Annonce
Biler

Hold din elbil i form med enkle råd

Elbiler taber typisk ikke meget strøm ved at stå stille. Men det er alligevel vigtigt at holde øje med, at batteriet er opladet til 20-80 pct. hvor det har det bedst. Foto: Nissan
Hvis din elbil står stille længe i disse coronatider, kan du med let holde den fit for fight.
Annonce

De færre biler og den gode plads på vejene fortæller, at samfundet er gået ned i gear. Hvis du ejer en elbil, som for tiden står stille, fordi du måske også gør det, er der flere ting, som du skal være opmærksom på for at holde bilen i form.

Det gælder først og fremmest batteriet, som er hjertet i elbilen. Her er det vigtigt, at det har en opladning, der ligger på mellem 20 og 80 procent af at være fuldt opladet. Hvis der er for meget strøm på, kan det nemlig skade batteriets evne til at holde på strømmen, mens det med mindre opladning kan risikere at klappe sammen.

Martin Messer Thomsen, som er talsmand hos foreningen af elbilister, FDEL, anbefaler derfor, at man tjekker batteriet et par gange om ugen.

Stilstand dræner batteri på benzin- og dieselbiler

Det er ikke kun i elbilerne, man skal være opmærksom på batteriet. I disse forårsdage rammes konventionelle benzin- og dieselbiler også. Det sker som en kombination af langtidsparkering eller småture som følge af corona-stilstand og nattefrost, som forværrer situationen.

Det betyder, at batteriet kan tabe pusten. Ifølge FDM har samarbejdspartneren SOS Dansk Autohjælp i disse dage travlt med at klare starthjælp for mange danskere med flade batterier.

Kuren hedder ifølge FDM jævnligt at tage en motorvejstur på 40-50 kilometer, for at generatoren kan få ladet batteriet helt op. Man kan alternativt lade det op med en hjemmelader. Ved de småture, som de fleste kører, bliver batteriet typisk kun opladet 50-70 procent.

Normalt lades batteriet kontinuerligt op. Men hvis bilen står stille længe, aflades det. Batterier, som er ved at være slidt op, aflades hurtigere under disse omstændigheder.

Annonce

Forslugne apps

Moderne elbiler taber meget lidt strøm ved at stå stille, men det giver altid en sikkerhed at holde øje. Der er dog klare forskelle. Mens en bil som Nissan Leaf taber minimalt af strøm, er Tesla-modellerne, som har mange apps kørende, ret forslugne. Her har ejeren dog også tilkoblet en app på sin egen telefon, så han kan følge bilen fra sofaen.

Hvis elbilen skal stå i ladestikket hele perioden, skal det være muligt at indstille batteriet, så den kobler fra ved 80 procent. Hvis bilen efter en lang pause tilsyneladende er uden strøm, er der ingen grund til panik. Det er typisk det lille 12V-batteri, der er løbet tør for strøm. Det store batteri, som bilen bruger til fremdrift, oplader nemlig det lille 12V-batteri. Tilkald vejhjælp for at få genstartet det lille batteri, så kan elbilen hurtigt køre igen.

Annonce

Rust på bremserne

Ejere af almindelige biler oplever ofte, at bremserne får rust ved at stå stille. Det kan i høj grad også ske for elbiler, der i forvejen motorbremser mere frem for at slide på klodser og skiver. Så hvis der er mærkelige lyde fra hjulene, kan det kræve en lille køretur med en to-tre hårde opbremsninger ved 80 kilometer i timen på en øde vej for at få rusten væk. Samtidig handler det om at få motioneret bilerne en gang imellem.

- Almindelige biler skal bevæges jævnligt for at holde sig bedst. Det gælder også for elbiler, siger Martin Messer Thomsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Kolding For abonnenter

SF-kolleger husker tilbage: Allerede i 1993 var Villy Søvndal klar til at blive borgmester

Annonce