl.a. VW ID.3. Skoda Enyaq er dog større. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Provinsens kræftramte børn kan blive tvunget til København: Politikere og overlæge er rystede

Annonce